Przemysł Zbrojeniowy

Eurosatory 2018: Nowa Patria w układzie 6x6

Fot. Paweł K. Malicki
Fot. Paweł K. Malicki

Fińska firma Patria po raz pierwszy zaprezentowała podczas Eurosatory 2018 transporter opancerzony w układzie 6x6, który jest bezpośrednim następcą wozów rodziny Pasi 6x6, takich jak XA-180/185/200. Pojazd spełnia standardy NATO i jest dedykowany, podobnie jak poprzednik, misjom stabilizacyjnym czy pokojowym oraz zadaniom realizowanym w środowisku o mniejszym zagrożeniu niż Patria AMV.

Patria 6x6 może być krótko podsumowana jako XA-200 zunifikowany z Patria AMV 8x8. W nowym pojeździe zastosowano ten sam układ jezdny i wiele innych kluczowych komponentów AMV, co nie tylko skróciło czas i koszt opracowania tej platformy ale również ułatwi jej szybką i tanią produkcję. Unifikacja nie jest też bez znaczenia w procesie eksploatacji, szczególnie gdy równolegle wykorzystywane będą obie platformy.

Dwuwahaczowe, w pełni niezależne zawieszenie i układ przeniesienia pochodzi z AMV ale z jedną mniej parą kół. Pojazd ma centralny system pompowania kół jezdnych. Możliwe jest zamówienie wersji z zawieszeniem hydropneumatycznym. Standardowo dwie pierwsze osie są skrętne, ale możliwe jest zamówienie pojazdu ze skrętnymi wszystkimi trzema. Napęd przekazywany na wszystkie 6 kół zapewnia silnik diesla z turbodoładowaniem o mocy 400 KM wyposażony w 9 biegową skrzynię (7 biegów do przodu i dwa wsteczne). 

Załoga może być dwu lub trzyosobowa, z kierowcą i dowódcą siedzącymi w przedniej kabinie w typie znanym z ciężarówek, co znacznie upraszcza i przyspiesza szkolenie. Pojazd może być wyposażony w różnego typu uzbrojenie i skalowalne opancerzenie z poziomu 2 do poziomu ochrony balistycznej STANAG 4 i odporności na 10 kg ładunki wybuchowe. 

image
Fot. Paweł K. Malicki

Maksymalna ładowność pojazdu to 8,5 tony. Przedział desantowy mieści 10 żołnierzy z pełnym wyposażeniem, czyli dwóch więcej niż w pojazdach Pasi. Możliwe jest dostosowanie do specjalistycznych zadań lub np. instalacja moździerza automatycznego Patria Nemo 120 mm lub innych systemów uzbrojenia. Egzemplarz prezentowany w Paryżu jest wyposażony w obrotnicę Platt MR550 z 12,7 mm wkm-em z celownikiem termowizyjnym oraz karabin maszynowy kalibru 7,62 mm we włazie górnym desantu.

Patria 6x6 może osiągnąć całkowitą masę 24 ton. Prędkość maksymalna to 100 km/h, a zasięg pojazdu to 700 km. Pojazd przeszedł szeroki zakres badań zakładowych w tym zimowe testy terenowe. W pierwszej kolejności Patria zamierza zaoferować pojazdy Patria 6x6 obecnym użytkownikom transporterów opancerzonych XA-180/185/200, takim jak Estonia, Finlandia, Szwecja czy Norwegia. Może to sugerować, że istnieje możliwość modernizacji tych wozów do nowego standardu.

Komentarze