Reklama
  • Wiadomości

Szwecja i Niemcy stawiają na transportery z Finlandii

Niemcy i Szwecja rozszerzają swój udział w wielonarodowym programie transportera opancerzonego, który jest realizowany przez fińską Patrię. Sztokholm zamówił pierwsze seryjne transportery, Berlin podpisał porozumienie techniczne.

Autor. Patria
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Fińska Patria, producent m.in. transportera AMV, na bazie którego powstał polski Rosomak, od kilku lat realizuje program transportera nowej generacji w układzie 6x6, który ma zastąpić wozy XA-180 i pochodne, pod kryptonimem CAVS (ang. Common Armoured Vehicle System - wspólny system pojazdów opancerzonych).

Fińskiej spółce Patria udało się wdrożyć realizację tego programu jako międzynarodowy projekt rozwojowy, na bazie własnej platformy 6x6. Na początku przystąpiła do niego Łotwa, a następnie Szwecja i Niemcy. Warto zauważyć, że zarówno Finlandia jak i Szwecja używają też cięższych wozów AMV 8x8, ale w obu państwach jest ich mniej, niż lżejszych transporterów 6x6, które trzeba zastąpić.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Niemcy wchodzą do programu z myślą o poszukiwaniu następcy transportera Fuchs w układzie 6x6, który uzupełnia cięższe Boxery i pełni rolę wozu wsparcia (rozpoznawczego, inżynieryjnego). O zamówienie obok wozu Patrii ubiega się Rhienmetall z nową generacją Fuchsa. Jest całkiem prawdopodobne, że nowe wozy zastąpią też w niektórych zastosowaniach gąsienicowe transportery M113, zwłaszcza w aktualnie budowanych „siłach średnich" (niem. Mittlere Kraefte), które z założenia mają wykorzystywać pojazdy wyłącznie na kołach, by mieć możliwość szybkiego przerzutu. Obecnie niemiecka piechota zmotoryzowana wspierana jest przez moździerze na M113, ale w przyszłości ma się to zmienić. Fińska Patria w informacji o przystąpieniu Niemiec do porozumienia technicznego umieściła zresztą fotografię transportera 6x6 z moździerzem wieżowym Nemo.

Zobacz też

Z kolei Łotwa, która buduje swoje siły zmechanizowane i zmotoryzowane niemal od podstaw (wykorzystują one ex-brytyjskie wozy CVR(T)), jest dobrym klientem na efektywny kosztowo transporter – tańszy od AMV czy Boxera i zapewniający dużo lepsze zdolności od starych, używanych wozów. Nowy kołowy transporter 6x6 ma dopuszczalną masę całkowitą do 24 ton, z czego do 8,5 tony może stanowić ładunek, napędzany jest 400-konnym silnikiem i może zapewnić poziom ochrony od 2 do 4 według STANAG 4569. W konstrukcji wykorzystano wiele rozwiązań z wozu AMV. Opcją jest zapewnienie zdolności pokonywania przeszkód wodnych pływaniem.

Reklama

Jeśli chodzi o konkretne kontrakty, to Łotwa zamówiła już 200 wozów tego typu, z dostawą do 2029 roku. Pierwsze z nich przekazano jeszcze w 2021 roku. Finlandia w 2022 roku zamówiła partię przedseryjną, która została dostarczona w tym samym roku. Podpisała też list intencyjny na 160 transporterów, kontrakt ma być zawarty w tym roku.

Zobacz też

Obecnie natomiast pierwszą transzę 20 wozów zamówiła Szwecja, ich dostawy mają rozpocząć się w tym roku. Docelowo przewiduje zamówienie kilkuset pojazdów. Ostatni z uczestników programu, czyli Niemcy, przystąpił właśnie do porozumienia technicznego, choć wciąż nie jest przesądzone, czy zakupią ten pojazd. Pojazd Patria 6x6 wykorzystywany w programie CAVS staje się przykładem realizowanego z powodzeniem przez Finów projektu współpracy międzynarodowej.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama