Siły zbrojne

Oferta przemysłowa Bell Helicopter w programie Kruk

Fot. US Marines
Fot. US Marines

Koncern Bell Helicopter w ramach oferty AH-1Z Viper proponuje Polsce współpracę, obejmującą również montaż śmigłowców w kraju. – „AH-1Z to najnowocześniejszy śmigłowiec szturmowy świata. Jesteśmy gotowi dostarczyć go Polskim Siłom Zbrojnym we współpracy z polskim przemysłem – przekonywał podczas wizyty w Warszawie Robert Hastings, wiceprezes firmy Bell Helicopter. 

Oferta śmigłowca AH-1Z Viper firmy Bell Helicopters obejmuje udział krajowego przemysłu w programie. Polska, o ile wybierze Vipera, ma stać się przyczółkiem podczas ekspansji koncernu na rynki środkowoeuropejskie. Śmigłowce uderzeniowe AH-1Z Viper i posiadające 85% wspólnych elementów UH-1Y Venom są oferowane kilku krajom naszego regionu zainteresowanym zastąpieniem sprzętu posowieckiego. Oprócz Polski zainteresowanie Viperem wyraża m. in. Rumunia, natomiast Venom jest jednym z faworytów w czeskim przetargu na śmigłowiec bojowy mający zastąpić Mi-24.

Czytaj też: Bell Helicopter z ofertą śmigłowcową dla Polski i Czech

Polska jest największym państwem w regionie i posiada znaczny potencjał przemysłowy. Stanowi więc naturalny wybór jako ośrodek montażowy i obsługowy dla tego typu ofert. Rozmowy na temat współpracy prowadzone są od wielu miesięcy z polskimi zakładami, nie tylko należącymi do PGZ. W połowie marca planowane było podpisanie porumienienia między Bell Helicopters a zakładami PZL-Mielec dotyczące możliwości montażu w tej fabryce śmigłowców AH-1Z Viper dla Polski w razie zwycięstwa w programie Kruk. Opóźnienie w tym zakresie wynika prawdopodobnie ze zmian związanych z przejściem formy Sikorsky Aircraft do koncernu Lockheed Martin. Zakład w Mielcu jest o tyle atrakcyjny, że posiada odpowiednie certyfikaty rządowe i należy do amerykańskiej firmy, co ułatwi potencjalną produkcję w nim sprzętu objętego systemem FMS.

Od ponad roku specjaliści z Bell Helicopter odwiedzają polskie ośrodki przemysłowe i badawcze, gdzie spotykali się z ekspertami polskiej branży zbrojeniowej. (…) Jesteśmy w przededniu podpisania porozumień o współpracy z wybranymi polskim firmami przemysłowymi, zarówno z sektora prywatnego jak i publicznego. (…)Te porozumienia stanowią ważny początek, który pozwoli nam dzielić się planami technicznymi i prowadzić szczegółowe rozmowy z polskim firmami, które bezpośrednio wesprą program AH-1Z Viper lub staną się częścią łańcucha dostaw. Już w maju br. chcemy zorganizować dni przemysłu, w ramach których przedstawiciele polskich firm zbrojeniowych będą mogli skonfrontować swój potencjał z możliwościami technologicznymi spółek z Zespołu Viper, czyli firm: GE, Northrop Grumman, Lockheed Martin i Thales.

Robert Hastings, wiceprezes Bell Helicopter

Czytaj też: Vipery dla Polski powstaną w Mielcu?

Bell oferuje współpracę nie tylko w zakresie dostosowania AH-1Z do specyficznych wymagań programu „Kruk”, ale również w kwestii dalszego rozwoju maszyny i powiązanych z nią systemów. Wiceprezes Bell Helicopter Robert Hastings nie ukrywa, że wśród ofert znajdą się tańsze, ale jego zdaniem Viper optymalnie łączy wymagane przez Polskę możliwości z kosztami zakupu i eksploatacji niższymi niż amerykański konkurent o podobnych walorach bojowych.

W programie śmigłowca uderzeniowego „Kruk” najprawdopodobniej skonfrontują się amerykańskie maszyny Bell AH-1Z Viper i Boeing AH-64E Apache oraz europejski Airbus Helicopters Tiger oraz turecki TAI T-129 ATAK. Rozpoczecie procedury pozyskania śmigłowców „Kruk” planowane jest po dokonaniu wyboru w zakresie śmigłowców wielozadaniowych. 

Komentarze