Reklama

Siły zbrojne

Szwedzkie wojsko (powoli) przesiada się na nowe KTO

Szwedzki KTO Patria 6x6.
Szwedzki KTO Patria 6x6.
Autor. Försvarsmakten

Szwedzkie siły zbrojne odebrały pierwszą, przedseryjną partię kołowych transporterów opancerzonych fińskiej produkcji , określonych lokalnie jako Pansarterrängbil 300 A (Patria 6x6). Dotychczas zamówiono jedynie 20 egzemplarzy, jednak potrzeby są znacznie większe.

Reklama

Ceremonia przekazania pojazdów miała miejsce na terenie akademii wojsk lądowych w Kvarn. Same wozy były dostarczane już od czerwca, jednak formalne przekazanie wraz z pakietami logistycznymi do armii miało miejsce dopiero teraz. Docelowo szwedzkie wojska lądowe będą chciały pozyskać ponad 300 tego typu pojazdów w latach 2024–2033. Odbywa się to w ramach programu Common Armoured Vehicle System (CAVS) dotyczącego wspólnego pozyskiwania przez kraje w nim uczestniczące (Finlandia, Łotwa, Niemcy, Szwecja) kołowych transporterów opancerzonych (KTO). Oprócz tego państwa członkowskie uczestniczą we wspólnych badaniach i rozwoju tego typu konstrukcji.

Reklama
Jesteśmy dumni, że możemy dostarczyć ten długo oczekiwany pojazd szwedzkim siłom zbrojnym.
Johan Lampinen, szef departamentu opancerzonych pojazdów terenowych w FMV
Reklama

Patria 6x6 to fiński transporter opancerzony w układzie 6x6 zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria jako następca typoszeregu Sisu Pasi XA-180/185/200. Pojazd powstał na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z transporterów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację pomiędzy pojazdami, obniżając koszty funkcjonowania, jak i produkcji nowego pojazdu.

Czytaj też

Załogę stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant może liczyć do ośmiu osób. Pancerz pojazdu ma zapewniać poziom ochrony od 2 do 4 według normy STANAG 4569. Jednostkę napędową stanowi silnik Diesla Scania AB DC 09 o mocy 400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.

Transporter może posiadać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne lub armaty automatyczne różnego kalibru. Patria 6x6 może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych, np. wóz dowodzenia, moździerz samobieżny, pojazd walki radioelektronicznej czy samobieżny zestaw przeciwlotniczy. Obecnie pojazdy te służą w siłach zbrojnych rodzimej Finlandii, Łotwy i Szwecji (możliwe, że w przyszłości pojawią się także w Niemczech).

Czytaj też

Patria 6x6 zaprezentowana na targach MSPO 2023.
Patria 6x6 zaprezentowana na targach MSPO 2023.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Reklama

Komentarze (4)

  1. logan

    Odpowiedź można znaleźć w innym artykule o zakupach Estonii. "Tureckie produkty zostały wybrane w ramach postępowania przetargowego, w którym priorytetowo potraktowano takie kwestie jak cena i czas dostaw. Liczba kupowanych pojazdów wynoszącą ponad 220 sztuk wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym za sumę około 200 mln euro, wskazuje na naprawdę dużą atrakcyjność tureckiej oferty."

    1. LOUT

      W takim razie ten "brzydal" CAVS nie miał szans, ponieważ sam pojazd kosztuje 1,5 mln Euro. Znaczy się, miał tyle kosztować podczas podpisywania i deklarowania chęci zakupu przez kilka krajów, ale to było przed ostatnimi mega-podwyżkami wszystkiego, szczególnie wyrobów militarnych!

  2. Był czas_3 dekady

    WZM POZNAŃ opracowało swego czasu RYŚa i IRBISa. Może czas powrócić do tematu, odświeżyć nowymi technologiami, popracować nad dizajnem? Byłaby to tańsza alternatywa dla następcy ROSOMAKA.

  3. szczebelek

    Kiedyś trzeba zastąpić te używane nowymi, a niektórzy to jednak rozumieją.

  4. Kalrin

    A ja cały czas nie mogę znaleźć żadnego rzetelnego info czemu Estończycy koniec końców ich nie kupili? Co poszło nie tak?

    1. tatu

      jak nie wiadomo o co chodzi to pewnie idzie o ..no właśnie ..o kasę. Po prostu finowie się cenią, zniżek "braciom estończykom" nie przewidzieli, a na rynku są tańsze odpowiedniki.

    2. Chyżwar

      @tatu W tym KTO zastosowano cywilne technologie, więc do najdroższych nie powinien się zaliczać.

Reklama