Reklama

Już wcześniej było wiadomo, że pojazd będzie dostosowywany pod polskie wymagania. Od prezentacji do wystawy MSPO 2015 upłynęły zaledwie nieco ponad dwa miesiące, co wymusiło dokonanie możliwych zmian głównie w oparciu o oferowane przez polski i niemiecki przemysł systemy uzbrojenia i wyposażenia. Pomimo, że nie muszą one zostać wybrane przez jednostki Sił Zbrojnych (w tym Wojska Specjalne), dają jednak obraz możliwości firm oraz samego pojazdu w zakresie jego szybkiej modyfikacji i adaptacji do zmiennych warunków działań w ramach współczesnych konfliktów i operacji militarnych prowadzonych w różnym środowisku na całym świecie.

Zmianie uległa między innymi konfiguracja wnętrza zoptymalizowana pod zabudowę wymaganych systemów łączności/przekazywania danych i uzbrojenia oraz ilości przenoszonego sprzętu i środków zabezpieczenia logistycznego. Przy zachowanej ładowności (2200 kg - którą można zmieniać w zależności od wersji i przeznaczenia wozu) powiększono przestrzeń przedziału transportowego poprzez wydłużenie jej o ok. 300 mm. Dzięki temu pojazd jest zdolny do przewozu wymaganego wyposażenia, w tym w specjalnych skrzyniach i kontenerach zabezpieczających.

Wzbogacono znacznie świadomość sytuacyjną i poziom ochrony dla załogi poprzez montaż systemu czujników (w tym akustycznych) oraz obserwacji okrężnej. Jednym z systemów oferowanych dla pojazdu jest ROSY (ang. Rapid Obscuring System For Land Vehicles), który pozwala na postawienie skutecznej osłony w zakresie widma bliskiej, średniej i dalekiej podczerwieni, w zakresie widzialnym od 400 do 1000 nm oraz promieniowania laserowego od 550 do 1500 nm. Przy czym system charakteryzuje się bardzo krótkim czasem reakcji ok. 0,4 sek. oraz niewielką masą ok. 15 kg z 20 granatami kalibru 40 mm.

Dodatkowo wyposażono AMPV w cyfrowy system łączności wewnętrznej Fonet z WB Electronics, który zapewnia komunikację głosową w oparciu o używane środki łączności. System integruje wyposażenie elektroniczne pojazdu, steruje sieciami przewodowymi i radiowymi.

Pojazd zademonstrowano ze zdanie sterowanym modułem uzbrojenia ZSMU-1276 wyposażonym m.in. w głowicę z kamerą termowizyjną, dzienną i dalmierzem laserowym oraz systemem transmisji danych cyfrowych z systemu nadrzędnego (np. BMS) czy interfejsem GPS i mapy cyfrowej. 

Firmy, wraz z samym pojazdem, oferują (prezentowane) zestawy wyposażenia dodatkowego, części zamiennych, osprzęt i różne opcje wsparcia serwisowego, eksploatacji i szkolenia. Istnieje również możliwość dodania kolejnych włazów, systemów zabezpieczeń, głowic optoelektronicznych – zgodnie z wymogami nabywcy.

Pojazd jest oferowany Siłom Zbrojnym przez zespół złożony z firm Rheinmetall MAN Military Vehicles i Krauss-Maffei Wegmann wspólnie z ROSOMAK S.A. Konstrukcja pojazdu daje możliwość konfigurowania wyposażenia oraz dodatkowego opancerzenia. W bazowej wersji zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 3 i przeciwminową 4a/3b (docelowo 4b) zgodnie ze STANAG 4569.

AMPV, plasujący się w klasie pojazdów o masie do 10 ton został zgodnie z deklaracjami producenta zaprojektowany z uwzględnieniem doświadczeń z misji stabilizacyjnych oraz operacji NATO. W założeniu ma zapewnić mobilność i odpowiedni poziom ochrony dla 5-osobowej załogi, stanowiąc jednocześnie podstawę do zastosowań specjalistycznych.

Napęd stanowi silnik diesla firmy Steyr Motors o pojemności 3,2 litrów i mocy 272 KM. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi 110 km/h, zasięg – 700 km. Istnieje możliwość przerzutu AMPV na zawiesiu śmigłowców CH-47 i CH-53, jak również samolotami transportowymi – między innymi C-130 Hercules, C-160 Transall czy A400M Atlas.

Pojazd może zostać uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie z karabinem maszynowym 7,62 mm, wielkokalibrowym karabinem maszynowym 12,7 mm bądź granatnikiem 40 mm. Istnieje również możliwość użycia obrotnicy, z podobnym uzbrojeniem w górnym włazie pojazdu.

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (8)

  1. npp

    Powinniśmy kupić własne pojazdy od AMZ a nie wszystko zagraniczne przepłacając za to. Czy inni mają się ciągle rozwijać a my mamy być zawsze pantoflami zachodu? Taki pojazd to nie prom kosmiczny na pewno może być w 100% polski a przy tym rozwinąć eksport.

  2. edek

    hybrydowa wersia cywilna

  3. GPAS

    A kiedy te pojazdy trafią do 22 bat.piechoty górskiej ??? Chyba że planowany jest inny sprzęt ????

  4. Marek

    Ja się zastanawiam nad tym, który numerek dotyczący czystości splin ma silnik w tym pojeździe. Z doświadczenia bowiem wiem, że im cyferka eurodebila wyższa, tym silnik jest bardziej zawodny.

  5. Sierżant

    Nim ruszy produkcja to potrwa z 7 lat jak to u nas !!!

  6. kraqss

    ciekawe kto go będzie składał,gdzie i jaka część elementów będzie produkowana w kraju????

    1. Mireq

      W kraju będą produkowane zderzaki, no może malowane i przykręcane.

    2. vvv

      przy polonizacji bedzie to bardzo duzej mierze pojazd produkowany i serwisowany w pl

  7. NowoJorczyk

    Juz widze mine Dudy(prezydenta) i zwiazkowcow jak sie dowiedza ze zostal wybrany ten pojazd, a nasz cud technologi poniewaz bardzo przypomina zubra.

    1. antylemin

      NowoLeming bezmózg który już zakłada z góry !

    2. vvv

      to raczej kutno niudolnie kopiuje to pojazdy jako nowe zubry

  8. pln

    Od Niemców nic nie kupujmy bo w godzinie próby powiedzą: - " nie dostarczymy sprzętu bo nie chcemy drażnić Rosji".

Reklama