Siły zbrojne
Następca BRDM-2 z Poznania?

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne prowadzą zaawansowane prace projektowe nad kołowym pojazdem opancerzonym w układzie 6x6 opartym o nową platformę, który w polskiej armii może zastąpić wysłużone wozy BRDM-2.
Poznańska Spółka bierze udział w organizowanym przez Inspektorat Uzbrojenia dialogu technicznym mającym na celu wyłonienie dostawcy nowego lekkiego kołowego transportera rozpoznawczego. Realizowany projekt przeszedł już fazy opracowania Założeń Taktyczno-Technicznych i Projektu Koncepcyjnego. W WZMotach rozpoczęto wirtualne modelowania pojazdu z użyciem najnowocześniejszych komputerowych technik 3D. Na obecnym etapie trwają rozmowy z partnerami biznesowymi mającymi brać udział w kolejnych etapach projektu. Zaproponowana koncepcja spotkała się wysokimi ocenami i ma na tyle duży potencjał rozwojowy, że zarząd zakładów nie wyklucza sfinansowania nowego transportera 6x6 z własnych środków.
Platforma kołowa 6x6 zostanie zbudowana w typowym dla współczesnych kołowych wozów bojowych układzie z silnikiem z przodu, przedziałem załogi w środku i modułem desantowym z włazem górnym i tylną rampą. Własnymi włazami będą dysponowali także trzej członkowie załogi: kierowca, dowódca i operator uzbrojenia. Planowane jest zastosowanie perspektywicznego opancerzenia modułowego, co zwiększa elastyczność i potencjał modernizacyjny konstrukcji. Możliwe będzie użycie opancerzenia o różnej masie, a więc i odporności, w tym np. osłon kompozytowych czy nanopancerzy.
Napęd wozu ma stanowić power pack zaprojektowany i produkowany w Centrum Silników Wojskowych Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu, bazujący na silniku MTU o mocy 240 kW. Pojazd będzie miał napęd na wszystkie koła a w wodzie prędkość nadadzą mu pędniki strumieniowe (wodnoodrzutowe).
Wyposażenie specjalistyczne i rozpoznawcze ma spełniać najnowocześniejsze standardy światowe. Będzie ono obejmować miedzy innymi: obserwacyjne urządzenia optoelektroniczne, radar pola walki, system lokalizacji akustycznej, układ obserwacji dookolnej, programowalny, kodowany system łączności i systemy obronne, takie jak np. wyrzutnie granatów.
Uzbrojenie, ze względu na prowadzony dialog techniczny jest objęte tajemnicą, jednak biorąc pod uwagę możliwe wymagania stawiane przez Inspektorat Uzbrojenia nie może być gorsze niż w obecnie eksploatowanych wozach rozpoznawczych BRDM-2. Można więc założyć, że nowa konstrukcja składa się co najmniej z jednego 12,7 mm wkm i/lub 7,62 mm w zdalnie sterowanym stanowisku. Potencjalne możliwości są jednak znacznie szersze i mogą obejmować np. 40 mm granatnik automatyczny, czy wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych.
Obecnie Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z Poznania poszukują partnerów biznesowych do realizacji nowego projektu, oferujących niezbędne rozwiązania i technologie. Nacisk w pierwszej kolejności położono na pozyskanie do współpracy polskich przedsiębiorstw o szczególnym znaczeniu dla obronności kraju.
Partnerzy zagraniczni będą mogli dołączyć do prac o ile na polskim rynku nie znajdzie się dostawców systemów pożądanych w nowym pojeździe lub parametry tych systemów będą niewystarczające. W takim jednak wypadku wymagane będzie pośrednictwo krajowego partnera, z którym firma zagraniczna podpisze umowę o polonizacji produktu, miedzy innymi poprzez przeniesienie „know-how”.
Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.