- Wiadomości
Nie będzie rosyjsko-francuskiego transportera kołowego? Decyzja w rękach Szwecji
Projekt jest zawieszony ze względu na sytuację polityczną - stwierdził Marc Chassilian, dyrektor marketingu firmy Renault Trucks Defense, która wraz z rosyjskimi zakładami Uralvagonzavod pracowała nad kołowym BWP pod nazwą Atom.

Pojazd koncepcyjny, bazujący na podwoziu kołowym Renault VBCI 8x8 i rosyjskiej wieży bezzałogowej z działkiem 57 mm został zaprezentowany we wrześniu 2013 roku. Wspólne prace nad pojazdem Atom mają doprowadzić do stworzenia silnie uzbrojonej maszyny kołowej odpornej na detonacje min, IED i ogień przeciwnika.
Zagrożeniem dla przyszłości tej konstrukcji okazały się skutki polityczne zajęcia Krymu przez Rosję. Co ciekawe, decyzja o zawieszeniu współpracy z Rosją zapadła w Szwecji. Renault Truck Defence należ bowiem do szwedzkiego koncernu Volvo i w pojeździe Atos zastosowano silnik tej firmy. Jego użycie w konstrukcji wojskowej wymaga jednak zezwolenia ze strony rządu Szwecji.
W obecnej sytuacji politycznej, pomimo iż Szwecja nie jest częścią NATO i nie deklarowała wstrzymania współpracy z Rosją, to polityka rządu jest prosta -szwedzkie firmy nie powinny dostarczyć rosyjskiemu wojsku czy przemysłowi obronnemu sprzętu wojskowego, który może zostać użyty przeciw wojskom szwedzkim.
Dlatego prace nad pojazdem zostały zawieszone przez Renault Truck Defence, co najmniej do czasu decyzji władz Szwecji.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS