Reklama

Siły zbrojne

Polska zbrojeniówka z kontraktem do bułgarskich MiGów

MiG-29 Bułgaria
Bułgarski MiG-29
Autor. Krasimir Grozev(CC BY-SA 3.0)

Polskie zakłady zbrojeniowe wyremontują silniki, używane przez bułgarskie myśliwce MiG-29. W ten sposób zostanie zachowana ciągłość szkolenia do czasu osiągnięcia zdolności przez bułgarskie myśliwce F-16.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Bułgarskie ministerstwo obrony poinformowało o podpisaniu kontraktu z polskimi Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 2 S.A. Chodzi o remont główny sześciu silników lotniczych Klimow RD-33 drugiej serii. Umowa, zawarta po przeprowadzeniu odpowiedniego postępowania, ma wartość 9,55 mln euro netto. Każdy z silników ma utrzymać sprawność przez minimum dziewięć miesięcy od czasu ponownego wdrożenia go do służby. Prace mają zostać przeprowadzone na terenie bydgoskich zakładów.

Czytaj też

Bułgaria zamówiła dwie partie po osiem samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70/72, co umożliwi jej sformowanie przyzwoitej eskadry, zdolnej do kontrolowania jej przestrzeni powietrznej. Niestety, dostawy nowych samolotów się opóźnią , a pierwsze z nowych samolotów nie pojawią się w roku 2023 jak planowano pierwotnie, a najwcześniej w roku 2025.

Reklama

Postawiło to Bułgarię w sytuacji w której mogą oni całkowicie utracić zdolności do ochrony własnego nieba. Pozostało im bowiem kilka niesprawnych MiGów-29 i do kilkunastu, niezbyt się do tego nadających samolotów pola walki Su-25. Kontrakt z polskimi zakładami umożliwi przedłużenie eksploatacji MiGów przez ten najbardziej newralgiczny okres.

Czytaj też

Kontrakt związany z bułgarskimi MiG-ami to gratka dla zakładów WZL Nr 2, ponieważ konstrukcja ta wychodzi z użytku w Siłach Zbrojnych RP i szerzej NATO, a wątpliwe jest, że np. jakieś prace mogą być prowadzona np. przy samolotach ukraińskich tego typu. Tymczasem zakłady posiadają duże doświadczenie w pracach nad tą konstrukcją. Obecnie jednak przestawiają się one na kompetencje związane z nadal perspektywicznymi konstrukcjami: F-16 i transportowymi C-130 Hercules.

Bułgarskie MiGi-29
Bułgarskie MiGi-29
Autor. Chavdar Garchev (CC BY 2.0)
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. user_1047773

    Silniki będą remontowane w Warszawie, a nie w Bydgoszczy :)

  2. Monkey

    U kogo jak nie u nas? Ukraińcy muszą serwisować własne maszyny. Oczywiście, Rosja z wiadomych względów poza konkurencją, także i Białoruś. Jeśli WZL-2 nie wyciśnie tej cytryny to nie będę wiedział, co powiedzieć…

    1. Davien3

      @Monkey Ukraińcy swoje MiG-29S serwisuja u siebie , maja do tego pełne zaplecze nie musza tego robic w Rosji czy na Białorusi Pomijajac nawet taki fakt ze ich wersja jest znacznie nowoczesniejsza od naszych MiG-29A

    2. kukurydza

      @Davien, różnice aż po Mig-35 były pomijalne. W przypadku naszych "Eksportowych" Mig-29, a regularnych sowieckich, sprowadzały się do 1) braku jednego trybu pracy radaru NO19, 2) braku systemu walki radioelektronicznej. To dlatego po cichu od dekad Bydgoszcz współpracowała z Ukrainą, a w szczególności z tamtejszymi zakładami remontowymi we Lwowie, nad kolejnymi modernizacjami (dwie edycje programu pod kr. "Kurpie") oraz nad bieżącymi remontami naszych Migów. Sporo agregatów realnie przechodziło remonty właśnie na Ukrainie - i dotyczy to także oferty białoruskich zakładów zajmujących się analogicznymi zadaniami, w Baranowiczach.

    3. Davien3

      @Kukurydza nasze MiG-29a to małpie wersje pierwszych MiG-29, tak sie rózniace od MiG-29S jak F-16A bl 5 od F-16C .Od MiG-29S nasze MiGi róznia sie innym radarem uzbrojeniem systemem WRE i jeszcze kilkoma cechami. Oczywiscie na minus ale najprosciej : nasze MiG-29 to wersja 9.12A a ukraińskie MiG-29S to wersja 9.13S nasze MiG-29a mogły byc remontowane w Ukrainie ich MiG-29S u nas nie

  3. OS-INT

    Silniki, będące przedmiotem najnowszej umowy, trafią do warszawskiego oddziału WZL-2 (dawne Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4), które specjalizują się w remontach i naprawach silników RD-33. Zakład ma kompetencje obsługowe także do silników F100-PW-229 (F-16), AŁ-21F3 (Su-22), PW127G (C295M) i TW2-117A/AG (Mi-8/17). Spółka świadczy usługi w zakresie: produkcji, napraw, diagnostyki części i podzespołów lotniczych oraz zapewnia wsparcie serwisowe w zakresie napraw nieplanowanych silników w oparciu o stacjonarną bazę obsługową oraz mobilne grupy serwisowe. WZL-2 dysponuje dokumentacją techniczno-remontową silników typu RD-33, która została zatwierdzona przez Szefa Szefostwa Techniki Lotniczej Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych oraz ma zdolności do realizacji umowy - MILMAG, WZL-2 z umową na naprawy silników bułgarskich MiG-29.

  4. OS-INT

    11 sierpnia br., Ministerstwo Obrony Bułgarii poinformowało w mediach społecznościowych o podpisaniu umowy o wartości 9 552 000 BGN netto (20,4 mln zł netto) z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 z Bydgoszczy (WZL-2) na naprawę główną 6 silników turboodrzutowych dwuprzepływowych Klimow RD-33 serii drugiej samolotów myśliwskich MiG-29A/UB. Umowa jest wynikiem postępowania przetargowego nr 63/29.06.2023 Naprawa główna/remont generalny silników RD-33, ser. 2 dla samolotów MiG-29. Została podpisana w celu zapewnienia zdatności do lotu bułgarskich samolotów MiG-29 do czasu osiągnięcia zdolności operacyjnej do pełnienia służby bojowej z nową platformą bojową F-16C/D Block 70. Wcześniej, w marcu i maju br. Polska dostarczyła 2 jednostki napędowe do bułgarskich samolotów - MILMAG, WZL-2 z umową na naprawy silników bułgarskich MiG-29.

  5. xdx

    Uważałbym na fotele …

  6. Paweł P.

    Brawo! "Nie odrazu HUB zbudowano".

Reklama