Reklama
  • Wiadomości

Turcja rozpoczyna budowę trzeciego okrętu podwodnego typu 214

W tureckiej stoczni Gölcük miała miejsce 25 lutego br. uroczystość położenia stępki pod trzeci z zamówionych okrętów podwodnych typu Reis. Jednostka jest turecką wersją niemieckiego okrętu podwodnego Type 214.

Koreański okręt podwodny Type 214 ROKS „Son Won-il” na tle amerykańskiego lotniskowca USS „Nimitz”. Fot. US Navy
Koreański okręt podwodny Type 214 ROKS „Son Won-il” na tle amerykańskiego lotniskowca USS „Nimitz”. Fot. US Navy

Budowa trzeciego okrętu podwodnego Type 214 w Turcji to efekt umowy podpisanej z koncernem TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems) w 2009 roku. Kontrakt zakładał powstanie w tureckich stoczniach sześciu takich jednostek, z których pierwsza miała zostać dostarczona w 2016 roku, a dalsze w odstępach rocznych. Ostatecznie nastąpiło opóźnienie co najmniej pięcioletnie i pierwszy turecki okręt typu 2014 TCG „Piri Reis”, którego budowa rozpoczęła się w 2015 roku, ma być oddany do użytku dopiero w 2021 roku.

Program traktowany jest jednak nadal priorytetowo i dlatego w uroczystości położenia stępki pod trzecią „dwieście-czternastkę” wziął udział turecki premier Binali Yıldırım. Już wiadomo, że okręt będzie nosił nazwę "Murat Reis” na cześć jednego z admirałów z czasów Imperium Otomańskiego.

Cały kontrakt ma wartość około 2,5 miliarda euro, a więc pojedynczy okręt będzie kosztował mniej niż 500 milionów euro za sztukę. Duża część z tych pieniędzy pozostanie w Turcji, ponieważ założeniem całego programu było jak największe ulokowanie produkcji w tureckich zakładach przemysłowych, przy wsparciu technologicznym ze strony niemieckich specjalistów z TKMS.

Na miejscu ma być wykonana również duża część wyposażenia pokładowego – a nawet uzbrojenia. Z Turcji będzie pochodziła m.in. ciężka torpeda Akya, która powstała po podpisaniu w 2010 roku umowy m.in. z tureckimi koncernami Tübitak i Roketsan.  W Turcji powstały również takie komponenty, jak okrętowy system walki, system łączności oraz systemu zakłóceń torped.

Fakt, że okręty podwodne są budowane w Turcji nie umniejsza w żaden sposób ich wartości. Niemiecki koncern TKMS przekazał bowiem nie tylko sam projekt, ale również pomoc techniczną i dostęp do niezbędnych technologii. Okręty podwodne typu Reis będą np. wyposażone w napęd niezależny od powietrza (AIP), oparty o ogniwa paliwowe pierwszej generacji, których Turcy nie produkują.

Podobne jednostki są budowane w Grecji i Korei Południowej. Użytkownikiem dwóch okrętów podwodnych Type 214 jest również marynarka wojenna Portugalii, która jednak nie montuje ich we własnych stoczniach.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama