- Wiadomości
Niemiecka fregata trafi do Algierii. Próby morskie [FOTO]
Na wodach Cieśnin Duńskich trwa pierwszy etap prób morskich algierskiej fregaty rakietowej typu MEKO A-200AN o numerze burtowym 910, zbudowanej przez stocznię Abu Dhabi MAR Kiel GmbH z Kilonii.
Najprawdopodobniej termin ani miejsce tych prób nie został wybrany przypadkowo, jako że na tym akwenie trwają aktualnie duże ćwiczenia morskie państw NATO pod kryptonimem Northern Coasts 2015. Jak dotąd jedynym portem jaki odwiedził ten okręt w trakcie testów był duński Skagen. Testy rozpoczęły się 15 września br.
Kontrakt na budowę dwóch fregat typu MEKO A-200AN został podpisany pomiędzy algierskim ministerstwem obrony a niemieckim koncernem TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems) 26 marca 2012 r. Umowa opiewającą na kwotę 2,18 mld euro, poza okrętami dotyczy również dostawy sześciu śmigłowców AgustaWestland Super Lynx 300 oraz zawiera opcję na budowę dwóch fregat tego typu w lokalnej stoczni.
Projekt algierskich jednostek bazuje na fregatach typu MEKO A200 SAN (Valour) pływających pod banderą Republiki Południowej Afryki. Ich budową zajęła się stocznia Abu Dhabi MAR Kiel GmbH (ADM Kiel), która 31 marca br. zmieniła nazwę na German Naval Yards Kiel GmbH. Tam też 5 grudnia 2014 r. zwodowano pierwszą fregatę tego typu noszącą jak wspomniano numer burtowy 910. Jeżeli próby morskie przebiegną bez przeszkód zostanie ona przekazana odbiorcy na początku przyszłego roku.
Jednostki typu MEKO A200AN mają wyporność pełną wynoszącą 3700 t i wymiary 121,0 × 16,3 × 4,4 m. System napędowy skonfigurowany został w rzadko stosowanym, a opracowanym przez stocznię Blohm+Voss układzie CODAG-WARP (COmbined Diesel And Gas - Waterjet And Refined Propellers).
Do uzyskiwania prędkości marszowej wynoszącej 16 w. wykorzystywane będą 2 śruby napędzane przez silniki wysokoprężne MTU 16V1163 TB93 (o mocy 5920 kW każdy), a gdy zachodzić będzie potrzeba osiągnięcia prędkości maksymalnej 29 w. uruchamiany ma być, znajdujący się w płaszczyźnie symetrii kadłuba, pędnik strugowodny poruszany turbiną gazową GE LM2500 (o mocy 25 000 kW).
Uzbrojenie artyleryjskie tych okrętów stanowi pojedyncza 127 mm armata OTO Melara 127/64LW kal. 127 mm (z możliwością wykorzystania amunicji o zwiększonym zasięgu Vulcano) oraz dwa pojedyncze zdalnie sterowane stanowiska artyleryjskie MSI Seahawk A2 kal. 30 mm przeznaczone do zwalczania niewielkich celów nawodnych i wymuszania posłuszeństwa. Niszczenie środków napadu powietrznego umożliwią pociski przeciwlotnicze Denel Dynamics UmkhontoIR odpalane z pionowej 32 komorowej wyrzutni.
Głównym orężem ofensywnym fregat będzie natomiast 16 pocisków przeciwokrętowych RBS15 Mk3, których bateria zlokalizowana będzie na śródokręciu pomiędzy nadbudówkami. Do zwalczania okrętów podwodnych poza śmigłowcem AgustaWestland Super Lynx 300 wyposażonym w opuszczany sonar Thales Compact FLASH, wykorzystywane będą lekkie torpedy MU90, dla których przewidziano dwie wyrzutnie umieszczone w nadbudówce.
Wyposażenie elektroniczne tych fregat składać będzie się z trójwspółrzędnego radaru dozoru ogólnego Sea Giraffe AMB i systemu kierowania ogniem CEROS 200 (oba produkcji Saab), otrzymają one także cztery wyrzutnie celów pozornych Rheinmetall MASS. Wykrywanie okrętów podwodnych będzie możliwe dzięki aktywno-pasywnemu sonarowi kadłubowemu średniej częstotliwości Thales UMS4132 Kingklip.
(AN)
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]