Siły zbrojne

Nowe łopaty wirnika zwiększą udźwig Chinooka o 900kg

Fot. US Army
Fot. US Army

Boeing rozpoczął produkcję prototypowych łopat wirników w ramach programu Advanced Chinook Rotor Blade (ACRB). Mają one znacząco poprawić osiągi śmigłowca CH-47 Chinook, pozwalając m.in. zwiększyć udźwig maszyny o około 907 kg. Jest to część kompleksowego planu modernizacji, mającego wydłużyć służbę tych śmigłowców w US Army poza rok 2060.

Program noszący oznaczenie H-47 Block II, ma na celu rozwinięcie możliwości operacyjnych i osiągów całej rodziny śmigłowców Chinook, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów eksploatacji. Ze względu na rosnącą masę wyposażenia, systemów samoobrony, opancerzenia osobistego załogi czy ochrony przeciwbalistycznej kabiny, masa śmigłowca rośnie w tempie około 45 kg rocznie. Dlatego niezbędne jest wprowadzenie rozwiązań umożliwiających co najmniej obniżanie ładunku użytecznego. Pożądane jest zwiększenie zasięgu jak i przenoszonego ładunku.

Dlatego w ramach programu rozwojowego śmigłowca Chinnok koncern Boeing opracował nowe, kompozytowe łopaty wirników głównych, które przy niezmienionej przekładni i głowicy mają zapewniać maszynie znacznie lepsze osiągi. W wyniku użycia Advanced Chinook Rotor Blade (ACRB) udźwig ma wzrosnąć o nawet o 2 tys. funtów, czyli ponad 900 kg. Przy niezmienionej długości, łopaty ACRB mają nowy, asymetryczny profil, większą sztywność i zmodyfikowane końcówki. Wykorzystano tu doświadczenia z prac nad słynnym śmigłowcem RAH-66 Comanche.

Jak poinformował Steve Parker, szef programu Cargo Helicopters H-47, pierwsza prototypowa łopata została już wyprodukowana, a kolejna jest w budowie. Trwają testy integralności i wytrzymałości, a pierwszy lot śmigłowca Chinook z zestawem łopat ACRB planowany jest na rok 2017. Zaznaczył też, że ich rozwój został sfinansowany przez US Army, która przeznaczyła na ten cel 17,9 mln dolarów. Zachętą dla tych działań mogły być efekty zastosowania kompozytowych łopat na innym słynnym śmigłowcu Boeinga, AH-64 Apache. Dzięki temu nie tylko znacznie wzrosła żywotność łopat, a więc spadły koszty ich eksploatacji, ale też o ponad 40 km/h zwiększyła się prędkość Apache.

Advanced Chinook Rotor Blade będą mogły być instalowane we wszystkich śmigłowcach rodziny CH-47F/MH-47G, ale są również elementem programu „przyszłościowego” znanego jako „H-47 Block II”. Jego celem jest dostosowanie maszyn do wymagań przyszłego pola walki i umożliwienie ich eksploatacji nie tylko po roku 2040 ale nawet do 2060 i później. 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.