Reklama

Siły zbrojne

Pierwsze nocne lądowania "Błyskawicy" na lotniskowcu

fot. Andy Wolfe/US Navy
fot. Andy Wolfe/US Navy

Amerykanie są coraz bliżej operacyjnego wykorzystania samolotów pokładowych 5. generacji F-35C Lightning II (Błyskawica) na lotniskowcach. W ramach realizowanych właśnie prób przeprowadzono m. in. nocne starty i lądowania na pokładzie okrętu USS „Nimitz”.

Pierwsze starty i planowe, wielokrotne lądowania przeprowadził amerykański pilot testowy kmdr ppor. Ted „Dutch” Dyckman 13 listopada br. na lotniskowcu USS „Nimitz”. Był to fragment całego programu badań, który rozpoczął się 3 listopada br. z wykorzystaniem eskadry badawczej VX23 (Air Test and Evaluation Squadron).

Program ten przewiduje całą serię startów i lądowań w najróżniejszych warunkach operacyjnych i pogodowych, np. przy bocznym wietrze lub różnym zapasie zabieranego przez samolot paliwa i uzbrojenia.

Do 13 listopada wykonano 28 lotów trwające łącznie 34,5 godzin realizując 75% założonych manewrów. Było wśród nich 108 startów z wykorzystaniem katapulty, 215 lądowań z czego 110 zakończyło się użyciem lin hamujących i zatrzymaniem samolotu. Przy czym ani razu nie było konieczności zastosowania sieci hamującej.

Badania ostatecznie udowodniły, że samoloty F-35C są gotowe do wykorzystania na pokładzie lotniskowców, bardzo dobrze integrują się w „życie” pokładu lotniczego. Są łatwe do obsługi, a po lądowaniu można je szybko przygotować do ponownego lotu.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Wojmił

    Cieszymy się! Oby faktycznie szybko się wyklarował status tego samolotu bo Polska swoją przyszłość (za bardzo) na nim opiera (kupno tego samolotu w normalnych ilościach, włączenie w system naszej obrony także - ale bez stosowania przesady - popieram). Pozdrawiam

    1. slawbo

      Ale wcześniej lotniskowiec!

  2. cywiloficer.

    O co chodzi może ktoś wie? Lub się domyśla. W Oslo 8 krajów Nordyckich podpisało na szczeblu ministerialnym układ o współpracy obrony lotniczej Bałtyku.My wysłaliśmy delegacje. Niczego podpisali śmy .Dlaczego? 1.Czy nie zaproszono ministra? I nas olano. 2.Czy my olaliśmy?

  3. Tyberios

    Z tym łatwym do obsługi to najlepiej prezentuje to zdjęcie: http://3.bp.blogspot.com/-cAfDHBiP21o/VErH4jT3DnI/AAAAAAABDKg/7AczgF-9q64/s1600/1625988.jpg A teraz sobie wyobraźcie, buja jak diabli, wieje jak diabli i ogólny kontrolowany chaos na pokładzie. Jaja jak berety.

    1. buc

      Wiesz, ile i ja długo musi wiać, żeby na takim mastodoncie "bujało jak diabli" ? Poza tym, w hangarze czasem buja, ale na pewno nie wieje, no i jest klimatyzacja

    2. e tam

      buja na lotniskowcu??

    3. Maciek

      No sorry, ale to zdjęcie nie uzasadnia Twojej dziwnej tezy? Co tutaj jest takiego szczególnego, co by dyskwalifikowało ten samolot???