Reklama

Siły zbrojne

Turcja rozpoczyna budowę trzeciego okrętu podwodnego typu 214

Koreański okręt podwodny Type 214 ROKS „Son Won-il” na tle amerykańskiego lotniskowca USS „Nimitz”. Fot. US Navy
Koreański okręt podwodny Type 214 ROKS „Son Won-il” na tle amerykańskiego lotniskowca USS „Nimitz”. Fot. US Navy

W tureckiej stoczni Gölcük miała miejsce 25 lutego br. uroczystość położenia stępki pod trzeci z zamówionych okrętów podwodnych typu Reis. Jednostka jest turecką wersją niemieckiego okrętu podwodnego Type 214.

Budowa trzeciego okrętu podwodnego Type 214 w Turcji to efekt umowy podpisanej z koncernem TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems) w 2009 roku. Kontrakt zakładał powstanie w tureckich stoczniach sześciu takich jednostek, z których pierwsza miała zostać dostarczona w 2016 roku, a dalsze w odstępach rocznych. Ostatecznie nastąpiło opóźnienie co najmniej pięcioletnie i pierwszy turecki okręt typu 2014 TCG „Piri Reis”, którego budowa rozpoczęła się w 2015 roku, ma być oddany do użytku dopiero w 2021 roku.

Program traktowany jest jednak nadal priorytetowo i dlatego w uroczystości położenia stępki pod trzecią „dwieście-czternastkę” wziął udział turecki premier Binali Yıldırım. Już wiadomo, że okręt będzie nosił nazwę "Murat Reis” na cześć jednego z admirałów z czasów Imperium Otomańskiego.

Cały kontrakt ma wartość około 2,5 miliarda euro, a więc pojedynczy okręt będzie kosztował mniej niż 500 milionów euro za sztukę. Duża część z tych pieniędzy pozostanie w Turcji, ponieważ założeniem całego programu było jak największe ulokowanie produkcji w tureckich zakładach przemysłowych, przy wsparciu technologicznym ze strony niemieckich specjalistów z TKMS.

Na miejscu ma być wykonana również duża część wyposażenia pokładowego – a nawet uzbrojenia. Z Turcji będzie pochodziła m.in. ciężka torpeda Akya, która powstała po podpisaniu w 2010 roku umowy m.in. z tureckimi koncernami Tübitak i Roketsan.  W Turcji powstały również takie komponenty, jak okrętowy system walki, system łączności oraz systemu zakłóceń torped.

Fakt, że okręty podwodne są budowane w Turcji nie umniejsza w żaden sposób ich wartości. Niemiecki koncern TKMS przekazał bowiem nie tylko sam projekt, ale również pomoc techniczną i dostęp do niezbędnych technologii. Okręty podwodne typu Reis będą np. wyposażone w napęd niezależny od powietrza (AIP), oparty o ogniwa paliwowe pierwszej generacji, których Turcy nie produkują.

Podobne jednostki są budowane w Grecji i Korei Południowej. Użytkownikiem dwóch okrętów podwodnych Type 214 jest również marynarka wojenna Portugalii, która jednak nie montuje ich we własnych stoczniach.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.