Reklama

Siły zbrojne

Słowacja coraz bliżej kupna Gripenów

fot. Saab
fot. Saab

Przedstawiciel Saab poinformował, że kontrakt ze Słowacją na przekazanie 8-12 samolotów Gripen może zostać podpisany jeszcze w tym roku - pisze agencja Reuters. Szwedzi dodatkowo ujawnili, że również inne europejskie kraje leżące w pobliżu Rosji są coraz bardziej zainteresowane ich myśliwcami, ze względu na zagrożenie wywołane wydarzeniami na Ukrainie.

O kupnie Gripenów poza Słowacją myślą również Chorwaci i Czesi, którzy chcą zwiększyć liczbę wyleasingowanych obecnie, czternastu samolotów. Praga i Bratysława rozważają wspólną eksploatację Gripenów w ramach prowadzonej kooperacji sił powietrznych. Pod uwagę brana jest również sprzedaż myśliwców do Finlandii oraz Bułgarii, choć w tym ostatnim wypadku pozyskanie samolotów wielozadaniowych już uległo opóźnieniu.

Minister obrony Finlandii Carl Haglund twierdził wcześniej, że współpraca wojskowa ze Szwecją nie przesądza o wyborze myśliwca, jaki ma zostać pozyskany przez to państwo. Maszyny nowej generacji mają zastąpić stopniowo modernizowane myśliwce F/A-18 Hornet. 

Jak pisze Reuters, według optymistycznych planów zainteresowanie nowoczesnym, choć stosunkowo tanim samolotem jest na tyle duże, że może dojść do sprzedaży nawet 300-450 Gripenów w ciągu najbliższych 20 lat. Pod uwagę brana jest m.in. sprzedaż myśliwców do Szwajcarii, która rozważa zakup nowych samolotów z uwagi na konieczność wycofania maszyn F-5, borykających się z problemami strukturalnymi (pomimo wcześniejszego odrzucenia zakupu Gripenów w referendum).

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (9)

  1. qwerty

    Za cęnę 64 prawdopodobnie F-35 należy wziąć np. 16-24 F-35 i 64-72 Gripenów.

    1. Trzcinsky

      LUDZISKA! Kto się zna i pomyśli to mu wyjdzie. Maszyna Saab-a jest na teraz! Dobry samolot+współpraca ze szwedami nie tylko w dziedzinie lotnictwa! Gripen to lepszy wybór od F-16 (nie chce mi się pisać już czemu-Było to już przerabiane wielokrotnie) którego amerykańscy towarzysze będą nam go bankowo WCISKAĆ na siłę! Poczekajmy na F-35 przecież to samolot na przyszłość. Dopiero co wchodzi do służby w Stanach a wy go już bukować-kupować chcecie?! 48 F-16 plus 64 Gripeny to ładna siła się uzupełniająca. Potem wymiana na F-35 i jest Dobrze! Pozdrawiam P.S. Nasza doktryna jest stricto defensywna. Właśnie Samolot typowo myśliwski przy naszej słabej OP-lot jest nam najbardziej potrzebny. Założenie jest takie ze państwa wchodzące w struktury sił NATO przyjdą nam z pomocą. Pierwszymi będą właśnie Piloci Typhoonów, Rafale, F-16 itd.itp.

    2. ja

      najnowszy Gripen bedzie niewiele tańszy od F-35 za 10 lat. Dwa rodzaje samolotów. Inna logistyka, szkolenie, serwis, baza. matko boska. Koszt zakupu samych samolotów to ledwie 25% całkowitych kosztów wraz z modernizacją w ciągu 30-40 lat. Chcesz doprowadzić MON do bankructwa?

    3. 3xl

      O CO PANU CHODZI ? CZY MOŻE PAN SPRECYZOWAĆ?

  2. Eagle

    Dystans dzielący tę konstrukcję od F-16 bl.60 zmniejszył się niewiele, od czasu Gripen C vs. bl 50/52+.

    1. Paweł

      Tak sobie tłumacz jak ci lepiej. NA współpracy ze stanami wychodzimy jak Zabłocki na mydle na własne życzenie. Polak to nawet po szkodzie głupi.

    2. Tyberios

      Ufff... to dobrze że je mamy oprócz ZEA, bo inaczej byśmy głupio wyglądali nie?

    3. b3rs

      Chyba nie wiesz co mówisz... Gripen E jest większy od C, zabiera więcej uzbrojenia i paliwa. Jeżeli odnosisz się do wersji C, którą nam oferowano, to wiedz, że w 2008 roku, w ostatniej 3. serii produkcyjnej modelu C, Gripen otrzymał zgodność z NATOwskimi modułami wymiany danych (tj. Link 16).

  3. AnonnimGall

    Z racji posiadania przez nasze Siły powietrzne całkiem sporej floty MiG-29, to warto by rozważyć odkupienie od Słowaków posiadanych przez nich MiG-ów dla bazy w Świdwinie. Wydatek niewielki, a zysk może okazać się całkiem spory, bo i piloci zostaną zagospodarowani, zaplecze techniczne w postaci WZL nr 2 jest i do czasu zakupu nowych maszyn potencjał bojowy bazy w Świdwinie zostanie zachowany.

    1. Rtech

      Zakup(przejęcie) na 10 lub mniej lat nie opłaca się.szkoda 'zachodu'..są ważniejsze priorytety na chwilę obecną(5-10 lat)..

    2. Tomb

      Tylko że do tej "całkiem sporej floty MiG-29" trzeba zakupić/zintegrować jakieś sensowne uzbrojenie aby miały jakiś potencjał bojowy, chyba że pisząc o zachowaniu potencjału bojowego bazy w Świdwinie jednoznacznie stwierdzasz że jest on w tej chwili już prawie zerowy. Wiem jakie są Su22, służyłem w 6PLMB w Pile, już wtedy wiele napraw polegało na przekładaniu różnych bloków między samolotami aby tylko odbyły się loty

    3. Wojmił

      Za późno i nieperspektywicznie.. MiGi-29 należało modernizować 15 lat temu, a ok 7 lat temu minął ostatni moment, kiedy to było sensowne... Dziś należałoby rozpisać przetarg na dwusilnikowce jak F/A-18, Typhoon lub Rafale w liczbie ok 16-20 sztuk dla jednej bazy zlokalizowanej na zachodzie Polski...

  4. Tomb

    Jak dla mnie super maszyna na wymianę naszych Su22 latających chyba jeszcze tylko siłą woli.

    1. karo

      Nie będzie żadnej wymiany Su-22 na MiG-29. Jeśli w ogóle uda się je przejąć to zastąpią one post NRD-owski złom z Malborka

    2. Łukasz

      Su-22 nie latają siłą woli... Pomyśl zanim napiszesz głupotę. Generał Majewski wielokrotnie mówił że modernizacja 18 egz. Su-22 /12+6/ ma na celu TYLKO przedłużenie szkolenia na tym samolocie pilotów po szkole, a nie uczynienie z samolotów pełnowartościowych maszyn uderzeniowych. Stąd remont płatowca i resurs na 10 lat, zakup amunicji do działek i pocisków niekierowanych. Tak się złożyło że nasze LW kupiło tylko 8 egz Masterów i w najprostrzej możliwej wersji bez uzbrojenia i wyposażenia. Praktycznie tak jak Iskry - start lot lądowanie aby pilot-uczen miał wylatane paredziesiąt godzin na odrzutowcu. Potem szkolenie LIFT właśnie na SU-22 albo F-16 /ale tu koszty kosmiczne a i tak na eFa idzie częśc pilotów/. Po to właśnie zmodernizują Suczki a nie dokupią MiG-29 chocby na Węgrzech. Proszę poczytac gen. Majewskiego, z resztą takie szkolenie absolwentów Dęblina trwa od paru lat w 21 bazie z bardzo pozytywnym skutkiem. Uprzedając oponentów - nie wiem dlaczego nie wybrano bojowego Golden Eagle, czy tez szkolno bojowej wersji Mastera a na wyposażenie 21 bazy nie kupiono eskadry F-16... Ani też nie wiem dlaczego nadal 32 F-16 nadal ''kiszą'' się w Poznaniu.

  5. technik

    Gripen NG to jest już całkiem dobry samolot . Powinniśmy kupić , żeby wymienić stare Su-22 i Mig-i 29 zdywersyfikować posiadane samoloty i nie ograniczać się tylko do produktów z USA . O czym większość czytelników doskonale wie .

    1. Rtech

      Zgodzę się z tym,aby nie ograniczać się do produktów z USA..Z resztą zgodzić się nie mogę..Jako przeciwwaga dla rosyjskich myśliwców(samolotów bojowych) Gripen nie jest mocną konkurencją na chwilę obecną ..a trzeba myśleć przyszłościowo i i kupować najlepszy sprzęt,aby ilości przeciwstawić jakość..

    2. mwa

      Dywersyfikować, poprzez kupno samolotu napędzanego silnikiem z USA i uzbrojonego w pociski z USA? No ciekawy pomysł. A logistycznie takie rozwiązanie będzie bardzo wygodne.

  6. Arek

    Jak widac Gripen ma coraz większe szanse na rynku. Biorac pod uwagę nowy radar dla wersji C/D , nowe pociski rakietowe oraz wieksze możliwości bojowe może mieć coraz większe powodzenie. Argetyna tez byla zdecydowana na zakup Gripena , ale Anglicy sie nie zgodzili.

    1. Tyberios

      Nie tyle nie zgodzili co wyrazili... "wątpliwości" co zwyczajnie oznaczało że będą robić problemy. Skorzystały Chiny, już sobie JF-17 pakują dla Argentyńczyków.

  7. abecadlo

    No wladnie. Anglicy zakazali:-( Gripen idzie do przodu. Supera alternatywa dla drozszych konkurencyjnych maszyn.

  8. Nemido

    "może dojść do sprzedaży nawet 300-450 Gripenów" Marzyciele! Sukcesem będzie jak ktokolwiek spoza Szwecji kupi te składaki w większej ilości.

    1. Oj

      Widzisz jak mało wiesz...-)

    2. abecadlo

      Bys sie nie zdziwil. Sama Brazylia chce zakupic 108 szt. Tej maszyny. Na dzien dzisiejszy Slowacy, Czesi, Finowie i Szwajcarzy rozpatruja nabycie Gripena, ze nie wspomne o samej Szwecji. Jest to relatywnie tani a dobry samolot caly czas rozwijany. Zreszta temat byl walkowany wielokrotnie a ten artykul dobitnie pokazuje ze Saab nie rzuca slow na wiatr. P.s.skladakiem to do szkoly jezdzisz a w weekendy ogladzasz TopGun

  9. jacob grimminger

    Czyli posłowackie , zmodernizowane , MiG-29 do Malborka - a poniemieckie , wyeksploatowane do kanibalizacji ?

Reklama