Siły zbrojne
Szwedzi kupują system OPL na wszędołazie

Autor. BAE Systems
Firma Saab otrzymała zamówienie od szwedzkiej Agencji Zamówień Obronnych (Försvarets materielverk, FMV) na dostawę systemów przeciwlotniczych bardzo krótkiego zasięgu, które zostaną zintegrowane z wszędołazami BvS 10.
Wartość podpisanej umowy określono na około 28 mln euro, zakłada ona dostawy w latach 2024–2026. Zestawy będą przekazywane w dwóch konfiguracjach, mających na celu pomoc w określeniu wymogów szwedzkiej armii w kontekście mobilnej obrony przeciwlotniczej. Oba warianty zostaną osadzone na wszędołazach BvS 10 produkowanych przez BAE Systems Hägglunds. Pozwoli to tym samym na znacznie większe możliwości przemieszania się ich w trudnym terenie, który dla np. platform kołowych byłby nieosiągalny. W skład pojedynczego zestawu będzie wchodzić jednostka ogniowa z systemem RBS 70 NG oraz stacja radarowa Giraffe 1X. Wszystko to zostanie spięte w ramach systemu dowodzenia i kontroli obrony powietrznej Saab GBAD C2. W przyszłości liczba pozyskiwanych tego typu systemów OPL najpewniej zostanie zwiększona, poprawiając znacząco możliwość eliminacji wrogich środków napadu powietrznego w trudnym terenie np. w ramach osłony wojsk lądowych.
🇸🇪#Sweden: Saab has received an order from the Swedish Defence Materiel Administration (FMV) for two configurations of its RBS-70NG MSHORAD solution on the BvS10 tracked armoured vehicle for 🇸🇪#Försvarsmakten.
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) January 17, 2024
The system consists of a mobile radar unit, based on the Giraffe 1X… pic.twitter.com/VE9jVjeGHa
BvS 10 (BandvagnS 10) to trzecia generacja gąsienicowych przegubowych transporterów/wszędołazów opracowana w latach 90. XX w. przez firmę Hägglunds, jako wewnętrzny projekt firmy. Wóz ten składa się z dwóch gąsienicowych członów połączonych przegubem. Może przewozić na swoim pokładzie oprócz kierowcy także do 12 żołnierzy lub sprzęt specjalistyczny. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny Cummins ISBe o pojemności 6,7 litra, mocy 210 kW/285 KM oraz momencie obrotowym 950 Nm, współpracujący z 6-biegową przekładnią automatyczną Allison 3000SP, pozwala on osiągnąć prędkość maksymalną 70 km/h (5 km/h w wodzie) i zasięg 300 km.
Do samoobrony może służyć uniwersalny/wielkokalibrowy karabin maszynowy 5,56/12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm umieszczony w obrotnicy na stropie kadłuba pierwszego przegubu. BvS 10 jest obecnie wykorzystywany przez Austrię, Francję, Holandię, Szwecję i Wielką Brytanię. Beowulf firmy BAE Systems, nieopancerzony wariant BvS10, zdobył nagrodę U.S. Army dla programu Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV).

Autor. M.Dura
RBS 70 NG to zmodernizowany wariant systemu obrony powietrznej bardzo krótkiego zasięgu RBS 70 opracowanego przez szwedzką firmę Saab Bofors Dynamics w 2011 roku. Służy on do zwalczania celów powietrznych jak bezzałogowe statki latające, śmigłowce, samoloty za pomocą nakierowywanych laserowo rakiet zarówno w dzień, jak i w nocy. Maksymalny dystans, na jakim RBS 70 NG może eliminować środki napadu powietrznego to 8000-9000 metrów oraz pułap do 5000 metrów. Wersja NG charakteryzuje się m.in. ulepszonym systemem celowania, zintegrowaniem rakiet z kamerą termowizyjną, wdrożeniem funkcji automatycznego śledzenia celu oraz uproszczoną obsługą w czasie szkolenia operatora. Obecnie RBS 70 NG używają armie takich krajów jak m.in. Argentyna, Brazylia, Czechy, Szwecja, Norwegia czy Ukraina.

Autor. Saab
WIDEO: Kill switch w F-35? Podcast Defence24