Wśród niemieckich parlamentarzystów rozeszła się informacja o ryzyku podwojenia kosztów szacowanego na około 6 mld euro zakupu 60 ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook Block II ER. Stało się to podstawą dla wniosków o rozpisanie przetargu po raz trzeci lub przynajmniej wystąpienia o konkurencyjną ofertę na maszyny Sikorsky CH-53K King Stallion. Co ciekawe, sprawa nabiera rozpędu na przed planowaną na marzec publikacją ostatecznej wartości oferty w ramach systemu FMS (Foreign Military Sales).
Tłem tych działań są doniesienia medialne, według których koszty nowych ciężkich śmigłowców transportowych Chinook Block II ER od Boeinga mają przekroczyć 10 mld euro w związku z inflacją oraz kwestiami technicznymi. Obszernie temat ten opisała niemiecka edycja Business Insider, powołując się m. in. na polityków zasiadających w komisji obrony Bundestagu. Jednym z nich jest Jens Lehmann, polityk CDU z Lipska, który od początku kontestował decyzję o zakupie śmigłowców Boeinga. Już w lipcu 2022 roku zarzucał on ministerstwu obrony Niemiec ignorowanie ustaleń BAAINB (niem. Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr - Federalne Biuro Bundeswehry ds. Wyposażenia, Technologii i Wsparcia Eksploatacji) które w 2017 roku miało uznać, że Chinook nie spełnia tych wymagań. Trudno jednak odnosić się do tych informacji, gdyż nie są one jawne.
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie