- Wiadomości
MON wdraża Strategiczny Przegląd Obronny
Podsekretarz Stanu w MON Tomasz Szatkowski poinformował, że 19 września br. minister obrony narodowej podpisał niejawną decyzję w sprawie implementacji rezultatów Strategicznego Przeglądu Obronnego 2016 (SPO) – podaje MON. Wyniki Przeglądu będą więc wdrażane w Siłach Zbrojnych RP, w tym w planach modernizacyjnych.

Według komunikatu MON dokument zawiera zadania, rozdzielone dla poszczególnych części resortu obrony narodowej wraz z terminem ich wykonania, wynikające z wniosków wskazanych w niejawnym raporcie z SPO.
Resort poinformował też, że opracowywany przez Sztab Generalny projekt dokumentu "Szczegółowe kierunki przebudowy i modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2017-2026” jest dostosowywany do wniosków ze Strategicznego Przeglądu Obronnego. Dokument powinien zostać przyjęty przez Radę Ministrów jeszcze w tym roku.
Decyzja MON podpisana 19 września otwiera drogę do wdrożenia zapisów SPO w planowaniu rozwoju SZ RP. Szczegółowe zapisy Przeglądu są niejawne, jednak podstawowe założenia zostały ujawnione w Koncepcji Obronnej RP przyjętej w maju bieżącego roku.
Czytaj więcej: Ambitne plany MON. Koncepcja Obronna przełomem ilościowym i jakościowym? [ANALIZA]
Strategiczny Przegląd Obronny zakłada znaczne wzmocnienie i zmiany strukturalne w polskiej armii, tak aby w perspektywie kilkunastu lat zwiększyć zdolności samodzielnej obrony. Przewiduje między innymi skupienie modernizacji polskiej armii na programach zapewniających zdolności do obrony terytorium kraju i obrony kolektywnej, jak i zwiększenie liczebności – do około 200 tys. żołnierzy wraz z formowanymi Wojskami Obrony Terytorialnej.
Dokument zakłada między innymi sformowanie dodatkowej dywizji wojsk operacyjnych, wzmocnienie struktur związków taktycznych, jak i wdrożenie programu czołgu podstawowego nowej generacji, zamiast wcześniej planowanego Wozu Wsparcia Bezpośredniego Gepard.
Kwestią sporną pomiędzy ośrodkiem prezydenckim a MON jest natomiast zaplanowana w ramach Przeglądu reforma systemu dowodzenia. W ramach SPO zaplanowano m.in. przywrócenie szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego roli naczelnego dowódcy na czas wojny, odtworzenie osobnych dowództw rodzajów sił zbrojnych oraz powołanie w ramach SG WP Inspektoratu Szkolenia i Dowodzenia.
Czytaj więcej: BBN odpowiada MON ws. systemu dowodzenia [News Defence24.pl]
BBN zgadza się z pierwszymi dwoma punktami, ale w odpowiedzi na projekt MON zamiast Inspektoratu Szkolenia i Dowodzenia zaproponowało powołanie Dowództwa Sił Połączonych na szczeblu operacyjnym. Zważywszy na fakt, że implementacja SPO w tym zakresie wymaga zmian ustawowych, a co za tym idzie w praktyce zgody prezydenta, wnioski Przeglądu w odniesieniu do systemu kierowania i dowodzenia będą mogły być wdrażane dopiero po ustanowieniu konsensusu politycznego w tym obszarze.
Czytaj więcej: Królikowski: powołanie Dowództwa Sił Połączonych będzie oznaczało dwuwładzę [WYWIAD]
Kluczowym elementem SPO jest też budowa własnego systemu antydostępowego, utrudniającego prowadzenie potencjalnej agresji wobec Polski i zajęcie nawet części terytorium kraju. Z tego powodu przewiduje się między innymi zwiększenie zakresu inwestycji w systemy artyleryjskie jak Homar czy Krab. Nie mniej ważna jest budowa kompleksowego systemu rozpoznania czy walki elektronicznej.
Finansowanie działań zakładanych w ramach SPO ma stać się możliwe dzięki stopniowemu zwiększaniu wydatków obronnych do 2,5 proc. PKB do 2030 roku. Projekt stosownej ustawy został już przyjęty przez parlament i czeka na podpis prezydenta.
Zobacz też: SKANER Defence24: Koncepcja Obronna RP. Królikowski: Wiedza ekspercka, narzędzia analityczne i gry wojenne
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS