Michał Wąsiewicz, rzecznik ITWL informuje, że w wyniku współpracy obu firm, na bazie istniejącej dotychczas konstrukcji powstał oferowany wspólnie, duży Bezzałogowy Taktyczny Statek Powietrzny (BTSP) o niespotykanym dotąd wśród polskich produktów zestawie parametrów, które czynią z tego systemu niezwykle użyteczne i precyzyjne narzędzie o przeznaczeniu zarówno wojskowym jak i cywilnym.
Rzecznik ITWL wskazuje, że konstruktorzy z obydwu współpracujących firm postawili sobie zadanie, aby BTSP stał się maszyną, która spełni najbardziej wyśrubowane wymagania końcowych użytkowników. Dzięki rozwiązaniom najnowszej generacji (m.in. głowica optoelektroniczna, radar SAR, systemy zabezpieczeń, zintegrowany system zakłóceń) bezzałogowiec może w dzień i w nocy, w każdym środowisku, a także w trudnych warunkach dostarczać precyzyjnych danych z powietrznego rozpoznania. Ponadto podczas współpracy ITWL i Airbus D&S zminimalizowano długość drogi startu i lądowania podnosząc zdolności operacyjne bezzałogowca, zoptymalizowano konstrukcję w ujęciu aerodynamicznym i strukturalnym, przygotowano ją do przenoszenia uzbrojenia, opracowano systemy transmisji danych łączących bezzałogowiec ze stacją naziemną. ITWL będzie odpowiadał także za opracowanie systemów szkolenia obsługi i operatorów. Konstrukcja docelowo ma być produkowana w Polsce - informuje Michał Wąsiewicz.
Przeznaczenie:
- Rozpoznanie i wsparcie sił lądowych
- Zwalczanie terroryzmu i piractwa
- Ochrona granic
- Zbierania danych o sytuacji (pożary, powodzie, katastrofy…)
- Akcje poszukiwawczo-ratownicze
- Monitorowanie infrastruktury (rurociągi, linie przesyłowe, drogi itp. )
Dane techniczne
- Długość – 5,47 m
- Rozpiętość skrzydeł – 8 m
- Wysokość – 1,99 m
- Maksymalna masa startowa – 570 kg
- Maksymalna masa ładunku – 100 kg
- Maksymalna długotrwałość lotu – 14 h
- Zasięg łącza danych – 250 km + 150 km
Nowa nazwa Bezzałogowego Taktycznego Statku Powietrznego zostanie nadana podczas rozpoczynającego się 1 września Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
Każdy może podać 2 propozycje nazwy wysyłając je na adres [email protected] do godziny 10:30 w dniu 29 sierpnia 2014r.
Spośród nadesłanych propozycji Dyrekcja Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych wyłoni jedną, która zostanie na stałe przypisana Taktycznemu Bezzałogowemu Statkowi Powietrznemu. Na zwycięzcę czeka nagroda niespodzianka.
igor
airbbus próbują wycisnąć z rynku wb Electronic angażując państwowe firmy
Osama
WB Electronics od lat wycina wszystko z rynku co nie jest ich kumplem, z użyciem wielomilionowych grantów z EU, niedostępnych dla ludzi spoza kliki agenturalnej, także organizując konsorcja np BS9 w skład których wchodzą instytuty państwowe finansowane z budżetu.
brooms
Wygląda na LCdP (Latający Cel dla Początkujących), ale do cywilnych zastosowań niezły.
wolf
czy ktoś wie co to za syfon ma na kadłubie ten dron?
Henryk S.
"Latarnik", bo ma coś na kształt lampki na kadłubie.
Maczek
Proponuję nazwać go Karaś, na cześć PZL23 Karaś - przedwojennego lekkiego samolotu bombowo-rozpoznawczego. Nawet sylwetka podobna.
krzysiek2103
Wysyłaj. Niegłupie :D
asterix
Proponuje nazwę EADS Atlante
gsyhg
Naprawdę ucieszyłbym się wówczas, gdyby opracowano taki bezzałogowec, który pod skrzydłami przenosiłby trochę "rozrywkowych prezentów". Takich, którymi w razie czego, w ramach tradycyjnej polskiej gościnności można by "poczęstować" niektórych "turystów". Zwłaszcza takich, którzy bez winiet chcieliby jeździć po polskich drogach pojazdami na gąsienicach.