Siły zbrojne
Transportowce NATO w walce z koronawirusem

Pilne pozyskiwanie materiałów ochronnych dla służby zdrowia z państw pozaeuropejskich (Chiny, Korea Południowa) i ich transport do najbardziej potrzebujących krajów w Europie, stanowi jeden z priorytetów walki z obecną pandemią koronawirusa. NATO aktywnie wspiera tego typu działania strategicznym transportem, a wszystko w ramach programów SALIS i SAC. Tym samym, tylko w tym tygodniu specjalne samoloty wylądowały już na Słowacji i w Rumunii z w sumie niemal 100 tonami zaopatrzenia.
NATO ściśle współpracuje z państwami członkowskimi, pomagając w działaniach mających na celu przeciwdziałanie szerzącej się pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Przykładowo, do Słowacji dotarł transportowy AN-124 z transportem 48 ton materiałów medycznych dla tamtejszej służby zdrowia. Jego lot do Bratysławy z chińskiego miasta Tiencin ładunkiem maseczek na twarz, rękawiczek oraz kombinezonów ochronnych odbywał się w ramach programu SALIS, gdzie czarterowane są ciężkie maszyny transportowe Antonowa.
Jednak to nie jedyne działanie podobnego typu, gdzie zaangażowane są wojskowe maszyny. Kolejne 45 ton niezbędnego sprzętu ochronnego ma być w tym tygodniu przerzucone z Korei Południowej do Rumunii. W przypadku tej misji zastosowany został samolot C-17 Globemaster. Przy czym, Globemaster, który poleciał po materiały do Azji jest częścią programu Strategic Airlift Capability (SAC). W jego ramach, państwa natowskie operują trzema maszynami tego typu i dzielą się kosztami utrzymania.
Trzeba przypomnieć, że NATO zarządza całym programem Strategic Airlift International Solution (SALIS). Na początku 2019 r. poinformowano, że została zawarta umowa w ramach Strategic Airlift Interim Solution z Antonov Logistics Salis, na okres od 1 stycznia 2019 roku do końca roku 2021 r. Dotyczyła ona stałego oddelegowania do misji na rzecz NATO i UE dwóch samolotów An-124-100. W jej ramach, na stałe stacjonujących na niemieckim lotnisku Lipsk/Halle. Ale jak zaznacza NATO, program pozwala na dostęp do maksymalnie pięciu maszyn tego rodzaju w celu wsparcia operacji państw członkowskich, NATO oraz UE. Oprócz AN-124, umowa z Antonov Logistics Salis, ma umożliwiać wykorzystanie samolotów An-225, An-22 oraz Ił-76 w zależności od dostępności. Konsorcjum państw SALIS składa się z Belgii, Czech, Francji, Niemiec, Węgier, Norwegii, Polski, Słowacji i Słowenii.
SAC jest definiowane jako kolejna inicjatywa mająca na celu zapewnienie państwom członkowskim NATO, a także ich partnerom dostępu do możliwości jakie oferuje strategiczny transport powietrzny. Pierwsza maszyna C-17 została dostarczona do SAC w lipcu 2009 r., a drugi i trzeci samolot Globemaster odpowiednio we wrześniu i październiku 2009 r. Bazą kluczową dla SAC jest Pápa Airbase zlokalizowana na Węgrzech. Uczestnikami SAC są Bułgaria, Estonia, Węgry, Litwa, Niderlandy, Norwegia, Polska, Rumunia, Słowenia, Stany Zjednoczone oraz partnerzy spoza NATO w postaci Finlandii i Szwecji.
JR
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.