Siły zbrojne

Rośnie zainteresowanie samolotami hybrydowymi

Fot. Wikimedia Commons.
Fot. Wikimedia Commons.

Generał US Marine Corps informuje, że drugi po Izraelu odbiorca zagraniczny potwierdzi w ciągu najbliższych sześciu miesięcy zamiar zakupu samolotów hybrydowych V-22 Osprey. Prawdopodobnie kupcem będzie Japonia, choć nie zostało to oficjalnie potwierdzone. Przedstawiciele USA promowali ostatnio Ospreye także w dziewięciu innych krajach. 

Generał James Amos z US Marine Corps poinformował, że drugi odbiorca zagraniczny V-22 Osprey produkowanych przez Boeing Co. i Bell Helicopters (oddział Textron Inc.) potwierdzi swoje plany zakupowe w ciągu 6 miesięcy. Nie wiadomo, jaki kraj miał na myśli, ale najprawdopodobniej będzie to Japonia, która w sierpniu b.r. wpisała do budżetu obronnego zamiar pozyskania samolotów hybrydowych.

Obecnie V-22 Osprey są jedynymi seryjnie produkowanymi maszynami tej klasy. Docelowo Japończycy mogą być zainteresowani pozyskaniem od 17 do nawet 40 zmiennopłatów. Omawiane plany mają związek z konfliktem z Chinami wokół wysp Senkaku na Morzu Wschodniochińskim. W razie zagrożenia interesów Japonii Ospreye będą mogły zapewnić transport sprzętu oraz żołnierzy szybciej i efektywniej niż obecnie używane helikoptery, takie jak CH-47J Chinook. Urzędnicy  amerykańscy organizowali również spotkania promujące zalety V-22 Osprey w Arabii Saudyjskiej, ZEA, Katarze, Kanadzie, Australii, Kolumbii, Singapurze, Brazylii i we Włoszech.

Obecnie w US Air Force i US Marine Corps służy 250 V-22, a kolejnych 130 samolotów jest zamówionych. Niewykluczone również, że Ospreye zakupi US Navy w celu zastąpienia maszyn C-2A Greyhound, wykorzystywanych do dowożenia zaopatrzenia na amerykańskie lotniskowce. Szczegóły mają być znane wraz z ujawnieniem oczekiwanego budżetu US Navy na 2016 rok. Pierwszym odbiorcą zagranicznym V-22 będzie Izrael, który w 2013 roku zamówił 6 MV-22B za 1,13 mld $ wraz z kosztami dodatkowego wyposażenia. Izraelczycy nie wykluczają pozyskania kolejnych 6 maszyn w przyszłości. W Izraelu V-22 rywalizował o kontrakt z Sikorsky CH-53K King Stallion – najnowszą wersją helikoptera CH-53 opracowanego w latach 60. XX wieku.

Przedstawiciele koncernu Boeing sygnalizowali również możliwość sprzedaży w przyszłości V-22 Osprey Polsce, która w trzeciej dekadzie XXI wieku będzie poszukiwać ciężkich helikopterów transportowych. Wprawdzie V-22 dysponuje znacznie większymi możliwościami od CH-47F Chinook, to jest również od niego dwukrotnie droższy, co przypuszczalnie nie będzie stawiać go w gronie faworytów przyszłego polskiego przetargu.

Andrzej Hładij

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.