Reklama
  • Wiadomości

Polskie WZT-3 jadą na Litwę. Pomogą w akcji ratunkowej

Żołnierze z 16. Orzyskiego Pułku Saperów wyruszyli na Litwę, aby pomóc w poszukiwaniach zaginionej amerykańskiej załogi pojazdu M88 HERCULES. Wraz z nimi pojadą 3 wozy zabezpieczenia technicznego WZT-3.

Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-3M (zdjecie poglądowe)
Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-3M (zdjecie poglądowe)
Autor. Wikipedia

Mija kolejny dzień od zaginięcia amerykańskiej załogi wozu zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES, z którą kontakt urwał się w Podbrodziu, niedaleko granicy z Białorusią. Polska wysłała do pomocy w poszukiwaniach grupę zadaniową liczącą kilkudziesięciu żołnierzy w tym nurków, ratowników oraz saperów. W przypadku tych ostatnich będą to żołnierze z 16. Orzyskiego Pułku Saperów wchodzącej w skład 16. Dywizji Zmechanizowanej. Wraz z nimi przybędą 3 zabezpieczenia technicznego WZT-3. Ich transport odbywał się na zestawach niskopodwoziowych.

Jak widzimy na zdjęciach, transport WZT-3 miał miejsce w nocy (prawdopodobnie z 27 na 28 marca). Wraz z nimi w kierunku Litwy najpewniej pojadą także inne pojazdy orzyskich saperów (np. koparki widoczne za jednym z wozów zabezpieczenia technicznego). Wysłanie polskich żołnierzy wraz z ciężkim sprzętem będzie bardzo pomocne, ponieważ ułatwi to i przyspieszy proces dostania się do amerykańskiego pojazdu i jego załogi. Niewykluczone, że będą one także pomoce w jego wyciągnięciu z bagna (ale do tego potrzebne będzie współdziałanie obu wozów z racji na masę amerykańskiego pojazdu wynosząca 63 tony).

Reklama

WZT-3 to polskiej produkcji wóz zabezpieczenia technicznego opracowany na bazie czołgu T-72 (lub jugosłowiańskiego M-84) przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych z Gliwic (obecnie OBRUM) w latach 80. XX w. Jest to następca dotychczas używanych w Wojsku Polskim WZT-2. Wóz otrzymał żuraw obrotowy. Udźwig wynosi 15 ton przy wysięgniku o długości 5,8 m lub 13 ton przy wysunięciu go na długość 8 metrów. Oprócz tego na wyposażeniu pojazdu znajduje się lemiesz, wyciągarka mechaniczna o uciągu 31 ton i długości liny 200 m, a także sprzęt spawalniczy oraz tnący. WZT-3 jest przeznaczony do pełnego wspierania wozów o masie własnej do 50 ton.

Zobacz też

Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny W-46-6 o mocy 780 KM, który umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 60 km/h przy masie własnej pojazdu wynoszącej 42 tony. Do samoobrony służy wielkokalibrowy karabin maszynowy WKM-B kal. 12,7 mm z zapasem amunicji wynoszącym 200 sztuk. Załoga składa się z 4 osób. Powstała także zmodernizowana wersja WZT-3M, która charakteryzuje się zastosowaniem podzespołów z czołgów PT-91 Twardy. Główną różnicą jest mocniejszy silnik S-12U o mocy 850 KM. Pojazdy rodziny WZT-3 są obecnie używane przez kraje takie jak m.in. Polska, Indie, Ukraina czy Kuwejt.

Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-3.
Wóz zabezpieczenia technicznego WZT-3.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama