Siły zbrojne
Pierwszy E-2D z opcją tankowania w powietrzu
Na stan amerykańskiej eskadry 120 Carrier Airborne Early Warning Squadron (VAW) trafił pierwszy samolot E-2D Advanced Hawkeye z możliwością tankowania w powietrzu.
Dywizjon stacjonuje na stałe w bazie amerykańskiej marynarki w Norfolk. Załogi, które otrzymują do niego przydział, szkolą się w wykonywaniu lotów na E-2 Hawkeye i C-2 Greyhound. Według informacji udostępnionych przez U.S. Navy, rozpoczęły się już loty mające zapoznać instruktorów z problematyką tankowania w powietrzu przez tę maszynę, tak by jak najszybciej mogli oni przekazywać tę wiedzę uczniom.
E-2D Advanced Hawkeye to modyfikacja samolotu wczesnego ostrzegania E-2C Hawkeye. Zmiany obejmują przede wszystkim zastosowanie nowego radaru AN/APY-9 pracującego w pasmach Ka (o długości fali 0,75 do 1,11 cm), Ku (1,67-2,5 cm), X (2,5-3,75 cm) i C (3,75-7,5 cm) mającego możliwość naprowadzania rakiet AIM-120 AMRAAM oraz SM-6; w konsekwencji wymagało to też montażu nowych konsol operatorów. Przeprowadzono też modernizację systemów łączności radiowej i satelitarnej i dostosowanie do używania systemu przekazywania danych Link-16, kabina pilotów jest też wykonana w standardzie glass-cockpit. Modernizacja wymusiła zastosowanie nowych silników Allison/Rolls Royce T56-A-427A, których moc wzrosła w stosunku do poprzednio używanych z 4590 KM do 5250, zastosowano też na nich system FADEC. Pozwoliło to też na wydłużenie maksymalnego czasu lotu E-2D z czterech do siedmiu godzin.
Dotychczas U.S. Navy odebrała 46 z zamówionych 75 egzemplarzy E-2D Advanced Hawkeye. Od teraz, każdy kolejny przekazany marynarce wojennej USA samolot tego typu będzie już miał możliwość tankowania w powietrzu, a te E-2D które już odebrano, będą stopniowo do tego przystosowywane (koszt ma wynieść około 2 mln USD/egz.). Planowane jest utworzenie dwóch dywizjonów tych samolotów. Wstępna gotowość operacyjna samolotów tego typu planowana jest na rok budżetowy 2020.
BadaczNetu
Takie trzeba kupić.
Navigator
Piękne czerwone wdzianko