Siły zbrojne
Turcja: dostawy zmodernizowanych BWP już w 2022 roku
Jak poinformowała turecka Prezydencja Przemysłu Obronnego (SSB), według najnowszych zapowiedzi już wkrótce mają się rozpocząć dostawy wozów bojowych ZMA dla tureckich wojsk lądowych. Pod tą nazwą kryją się wyremontowane i zmodernizowane bojowe wozy piechoty ACV-15 z nowym bezzałogowym modułem wieżowym.
Deklaracje o oddaniu armii pierwszego seryjnego wozu tego typu jeszcze w tym roku przekazał prezes SSB Ismail Demir w czasie konferencji "Ocena 2021 i cele 2022". W pierwszej kolejności remonty i modernizacje przejść mają 133 egzemplarze tych pojazdów. Za realizację tego kolejnego wielkiego programu modernizacji technicznej tureckiej armii będą odpowiadały lokalne koncerny Aselsan i FNSS. Ten pierwszy odpowie za dostawę i integrację nowego bezzałogowego modułu wieżowego, laserowego systemu ostrzegania i kolejnych systemów: obserwacji bliskiego zasięgu, wizyjnego kierowcy oraz namierzania kierunku i nawigacji. Z kolei ten drugi pracuje nad klimatyzacją i ogrzewaniem oraz komponentem przeciwpożarowym i tłumienia wybuchów. Wszystko wskazuje na to, że niebagatelny wpływ na kierunki i założenia tej modernizacji miały też udział ostatnie doświadczenia bojowe tureckiej armii, jakie zostały wyniesione z interwencji zbrojnej w Syrii.
Czytaj też
Najbardziej widocznym i istotnym elementem tej modernizacji ma być jednak wymiana dotychczasowego modułu wieżowego. Dotychczasowa wieża FMC EWS zostanie zastąpiona przez nowy zdalnie sterowany moduł wieżowy NEFER, projektu i produkcji Aselsan. Charakteryzuje się znacznie większymi wymiarami, a także nowym wyposażeniem, w tym: skomputeryzowanym systemem kierowania ogniem, dalmierzem laserowym, autotrackerem, głowicą optoelektroniczną itp. Bez zmian pozostaje dotychczasowe uzbrojenie, tudzież armata automatyczna kal. 25 mm i sprzężony czołgowy karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Bazowy poziom ochrony balistycznej wieży ma odpowiadać poziomowi 2 według STANAG 4569. Wzmocniony ma zostać także poziom odporności balistycznej i przeciwminowej kadłuba.
Czytaj też
ACV-15 to turecka rodzina gąsienicowych wozów bojowych, zaprojektowana i produkowana przez turecką firmę FNSS Savunma Sistemleri na potrzeby tureckich wojsk lądowych. Pojazd bazuje na amerykańskim AIFV (Advanced Infantry Fighting Vehicle), który z kolei stanowi ewolucyjne rozwinięcie amerykańskiego transportera opancerzonego M113A1. Wóz dysponuje m.in. zdolnościami amfibijnymi. Łącznie wyprodukowano 2945 egzemplarzy tego typu pojazdów, z czego część na potrzeby odbiorców eksportowych. Wśród nich można wymienić: Malezję (267 egzemplarzy), Zjednoczone Emiraty Arabskie (133 egzemplarzy), Jordanię (100 egzemplarzy) i Filipiny (7 egzemplarzy).
Czytaj też
Na uzbrojeniu tureckich wojsk lądowych znajduje się 2280 egzemplarzy gąsienicowych wozów bojowych ACV-15. Wśród nich można wymienić: 650 bojowych wozów piechoty ACV-AIFV, 1400 transporterów opancerzonych ACV-AAPC, 180 moździerzy samobieżnych ACV-AMV i 50 wozów zabezpieczenia technicznego ACV-ATV. Obecnie turecka armia deklaruje posiadanie 2249 egzemplarzy, co jest spowodowane najprawdopodobniej stratami poniesionymi w trakcie tureckich operacji wojskowych w północnej Syrii, a także egzemplarzami przekazanymi w ręce protureckich rebeliantów w Idlib.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie