Reklama

Siły zbrojne

Niemcy z wizytą w Gdyni [FOTO]

Fregata Bayern (F 217).
Fregata Bayern (F 217).
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

W piątek rano do portu w Gdyni weszła niemiecka fregata Bayern (F 217) należąca do typu 123. Zacumowała przy Nabrzeżu Amerykańskim i nie zostanie udostępniona do zwiedzania. Wejście do polskiego portu ma charakter logistyczny.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Obecnie Marynarka Wojenna Niemiec dysponuje 11 fregatami:

  • 4 typu 123 (Brandenburg);
  • 3 typu 124 (Sachsen);
  • 4 typu 125 (Baden-Württemberg).

Obecnie trwają już prace przy kolejnej serii niemieckich fregat. Od tego roku wystartuje produkcja prototypu z serii 4 fregat typu 126. Dodatkowo opcja kontraktu przewiduje budowę jeszcze 2 dodatkowych jednostek tego typu.

Reklama

Czytaj też

Fregata Bayern weszła do Gdyni po raz czwarty w swojej historii. Była już u nas we wrześniu 2005 roku, w czerwcu 2008 roku i w czerwcu 2010 roku. Została zbudowana w niemieckiej stoczni Thyssen Nordseewerke w Emden, jako trzecia fregata typu 123. Stępkę pod nią położono 16 grudnia 1993 roku, wodowaną ją 30 czerwca 1994 roku, a wcielono do służby 15 czerwca 1996 roku. Gdy do służby w latach 2027-2031 zaczną wchodzić nowe fregaty typu 126, jednostki typu 123 zaczną być wycofywane. Fregata Bayern ma już 27 lat.

Fregata od dziobu.
Fregata od dziobu.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Fregata w widoku od burty.
Fregata w widoku od burty.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Fregata od rufy.
Fregata od rufy.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Bayern ma 138,9 m długości całkowitej, 126,9 m długości na linii wodnej, 16,7 m szerokości i 6,3 m zanurzenia. Te gabaryty stanowią o wyporności pełnej wynoszącej około 4900 ton. Załoga fregaty składa się z około 243 ludzi w tym 31 oficerów.

Siłownia okrętu składa się z 2 silników wysokoprężnych MTU 20V 956 TB92 o łącznej mocy 8140 kW i 2 turbin gazowych GE LM2500 o łącznej mocy 38000 kW. Na silnikach diesla fregata rozwija prędkość maksymalną 21 węzłów, a na turbinach gazowych 29 węzłów. Przy prędkości ekonomicznej 18 węzłów okręt ma zasięg około 4000 mil morskich.

Czytaj też

Bayern może zabrać na wyrzutnie na śródokręciu do 8 rakiet przeciwokrętowych Harpoon RGM-84D Block IC. W czasie wejścia do Gdyni nie było ich na pokładzie. Do obrony przeciwlotniczej okręt dysponuje na dziobie dwiema pionowymi wyrzutniami Mk 41, z których każda ma 8 prowadnic. Wyrzutnie te przeznaczone są do rakiet RIM-7P Sea Sparrow. Na dziobie i rufie są zainstalowane dwie 21-prowadnicowe wyrzutnie Mk 49 dla rakiet RIM-116A/B RAM Block 0/I. Uzbrojenie artyleryjskie fregaty składa się z dziobowej armaty kalibru 76 mm Oto Melara Compact oraz 2 armat kalibru 27 mm Rheinmetall MLG 27. Do zwalczania okrętów podwodnych służą torpedy Honeywell Mk 46 Mod 2 wystrzeliwane z 2 podwójnych wyrzutni Mk 32 Mod 9.

Do wykrywania celi powietrznych służy radar Thales LW08 zamontowany na rufowym maszcie, za kominami. Na dziobowym maszcie za sterówką znajduje się radar obserwacji powietrznej i nawodnej Thales SMART-S. Ogień kieruje się na okręcie za pomocą dziobowego i rufowego radaru Thales STIR. Wyposażenie radiolokacyjne uzupełniają 2 radary nawigacyjne Sperry Bridgemaster. Wykrywanie okrętów podwodnych jest zadaniem kadłubowej stacji hydrolokacyjnej Atlas Elektronik DSQS-21B. Fregata ma system walki radioelektronicznej EADS FL 1800S Stage II oraz 4 wyrzutnie celów pozornych MASS-4L. Całość uzbrojenia i wyposażenia radioelektronicznego spina okrętowy system dowodzenia Thales Sabrina21 i łącza transmisji danych Link 11, Link 16 oraz łącza satelitarne.

Na rufie fregata ma obszerny pokład śmigłowcowy oraz 2 hangary. Mogą z niej operować 2 śmigłowce pokładowe Super Lynx Mk 88A.

Pomimo swojego wieku i już nie najnowszego uzbrojenia i wyposażenia fregata Bayern nadal jest intensywnie eksploatowana i utrzymywana w sprawności bojowej. Kolejny jej rejs połączony z zawijaniem do bałtyckich portów również dobrze świadczy o jej stanie technicznym.

Dziobowa część okrętu.
Dziobowa część okrętu.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Dziobowa armata kalibru 76 mm Oto Melara Compact i dziobowa 21-prowadnicowa wyrzutnia Mk 49.
Dziobowa armata kalibru 76 mm Oto Melara Compact i dziobowa 21-prowadnicowa wyrzutnia Mk 49.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Dziobowa część pokładówki fregaty ze sterówką, a przed nią z pomieszczeniem mieszczącym 2 pionowe wyrzutnie rakiet Mk 41.
Dziobowa część pokładówki fregaty ze sterówką, a przed nią z pomieszczeniem mieszczącym 2 pionowe wyrzutnie rakiet Mk 41.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Po obu stronach dziobowej pokładówki znajdują się armaty kalibru 27 mm Rheinmetall MLG 27.
Po obu stronach dziobowej pokładówki znajdują się armaty kalibru 27 mm Rheinmetall MLG 27.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Na dziobowym maszcie znajduje się radar obserwacji powietrznej i nawodnej Thales SMART-S, przed nim radar kierowania ogniem Thales STIR i radar nawigacyjny Sperry Bridgemaster.
Na dziobowym maszcie znajduje się radar obserwacji powietrznej i nawodnej Thales SMART-S, przed nim radar kierowania ogniem Thales STIR i radar nawigacyjny Sperry Bridgemaster.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Radar wykrywania celi powietrznych Thales LW08 zamontowany na rufowym maszcie.
Radar wykrywania celi powietrznych Thales LW08 zamontowany na rufowym maszcie.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Rufowa 21-prowadnicowa wyrzutnia Mk 49 dla rakiet przeciwlotniczych RIM-116A/B RAM Block 0/I.
Rufowa 21-prowadnicowa wyrzutnia Mk 49 dla rakiet przeciwlotniczych RIM-116A/B RAM Block 0/I.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Rufę fregaty Bayern zajmuje obszerny pokład śmigłowcowy i dwa hangary.
Rufę fregaty Bayern zajmuje obszerny pokład śmigłowcowy i dwa hangary.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Drzwi do hangarów dla śmigłowców, a na hangarach znajduje się 21-prowadnicowa wyrzutnia Mk 49.
Drzwi do hangarów dla śmigłowców, a na hangarach znajduje się 21-prowadnicowa wyrzutnia Mk 49.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Fregata Bayern (F 217) w czasie wejścia do gdyńskiego portu.
Fregata Bayern (F 217) w czasie wejścia do gdyńskiego portu.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. Odyseus

    Tak z ciekawości pytam , mógłby ktoś napisać jak w stosunku do tych niemieckich fregat prezentują się Nasze przyszłe Mieczniki ??

    1. Chyżwar

      Raczej jak ta fregata prezentuje się w stosunku do przyszłych Mieczników. Otóż choć nie wszystko o Miecznikach wiemy nijak się nie prezentuje. To nie najmłodszy już okręt jest z uzbrojeniem, które trąci myszką. Aż się prosi, żeby jak najszybciej wymieniono RIM-7 na RIM-162. Wyrzutnie rakiet przeciwokrętowych już zostały zdemontowane więc pewnie niebawem w ramach modernizacji dostanie RBSy a razem z nimi RIM-162. Co do Mieczników zaś coś więcej będziemy wiedzieli po upublicznieniu aneksu do umowy. Wzrost ceny sugeruje jednak, że będzie to znacznie lepiej uzbrojony okręt od tego, co pierwotnie planowano.

  2. Mireq

    Niemcy w polskim porcie - pamiętacie że Niemcy jeszcze nie podpisały z polską aktu kapitulacji po II wojnie światowej. Niejednemu krew się gotuje że ci niby sojusznicy wpływają bezkarnie do naszych portów.

    1. MiP

      Władza im pozwala to i wpływają......... Naczelnik kiedyś majaczył że musi minąć 7 pokoleń nim niemieccy żołnierze będą mogli być w Polsce a już są z zestawem Patriot 🙂

    2. Whippoorwill

      Skąd się biorą tacy mędrcy?

    3. xdx

      Dobrze się trzymasz jak jeszcze 45 pamiętasz 🤣 Niemcy podpisywali 2x kapitulację - raz z Amerykanami a a drugi raz z sovietami ( wtedy aliantami ) w imieniu wszystkich krajów biorących udział w wojnie , tak samo jak ustalali odszkodowania jakie maja byc zapłacone ( zrabowane mienie niemieckie było kilkunastokrotnie wyższe niż ustalone odszkodowania - dlatego musieli później wspierać kredytami- plan Marshalla ). Ale jak chcesz możesz oddać ziemie niemieckie łącznie z pkb z danych obszarów za 80 lat - to dadzą tobie tez może coś w zamian , nie zapominaj roszczenia są po obu stronach. Lepiej jest akceptować stan obecny i patrzeć w przyszłość.

  3. Paweł P.

    I po co nam te wszystkie holowniki ;)

    1. MiP

      Bo nasz okręt flagowy holownik ORP Bolko wciągnie banderę wojenną i popłynie z rewizytą do niemieckiego portu 🙂

  4. xdx

    Tak sobie spojrzałem na inne strony… Harpoon nie ma bo są wycofywane z wymiana na rbs. Wszystkie fregaty 123 przechodzą modernizacje z wymiana amunicji ( przeciwlotnicze na Block2 i przeciwokrętowe na rbs ) i systemów, a że działają albo z 125 albo w grupie NATO to nie musza mieć wszystkich systemów.

  5. xdx

    Pewnie mon rozważa jako „pomostowe” co by nowych nie trzeba było kupować 🤣

Reklama