- Wiadomości
Nowe silniki dla B-52 z opóźnieniem
Zgodnie z ustawą budżetową na rok fiskalny 2020 USAF ma przedstawić amerykańskiemu parlamentowi raport dotyczący z zasadami nabycia nowych silników dla bombowców strategicznych B-52H Stratofortress. Związane jest to z opóźnieniami harmonogramu realizacji tego ważnego i zrazem kosztownego przedsięwzięcia.

Prośba dotyczy aktualizacji samych postępów prac związanych z wymianą silników, wobec których już od połowy 2019 roku oczekiwano zapytania ofertowego (RFP). Zamiana obecnie eksploatowanych TF33 na nowoczesne a przy tym ekonomiczniejsze w eksploatacji silniki będzie procesem kosztownym, ale powinna zwrócić się już po dziesięciu latach dalszej służby tych legendarnych bombowców. Spowodowane to będzie nie tylko dzięki mniejszemu zużyciu paliwa, ale też obniżeniu kosztów serwisu i napraw (remont TF33 po 2000 godzin pracy kosztuje ok. 2 mln USD, a przeglądy wykonuje się co 300 godzin).
W grudniu 2017 roku USAF ogłosiły wymagania taktyczno-techniczne dla nowego rodzaju napędu. M.in. wymagane jest zużywanie o co najmniej 40% mniejszej ilości paliwa na godzinę lotu, odporność na użycie broni jądrowej czy systemów WRE, wyposażenie ich w system FADEC czy zdolność do wytwarzania mocy 500 kVA dla zasilania stale rozbudowanej liczby urządzeń pokładowych.
Nowa ustawa budżetowa na rok 2020 wymaga przedstawienia Kongresowi raportu o tym programie. Powinien on zawierać m.in. strategię działania, szacunkowe koszty i aktualny harmonogram realizacji, kluczowe wymagania techniczne, sposób testowania i oceny, zabezpieczenie procesu eksploatacji czy ocenę potencjału, jaki zapewnią nowe silniki.
USAF powiadomiły, że nadal prowadzona będzie procedura przeglądu rynku i publikacji odpowiedzi na RFP a dodatkowo możliwe jest, że powstanie drugi projekt zapytania ofertowego lub będą zaktualizowane obecnie przedstawione dokumenty. Ostateczna wersja zapytania ofertowego pojawi się w pierwszym kwartale 2020 roku.
O wymianie silników w B-52 mówi się już od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Szacuje się, że temu procesowi podlegać będzie ok. 650 silników (w tym 608 dla bombowców i 42 jako zapasowe) a całość programu wymiany to ponad 11 mld USD. Wobec stawianych przez USAF wymagań firma Rolls-Royce oferuje silnik BR725 o ciągu 17 00 funtów a GE Aviaton dwie jednostki – CF34-10 i Passport, każda o ciągu ok. 18 000-20 000 funtów.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS