Trzech w walce o symulatory dla F-16

12 października 2020, 13:15
840_472_matched__oz569t_a74328167af4026eaa8189bf2c202709
Fot. Staff Sgt. Jonathan Snyder/USAF

Trzy podmioty zgłosiły się do postępowania mającego doprowadzić do pozyskania symulatorów samolotów wielozadaniowych F-16C/D Jastrząb – poinformował Defence24 rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr. Krzysztof Płatek.

Chodzi o zakup czterech symulatorów taktycznych maszyn wielozadaniowych F-16C/D Block 52+ Jastrząb z opcją na jeden dodatkowy egzemplarz. Przewidywano, że w negocjacjach będzie mogło wziąć udział maksymalnie do pięciu oferentów. Termin składania ofert do postępowania upłynął 15 września.

Do tego czasu jak informuje Inspektorat Uzbrojenia zgłosiły się trzy podmioty:

- Konsorcjum złożone z KenBit Koenig i Wspólnicy Sp. J. oraz Virtual Reality Media A.S.;
- Firma Elbit Systems Ltd.;
- L3 Technologies Inc. Link Training & Simulation Division.

W 2018 roku odbyła się analiza rynku w temacie pozyskana „taktycznego systemu symulatorowego symulacji lotów samolotów F-16C/D Block 52+". Wzięło w niej udział siedem podmiotów: ETC-PZL Aerospace Industries Sp. z o.o.; L-3 Technologies Inc.; Elbit Systems Aerospace; Lockheed Martin Corporation; Kenbit Sp.j.; Poland-US Operations Sp. z o.o.; Parasnake.

Nowe symulatory mają odwzorowywać aktualną konfigurację polskich maszyn po ich modernizacji do standardu M6.5, zrealizowanej w ramach słynnego kontraktu na pociski JASSM.

Czytaj też: Wybrano serwis dla symulatorów misji samolotu F-16

Nowe urządzenie mają w pełni odwzorowywać te możliwości, zapewniając szkolenie nie tylko w zakresie utrzymania nawyków oraz treningu procedur awaryjnych, ale też tankowania w locie czy użycia uzbrojenia. Co należy zaznaczyć, wymagane jest też „kompleksowe przygotowania personelu latającego do misji bojowych, w tym do wykonywania zadań w ugrupowaniach taktycznych”. Symulatory mają nie tylko umożliwiać szkolenie 4 (z opcją nawet 5) pilotów we wspólnej realizacji misji bojowych, ale też współpracować z innymi symulatorami w ramach wspólnej sieci. W przyszłości umożliwi to np. wspólne szkolenie na symulatorach załóg polskich F-16 i F-35 czy ćwiczenia międzynarodowe.

Nowe symulatory mają zastąpić sprzęt pozyskany wraz z maszynami F-16 Jastrząb w 2003 roku w ramach kontraktu, który oprócz samolotów i infrastruktury obsługowej obejmował m. in. infrastrukturę szkoleniową w postaci pojedynczego symulatora misji, dwóch eskadrowych urządzeń treningowych i dwóch symulatorów procedur naziemnych.

Ocena propozycji w 90% oparta będzie na kryterium ekonomicznym, a dostawa i instalacja sprzętu powinna zakończyć się w przeciągu 28 miesięcy od zawarcia umowy.

image
Reklama 
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 10
Reklama
Tomek pl
poniedziałek, 12 października 2020, 17:44

A ja się pytam kiedy nowe f16 70/72

Monkey
poniedziałek, 12 października 2020, 20:32

@Tomek pl: A jeszcze nieśmiało dopytam: kiedy modernizacja naszych Block 50/52 do standardu Block 70/72? Bo trochę latek już nasze Jastrzębie mają.

K47
wtorek, 13 października 2020, 13:40

Kompleksowa modernizacja ok. 2030r.

Tomek pl
poniedziałek, 12 października 2020, 23:37

Z tego co się orientuję to pod koniec lat 20 ale czy będzie to modernizacja czy tylko malowanie to czas pokaże

kminek
poniedziałek, 12 października 2020, 15:33

Nowe symulatory mają zastąpić sprzęt pozyskany wraz z maszynami F-16 w postaci pojedynczego symulatora misji, dwóch eskadrowych urządzeń treningowych i dwóch symulatorów procedur naziemnych. - czyli co z tym sprzetem ? nie ma go, zniszczyli czy co ?

Davien
poniedziałek, 12 października 2020, 18:04

Maja juz kilkanascie lat i sa "nieco" przestarzałe?

Herr Wolf
wtorek, 13 października 2020, 09:23

Jak się już kupuje stare to po 15 latach są już całkiem ..! A podobno USA sojusznikom nie sprzedaje staroci..

Gnom
czwartek, 15 października 2020, 08:06

Czy używasz komputera z przełomu lat 2000? Chyba nie, a to mniej więcej taki sam problem. Symulator odwzorowuje samolot bojowy (a ten już powoli nie) ale nie jest budowany na elementach samolotu bojowego. Zużywa się i starzeje dużo szybciej niż samolot, tzw. "end of Life" jego elementów jest dużo szybszy niż tych na samolocie. I dlatego powiem szczerze, że dziw iz dopiero po 15 latach.

Bursztyn
poniedziałek, 12 października 2020, 15:29

Gen PILOT IREK JEDNAK MIAŁ rację modernizację M5 zakończona TERAZ HALOOOOO MON A CAŁY CZAS PRZED M6. 5 DLA JASSM

Bursztyn
poniedziałek, 12 października 2020, 15:27

Nareszcie Modernizacja m6. 5 Gen pilot IREK WSPOMINAŁ ŻE NAWET 5 BYŁA do zrobienia bo inaczej KICHA

Tweets Defence24