- Wiadomości
Saab i Boeing prezentują samolot szkolny dla US Air Force
Koncern Boeing we współpracy z Saab zaprezentował publicznie dwa gotowe egzemplarze samolotu Boeing T-X. Stanowi on jedną z propozycji w programie U.S. Air Force dotyczącym następcy ponad 50-letnich samolotów szkolno-treningowych Northrop GrummanT-38 Talon.

T-38 Talon był pierwszym naddźwiękowym samolotem szkolno-trenignowym na świecie i przez ponad pół wieku stanowił podstawę szkolenia amerykańskich pilotów. W ramach programu oznaczonego T-X ma zostać wyłoniony następca, którego wstępną gotowość operacyjną zaplanowano na rok 2024. US Air Force planują nabyć około 350 samolotów typu T-X, a wartość kontraktu szacowana jest na kilka miliardów dolarów.
Czytaj też: Farnborough 2016: Master bazą dla szkolenia US Air Force?
Zaprezentowany przez konsorcjum Boeing i Saab samolot szkolno-treningowy Boeing T-X to dwumiejscowy górnopłat z podwójnym statecznikiem pionowym. Jego napęd stanowi pojedynczy silnik General Electric GE F404, stosowany m. in. w F/A-18 Super Hornet oraz konkurencyjnym KAI T-50 Golden Eagle. Według producenta samolot ma w wysokim stopniu odwzorowywać parametry lotne i układ awioniki samolotu myśliwskiego, co ma ułatwiać płynne przejście do pilotowania maszyn bojowych.
Czytaj też: Szwedzko-amerykański samolot szkolny czarnym koniem w przetargu dla USAF?
Proponowany przez konsorcjum T-X ma być bardziej przyjazny dla pilota, ale też łatwiejszy w obsłudze technicznej i rekonfigurowalny, podkreśla się zarówno zaawansowanie technologiczne, jak i możliwość ograniczenia kosztów. Zarówno w zakresie zakupu jak i eksploatacji. Zaprezentowany właśnie Boeing/Saab T-X konkuruje w programie samolotu szkolno-treningowego dla US Air Force z takimi konstrukcjami jak Lockheed Martin/KAI T-50A Golden Eagle i Raytheon/Leonardo T-100 (bazujący na M-346 Master).
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS