Siły zbrojne

Niemcy modernizują ciężkie śmigłowce. W służbie do 2030 roku

Fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak

Koncern  Airbus Helicopters poinformował o otrzymaniu zamówienia na modernizację 26 niemieckich śmigłowców ciężkich CH-53 której celem jest utrzymaniem maszyn w służbie do roku 2030, gdy powinien pojawić się ich następca. Prace mają być realizowane w latach 2017-2022 przez Niemieckie Wojskowe Centrum Wsparcia Airbus Helicopters w Donauwörth.

Umowa została zawarta przez 17 lutego przez koncern Airbus Helicopters oraz Federalny Urząd Bundeswehry ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Serwisowania (BAAINBw). Celem jest modernizacja i utrzymanie w dalszej eksploatacji 26 śmigłowców w wersji Combat-SAR oznaczonej jako CH-53GS/GE. Były one dostosowane do użycia podczas działań misji NATO w Afganistanie.

Prawdopodobnie zakres prac będzie znacznie mniejszy niż w przypadku 40 maszyn CH-53G zmodernizowanych do standardu CH-53GA. W tym ostatnim przypadku obejmuje on wprowadzenie w pełni cyfrowej awioniki ze szklanym kokpitem firmy Rockwell Collins, głowic FLIR oraz systemu wymiany danych kompatybilnego z NH90 i PAH Tiger.

Czytaj również: Niemcy modernizują ciężkie śmigłowce. Następca CH-53 poszukiwany

Śmigłowce CH-53GS/GE zmodernizowano częściowo w zakresie awioniki, napędu i uzbrojenia w celu dostosowania ich do eksploatacji w warunkach afgańskich. Pierwotnie planowano nie modyfikować ich, ale sukcesywnie wycofywać około roku 2020. Nowy kontrakt zakłada więc przedłużenie ich "życia" o kolejną dekadę.

Zgodnie z komunikatem Airbus Helicopters program ma przede wszystkim na celu zastąpienie nowoczesnymi zamiennikami części zamiennych i komponentów, które nie są już obecnie produkowane i ich pozyskanie jest kosztowne lub bardzo utrudnione. Powinno to znacznie ułatwić podtrzymanie gotowości operacyjnej i obniżyć koszty w całej flocie maszyn CH-53.

Celem kontraktu jest utrzymanie w służbie co najmniej do 2030 roku 66 a nie jak pierwotnie planowano 40 maszyn, które doprowadzono do standardu CH-53GA. Jest bardzo prawdopodobne, że w ramach programu nastąpi pewna unifikacja CH-53GS z najnowocześniejszymi obecnie CH-53GA.

 Modernizacja Mi-8/17 – zaprzepaszczona szansa czy konieczność?

Decyzja o modernizacji CH-53GS może wynikać z planowanych opóźnień we wprowadzeniu jego następcy, który ma zostać wybrany w bieżącym roku i wprowadzony do służby w latach 2020-2025. Kolejnym powodem mogą być problemy z maszynami NH90 które powinny przejmować zadania CH-53. W obu przypadkach przyczyną mogą być zarówno kwestie techniczne jak też ograniczone środki finansowe Bundeswehry.

Warto odnotować, że CH-53 służą w niemieckich siłach zbrojnych już piątą dekadę a plany zakładają, że osiągną niemal 60 lat, nim Bundeswehra ostatecznie się z nimi pożegna. Pierwsze CH-53G montowane w zakładach VFW-Fokker zostały przyjęte do służby w 1971 roku. 

 

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.