Siły zbrojne
Szwedzi kupują system OPL na wszędołazie
Firma Saab otrzymała zamówienie od szwedzkiej Agencji Zamówień Obronnych (Försvarets materielverk, FMV) na dostawę systemów przeciwlotniczych bardzo krótkiego zasięgu, które zostaną zintegrowane z wszędołazami BvS 10.
Wartość podpisanej umowy określono na około 28 mln euro, zakłada ona dostawy w latach 2024–2026. Zestawy będą przekazywane w dwóch konfiguracjach, mających na celu pomoc w określeniu wymogów szwedzkiej armii w kontekście mobilnej obrony przeciwlotniczej. Oba warianty zostaną osadzone na wszędołazach BvS 10 produkowanych przez BAE Systems Hägglunds. Pozwoli to tym samym na znacznie większe możliwości przemieszania się ich w trudnym terenie, który dla np. platform kołowych byłby nieosiągalny. W skład pojedynczego zestawu będzie wchodzić jednostka ogniowa z systemem RBS 70 NG oraz stacja radarowa Giraffe 1X. Wszystko to zostanie spięte w ramach systemu dowodzenia i kontroli obrony powietrznej Saab GBAD C2. W przyszłości liczba pozyskiwanych tego typu systemów OPL najpewniej zostanie zwiększona, poprawiając znacząco możliwość eliminacji wrogich środków napadu powietrznego w trudnym terenie np. w ramach osłony wojsk lądowych.
🇸🇪#Sweden: Saab has received an order from the Swedish Defence Materiel Administration (FMV) for two configurations of its RBS-70NG MSHORAD solution on the BvS10 tracked armoured vehicle for 🇸🇪#Försvarsmakten.
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) January 17, 2024
The system consists of a mobile radar unit, based on the Giraffe 1X… pic.twitter.com/VE9jVjeGHa
BvS 10 (BandvagnS 10) to trzecia generacja gąsienicowych przegubowych transporterów/wszędołazów opracowana w latach 90. XX w. przez firmę Hägglunds, jako wewnętrzny projekt firmy. Wóz ten składa się z dwóch gąsienicowych członów połączonych przegubem. Może przewozić na swoim pokładzie oprócz kierowcy także do 12 żołnierzy lub sprzęt specjalistyczny. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny Cummins ISBe o pojemności 6,7 litra, mocy 210 kW/285 KM oraz momencie obrotowym 950 Nm, współpracujący z 6-biegową przekładnią automatyczną Allison 3000SP, pozwala on osiągnąć prędkość maksymalną 70 km/h (5 km/h w wodzie) i zasięg 300 km.
Do samoobrony może służyć uniwersalny/wielkokalibrowy karabin maszynowy 5,56/12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm umieszczony w obrotnicy na stropie kadłuba pierwszego przegubu. BvS 10 jest obecnie wykorzystywany przez Austrię, Francję, Holandię, Szwecję i Wielką Brytanię. Beowulf firmy BAE Systems, nieopancerzony wariant BvS10, zdobył nagrodę U.S. Army dla programu Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV).
Czytaj też
RBS 70 NG to zmodernizowany wariant systemu obrony powietrznej bardzo krótkiego zasięgu RBS 70 opracowanego przez szwedzką firmę Saab Bofors Dynamics w 2011 roku. Służy on do zwalczania celów powietrznych jak bezzałogowe statki latające, śmigłowce, samoloty za pomocą nakierowywanych laserowo rakiet zarówno w dzień, jak i w nocy. Maksymalny dystans, na jakim RBS 70 NG może eliminować środki napadu powietrznego to 8000-9000 metrów oraz pułap do 5000 metrów. Wersja NG charakteryzuje się m.in. ulepszonym systemem celowania, zintegrowaniem rakiet z kamerą termowizyjną, wdrożeniem funkcji automatycznego śledzenia celu oraz uproszczoną obsługą w czasie szkolenia operatora. Obecnie RBS 70 NG używają armie takich krajów jak m.in. Argentyna, Brazylia, Czechy, Szwecja, Norwegia czy Ukraina.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie