Reklama

Siły zbrojne

Pociski AARGM-ER o strzał bliżej służby w US Navy

AARGM-ER
Start pocisku AARGM-ER z samolotu F/A-18F Super Hornet należącefo do US Navy.
Autor. Northrop Grumman

Koncern Northrop Grumman poinformował o trzecim testowym odpaleniu pocisku przeciwradiolokacyjnego AGM-88G Advanced Anti-Radiation Guided Missile Extended Range (AARGM-ER) przeprowadzonym w ramach osiągania wstępnej gotowości operacyjnej. Nosicielem był samolot Boeing F/A-18F Super Hornet należący do US Navy, która będzie pierwszym użytkownikiem tych rakiet. W przyszłości AARGM-ER trafi na uzbrojenie wszystkich wersji samolotów 5. generacji F-35.  

Reklama

Trzecie i ponownie przeprowadzone z sukcesem próbne odpalenie pocisku AGM-88G AARGM-ER miało miejsce 21 lipca b.r. na poligonie morskim Point Mugu Sea Range u wybrzeży Kalifornii. W roli nosiciela pocisku wykorzystano wielozadaniowy samolot pokładowy F/A-18F Super Hornet należący do US Navy. To właśnie Super Hornety oraz ich wariant do walki radioelektronicznej EA-18G Growler będą pierwszymi typami maszyn certyfikowanymi do użycia tych pocisków przeciwradarowych o zwiększonym zasięgu.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Tradycyjnie już zarówno producent, koncern Northrop Grumman, jak też amerykańska marynarka wojenna nie ujawniają zbyt wielu szczegółów z przebiegu próby tego uzbrojenia. Wiadomo jednak, że pocisk wykrył za pomocą własnych systemów urządzenie imitujące naziemną stację radarową, został odpalony, samodzielnie naprowadził się i trafił w cel. Było to trzecie ostre strzelanie w ramach testów pocisków AARGM-ER dla marynarki wojennej USA. Pierwsze miało miejsce we wrześniu 2021 roku a drugie w lutym bieżącego roku. Wszystkie przeprowadzono na tym samym poligonie US Navy.

Pociski AGM-88E AARGM-ER w odróżnieniu od poprzedniej wersji nie powstają przez przebudowę rakiet HARM z zapasów US Navy, ale są budowane od podstaw. Aby przyspieszyć rozwój wykorzystują one elementy sensorów i systemów elektronicznych pocisku AGM-88E AARGM, a więc pasywną cyfrową radiolokacyjną głowicę samonaprowadzającą i aktywny radar milimetrowy oraz system INS/GPS, łącząc je z nowym kadłubem i układem napędowym.

Czytaj też

Wszystko to pozwoliło zwiększyć znacznie zasięg, a zastosowanie skrzydła pasmowego na pomieszczenie AARGM-ER w komorze uzbrojenia samolotów 5. generacji F-35. W pierwszej kolejności będą to F-35C należące do US Navy, ale docelowo pocisk trafi na uzbrojenie wszystkich wersji tego płatowca. Jednak pierwszym typem maszyn, które będą korzystały z nowych rakiet przeciwradarowych to obecnie używane pokładowe maszyny wielozadaniowe F/A-18E/F Super Hornet oraz EA-18G Growler.

Reklama

Komentarze (1)

  1. JakubG

    I to jest idealne i szalenie ważne uzbrojenie dla naszych F-35 i F-16!

Reklama