- Wiadomości
Powrót Daglezji
Inspektorat Uzbrojenia opublikował informację o zamówieniu na dostawy parków pontonowych dla Wojsk Lądowych. Chodzi o zastąpienie starych systemów PP-64 Wstęga, jest więc to wznowienie trwającego od grudnia 2018 r. i anulowanego w sierpniu ubiegłego roku programu pontonowej Daglezji mającego doprowadzić do wyboru rozwiązania na podwoziu kołowym.

Zleceniodawca czeka na wstępne oferty do 11 lutego bieżącego roku i zamierza zaprosić do udziału w przetargu do trzech potencjalnych wykonawców – taką samą liczbę jaka zgłosiła się wcześniej w programie Daglezja-P. Jedynym kryterium prowadzonej oceny jest najniższa cena. Poprzednie postępowanie – opiewające na siedem zestawów parków pontonowych, z opcją na do trzech zestawów parków pontonowych i jeden w pełni wyposażony prom przeprawowy – zostało anulowane z powodu o ograniczeniu środków finansowych na realizację przedmiotu zamówienia w sposób, który uniemożliwiał kontynuację postępowania.
Czytaj też: Wojsko kupi 40-metrowe mosty dla Leopardów
Park pontonowy powinien umożliwić budowę mostów oraz promów, pozwalających na pokonanie przeszkód wodnych przez pojazdy gąsienicowe oraz pojazdy kołowe. Nośność nominalna mostu oraz promów powinna być nie mniejsza niż mostu klasy MLC 70 dla pojazdów gąsienicowych, oraz MLC 96 dla pojazdów kołowych (w tym zestawów niskopodwoziowych z czołgiem) przy maksymalnej prędkości nurtu nie mniejszej niż 1,5 m/s i głębokości wody nie większej niż 2,0 m.
Ma umożliwiać urządzanie i utrzymanie przepraw mostowych i promowych na przeszkodach wodnych o głębokości minimalnej nie mniejszej niż 1 m oraz przy prędkości nurtu wynoszącej minimum 1,5 m/s. Pojedynczy komplet parku pontonowego powinien umożliwiać budowę mostu pozwalającego na pokonanie przeszkody o szerokości nie mniejszej niż 100 m lub budowę dwóch promów o nośności MLC 70/96. Są to więc wymagania podobne do tych, jakie stawiano w przetargu na Daglezja-P, co nie dziwi biorąc pod uwagę przyczynę anulowania poprzedniego postępowania.
Czytaj też: Mosty Daglezja w Kielcach [Defence24 TV]
Obecnie jeden komplet poszukiwanego parku pontonowego ma składać się z:
- pojazdów umożliwiających transport wszystkich elementów parku oraz niezbędnej obsługi określonej wg wymagań producenta mostu;
- bloków pontonowych;
- ramp najazdowych/bloków brzegowych;
- kutrów/środków napędowych;
- wyposażenia niezbędnego do organizacji przeprawy oraz jej utrzymania;
- narzędzi oraz urządzeń umożliwiających dokonanie niezbędnych obsług, napraw bieżących oraz regulacji;
- wyposażenia niezbędnego do umożliwienia poruszania się po drogach publicznych oraz do transportu kolejowego i morskiego;
- niezbędnej dokumentacji w zakresie eksploatacji, obsługiwania i napraw;
- wyposażenia diagnostycznego umożliwiającego zlokalizowanie miejsca awarii
i określenie zakresu potrzebnej naprawy;
- zestawu obsługowego (ZO).
Dodatkowo poza ukompletowaniem wchodzącym w zakres pojedynczego parku pontonowego dostawa obejmuje zestawy części zamiennych i naprawcze. Wykonawca ma też zapewnić niezbędny pakiet szkoleniowy. Zamawiający wymaga, aby pojazdy przenoszące park pontonowy należały do typów będących na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, co wynika z potrzeby ujednolicenia parku maszynowego. Uwzględnia się jednocześnie możliwość wprowadzenia w nich niezbędnych zmian. Szczegółowe oferty zostaną dostarczone wykonawcom po zaproszeniu ich do składania wstępnych ofert.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS