- Wiadomości
Szwecja i Niemcy stawiają na transportery z Finlandii
Niemcy i Szwecja rozszerzają swój udział w wielonarodowym programie transportera opancerzonego, który jest realizowany przez fińską Patrię. Sztokholm zamówił pierwsze seryjne transportery, Berlin podpisał porozumienie techniczne.

Fińska Patria, producent m.in. transportera AMV, na bazie którego powstał polski Rosomak, od kilku lat realizuje program transportera nowej generacji w układzie 6x6, który ma zastąpić wozy XA-180 i pochodne, pod kryptonimem CAVS (ang. Common Armoured Vehicle System - wspólny system pojazdów opancerzonych).
Fińskiej spółce Patria udało się wdrożyć realizację tego programu jako międzynarodowy projekt rozwojowy, na bazie własnej platformy 6x6. Na początku przystąpiła do niego Łotwa, a następnie Szwecja i Niemcy. Warto zauważyć, że zarówno Finlandia jak i Szwecja używają też cięższych wozów AMV 8x8, ale w obu państwach jest ich mniej, niż lżejszych transporterów 6x6, które trzeba zastąpić.
Zobacz też
Niemcy wchodzą do programu z myślą o poszukiwaniu następcy transportera Fuchs w układzie 6x6, który uzupełnia cięższe Boxery i pełni rolę wozu wsparcia (rozpoznawczego, inżynieryjnego). O zamówienie obok wozu Patrii ubiega się Rhienmetall z nową generacją Fuchsa. Jest całkiem prawdopodobne, że nowe wozy zastąpią też w niektórych zastosowaniach gąsienicowe transportery M113, zwłaszcza w aktualnie budowanych „siłach średnich" (niem. Mittlere Kraefte), które z założenia mają wykorzystywać pojazdy wyłącznie na kołach, by mieć możliwość szybkiego przerzutu. Obecnie niemiecka piechota zmotoryzowana wspierana jest przez moździerze na M113, ale w przyszłości ma się to zmienić. Fińska Patria w informacji o przystąpieniu Niemiec do porozumienia technicznego umieściła zresztą fotografię transportera 6x6 z moździerzem wieżowym Nemo.
Zobacz też
Z kolei Łotwa, która buduje swoje siły zmechanizowane i zmotoryzowane niemal od podstaw (wykorzystują one ex-brytyjskie wozy CVR(T)), jest dobrym klientem na efektywny kosztowo transporter – tańszy od AMV czy Boxera i zapewniający dużo lepsze zdolności od starych, używanych wozów. Nowy kołowy transporter 6x6 ma dopuszczalną masę całkowitą do 24 ton, z czego do 8,5 tony może stanowić ładunek, napędzany jest 400-konnym silnikiem i może zapewnić poziom ochrony od 2 do 4 według STANAG 4569. W konstrukcji wykorzystano wiele rozwiązań z wozu AMV. Opcją jest zapewnienie zdolności pokonywania przeszkód wodnych pływaniem.
Jeśli chodzi o konkretne kontrakty, to Łotwa zamówiła już 200 wozów tego typu, z dostawą do 2029 roku. Pierwsze z nich przekazano jeszcze w 2021 roku. Finlandia w 2022 roku zamówiła partię przedseryjną, która została dostarczona w tym samym roku. Podpisała też list intencyjny na 160 transporterów, kontrakt ma być zawarty w tym roku.
Zobacz też
Obecnie natomiast pierwszą transzę 20 wozów zamówiła Szwecja, ich dostawy mają rozpocząć się w tym roku. Docelowo przewiduje zamówienie kilkuset pojazdów. Ostatni z uczestników programu, czyli Niemcy, przystąpił właśnie do porozumienia technicznego, choć wciąż nie jest przesądzone, czy zakupią ten pojazd. Pojazd Patria 6x6 wykorzystywany w programie CAVS staje się przykładem realizowanego z powodzeniem przez Finów projektu współpracy międzynarodowej.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS