Reklama
  • Wiadomości

Pierwsze nocne lądowania "Błyskawicy" na lotniskowcu

Amerykanie są coraz bliżej operacyjnego wykorzystania samolotów pokładowych 5. generacji F-35C Lightning II (Błyskawica) na lotniskowcach. W ramach realizowanych właśnie prób przeprowadzono m. in. nocne starty i lądowania na pokładzie okrętu USS „Nimitz”.

fot. Andy Wolfe/US Navy
fot. Andy Wolfe/US Navy

Pierwsze starty i planowe, wielokrotne lądowania przeprowadził amerykański pilot testowy kmdr ppor. Ted „Dutch” Dyckman 13 listopada br. na lotniskowcu USS „Nimitz”. Był to fragment całego programu badań, który rozpoczął się 3 listopada br. z wykorzystaniem eskadry badawczej VX23 (Air Test and Evaluation Squadron).

Program ten przewiduje całą serię startów i lądowań w najróżniejszych warunkach operacyjnych i pogodowych, np. przy bocznym wietrze lub różnym zapasie zabieranego przez samolot paliwa i uzbrojenia.

Do 13 listopada wykonano 28 lotów trwające łącznie 34,5 godzin realizując 75% założonych manewrów. Było wśród nich 108 startów z wykorzystaniem katapulty, 215 lądowań z czego 110 zakończyło się użyciem lin hamujących i zatrzymaniem samolotu. Przy czym ani razu nie było konieczności zastosowania sieci hamującej.

Badania ostatecznie udowodniły, że samoloty F-35C są gotowe do wykorzystania na pokładzie lotniskowców, bardzo dobrze integrują się w „życie” pokładu lotniczego. Są łatwe do obsługi, a po lądowaniu można je szybko przygotować do ponownego lotu.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama