Reklama
  • Wiadomości

Super Puma rozbiła się w Szwajcarii. 2 zabitych

W Szwajcarii doszło do katastrofy śmigłowca Super Puma, wykorzystywanego przez lotnictwo wojskowe tego kraju. W wyniku zdarzenia śmierć poniosły dwie osoby.

Fot. Swiss Air Force
Fot. Swiss Air Force

Do wypadku doszło w środę w rejonie przełęczy św. Gottarda. Śmigłowiec wykonywał lot powrotny po przewiezieniu francuskich inspektorów Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie. W wyniku zdarzenia śmierć ponieśli dwaj piloci, a jedna osoba została ranna.

Szwajcarskie ministerstwo obrony poinformowało, że wstępne ustalenia nie wskazują, aby przyczyną zdarzenia była usterka techniczna. Dlatego też, po krótkotrwałym uziemieniu Super Pum, zdecydowano o przywróceniu regularnych operacji lotniczych z ich udziałem.

W komunikacie podkreśla się jednocześnie, że szwajcarscy piloci szkoleni są specjalnie do lotów w trudnych warunkach górskich. Śledztwo jest prowadzone przez wojskowy wymiar sprawiedliwości. Agencja Thomson Reuters podkreśla, że przed zdarzeniem śmigłowiec „dotknął” linii elektrycznej, nie wiadomo czy było to bezpośrednią przyczyną wypadku.

Komentatorzy wskazują, że jest to już kolejna katastrofa w szwajcarskich siłach powietrznych w krótkim czasie. Pod koniec sierpnia rozbił się jednomiejscowy myśliwiec F/A-18C Hornet. Warto zwrócić uwagę, że Szwajcarzy odrzucili w referendum zakup maszyn Gripen NG, które miały zastąpić przetarzałe F-5 i uzupełnić Hornety.

Szwajcarskie siły powietrzne użytkują śmigłowce AS332M1 Super Puma od końca lat 80. ubiegłego wieku. Na ich wyposażeniu pozostają także nowsze maszyny AS532UL Cougar, które zostały wyprodukowane w latach 1998-2002. Śmigłowiec H225M Caracal, wskazany przez poprzednie kierownictwo polskiego MON w przetargu na śmigłowce wielozadaniowe, jest dalekim rozwinięciem maszyny AS332.

W kwietniu br. w Norwegii doszło do katastrofy cywilnego śmigłowca Super Puma w nowszym wariancie H225, który dysponuje podobnym silnikiem co H225M Caracal. Według wstępnych ustaleń przyczyną zdarzenia, w trakcie którego śmierć poniosło 13 osób, było uszkodzenie elementu przekładni planetarnej, wynikające ze zużycia. Maszyna rozbita w Norwegii została wyprodukowana w 2009 roku.

W następstwie wypadku w Norwegii europejska cywilna agencja EASA zdecydowała o uziemieniu śmigłowców H225LP oraz AS 532 Cougar. Z kolei szwajcarskie wojskowe Super Pumy przeszły niedawno modernizację, która ma wydłużyć okres ich eksploatacji o następne 15 lat. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama