Siły zbrojne
Steadfast Jazz: lotnicy rozpoczynają Eagle Talon
Eagle Talon to kryptonim ćwiczeń lotniczych odbywających się w ramach manewrów Steadfast Jazz 2013. W powietrzu spotkają się czeskie, polskie, węgierskie maszyny bojowe, francuski tankowiec KC-135 i należący do NATO E-3A AWACS. Samoloty będą operować głównie z baz lotniczych Krzesiny i Powidz, oraz lotnisk w Malborku i Świdwinie. Kierownikiem Eagle Talona jest generał dywizji pilot Jan Śliwka.
W powietrzu znajdzie się w różnych epizodach 14 myśliwców F-16, 8 MiG-ów-29, 8 Su-22, po cztery L-159 i JAS 39, zaś transportowiec C-295 będzie symulował maszynę o dużym znaczeniu operacyjnym (AWACS/cysterna). Całość wspierać będzie francuski tankowiec KC-135 i E-3 AWACS z załogą mieszana NATO.
W niedzielę do bazy w Krzesinach dotarli Czesi z samolotami L-159. We wtorek wylądowały tam Węgierskie Gripeny, a do Powidza przyleciała latająca cysterna KC-135 Sił Powietrznych Francji. Lotnicy czescy na Gripenach przylecą z macierzystej bazy w Czaslavie. AWACS wspierać ma wszystkich docierając codziennie z bazy w Geilenkirchen w zachodnich Niemczech. Działania lotnictwa bojowego zabezpieczy dyżurujący w Świdwinie śmigłowiec z grupy poszukiwawczo-ratowniczej.
Dla lotników ćwiczenie Steadfast Jazz/Eagle Talon składa się z epizodów walki w powietrzu (Air Livex), wspierania okrętów działających na południowym Bałtyku (Maritime Livex) i wsparcia wojsk lądowych (Land Livex). Stanowi przez to okazję do wszechstronnego doskonalenia umiejętności współpracy międzynarodowej, jest sprawdzianem interoperacyjności systemu dowodzenia, a także testem gotowości do przyjęcia i wykorzystania sojuszniczych sił wzmocnienia.
Szczególnym elementem ćwiczeń będą misje wsparcia wojsk lądowych – współpraca z wieloma zespołami wysuniętych nawigatorów lotnictwa - pozwalające obu stronom podtrzymać specjalistyczne umiejętności działania w czterech wymiarach – trzech przestrzeni i jednym wymiarze czasu. Podczas Steadfast Jazz piloci mają też okazję podtrzymać nawyki w tankowaniu powietrznym i współpracować z latającym stanowiskiem dowodzenia AWACS.
Wszystkie epizody rozgrywane będą nad północno-zachodnią Polską i wodami południowego Bałtyku, w wydzielonych strefach polskiej przestrzeni powietrznej.
Źródło: Siły Powietrzne
And
Nasi piloci mają okazję poznać możliwości Gripena oraz L-159. Czymś trzeba będzie zastapić nasze Su-22
tomkun
Gigantyczne manewry. Łukaszenko chyba się od razu podda... A tak serio, to ja sie zaczynam bać o nasze bezpieczeństwo przy takim poziomie pozerstwa naszej armii i NATO. Gorzej jak w 1939.