Siły zbrojne

Powietrzne "oczy" i "uszy" wzmocnią siły USA na Bliskim Wschodzie

Fot. United States Air Force

Siły Powietrzne USA poinformowały, że w bazie lotniczej Prince Sultan w Arabii Saudyjskiej rozmieściły nowy samolot E-11A i wprowadziły go do służby operacyjnej.

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Siły Powietrzne USA (US Air Force) poinformowały w komunikacie z 2 stycznia, że wprowadziły do służby operacyjnej nowy samolot E-11A BACN (Battlefield Airborne Communications Node). Samolot został rozlokowany w bazie lotniczej w Arabii Saudyjskiej - Prince Sultan. Samolot przybył do Arabii Saudyjskiej w połowie grudnia. Samolot będzie włączony do 430. Eskadry US Air Force o nazwie „Black Wolves". Nowy E-11A posiada numer 21-9045. Wprowadzenie nowej maszyny stało się tym pilniejsze, że jeszcze w 2020 roku doszło do katastrofy, w trakcie której rozbił się samolot E-11A i zginęło dwóch pilotów. Samolot rozbił się we wschodnim Afganistanie. Po wycofaniu się z Afganistanu samoloty aktywnie działają na Półwyspie Arabskim.

Fot. United States Air Force
Fot. United States Air Force

Sześć samolotów E-11A BACN zostało zamówionych w czerwcu 2021 roku, przed podpisaniem tego kontraktu siły powietrzne USA dysponowały trzema maszynami. W 2022 roku pierwszy samolot z tej floty został dostarczony do Hanscom AFB w Massachusetts. Wszystkie mają być dostarczone do końca 2026 roku. Miały zastąpić cztery Boeing E-8C JSTARS. Realizację dostaw zlecono firmie Learjet, Inc., amerykańskiej spółce należącej do Specialized Aircraft Division koncernu Bombardier.

Czytaj też

Samolot E-11A BACN prócz zadań rozpoznawczych i obserwacyjnych zapewniają bezpieczną i niezakłóconą komunikację, ale też pozwalają na uzyskanie kompatybilności różnych systemów łączności używanych na poszczególnych platformach i przez różne formacje.

Tego typu zadania są podstawowym celem istnienia systemu BACN, czyli Battlefield Airborne Communications Node (powietrznego węzła łączności pola walki). Systemy BACN są instalowane nie tylko na E-11A ale również na specjalnie dostosowanych maszynach bezzałogowych EQ-4B Global Hawk, aby zapewnić bezpieczną i stałą komunikację podczas działań w rejonach gdzie brakuje odpowiedniej struktury łączności.

Czytaj też

Oprócz systemu Battlefield Airborne Communications Node samoloty E-11A wyposażone są również w oparty na "radarze laserowym" (lidarze) system rozpoznania High-Altitude Lidar Operational Experiment (HALOE), pozwalający na bardzo precyzyjne i szybkie mapowanie terenu. Możliwości te zostały sprawdzone i wykorzystane podczas licznych operacji w Afganistanie i Afryce. Dotąd podobne zadania wykonywały maszyny E-8C JSTARS (oparte na konstrukcji wariantu Boeinga 707), które są mocno wyeksploatowane i charakteryzują się relatywnie wysokimi kosztami eksploatacji. Dlatego zdecydowano się na ich stopniowe wycofanie. W części zostaną zastąpione znacznie tańszymi E-11A, które jednocześnie realizują zadania niedostępne dla E-8C a przy tym bardzo pożądane podczas misji ekspedycyjnych.

Komentarze