Reklama

Pierwsze z nich dotyczyło podniesienia w Kronsztadzie bandery na pełnomorskim patrolowcu „Polarnaja Zwiezda” (511), będącym prototypową jednostką proj. 22100 (Okiean). Zaprojektowany został on przez biuro konstrukcyjne CKMB Ałmaz z Sankt Petersburga, zaś zbudowany przez stocznię Zielenodoskij Zawod im. A. M. Gorkowo z Zielenodolska (Tatarstan) w latach 2012-2015. Portem macierzystym patrolowca będzie Murmańsk. W stoczni w Zielenodolsku trwa budowa dwóch kolejnych jednostek tego typu, które mają wzmocnić siły Służby Pogranicznej FSB na Dalekiej Północy do końca bieżącej dekady.

Druga uroczystość związana z przyjęciem do służby nowych jednostek odbyła się w mieście Niewielsk na Sachalinie. W jej trakcie w skład sił FSB na Dalekim Wschodzie weszły dwa kutry patrolowe proj. 12150 (Mangust). Te niewielkie jednostki zostały zaprojektowane również przez biuro konstrukcyjne CKMB Ałmaz z Sankt Petersburga, zaś za ich budowę odpowiadała stocznia Wympieł z Rybińska nad Wołgą. Ciekawostkę stanowi fakt, że na Sachalin zostały one przetransportowane na pokładzie samolotu transportowego An-124-100 Rusłan.

Trzecie wydarzenie dotyczy również dalekowschodniego oddziału Służby Pogranicznej FSB, który do końca 2019 r. wzbogacić ma się o dwa patrolowce proj. 10410 (Swietliak). Zostaną one zbudowane przez stocznię Wostocznaja Wierf` z Władywostoku na mocy kontraktu o wartości 3,6 mld rubli. Zamówienie tych jednostek, które budowane były w dużej liczbie jeszcze od czasów ZSRR, a zaniechanie kontynuowania zleceń na budowanie patrolowców proj. 22400 (Ochotnik) oznacza to, że albo FSB nie do końca jest zadowolona z możliwości tych ostatnich lub szuka oszczędności i zamawia po prostu mniejsze i tańsze jednostki pływające.

(AN)

 

Reklama
Reklama

Komentarze