Reklama

Siły zbrojne

Brazylia zmniejszy zamówienie na kołowe transportery

Kołowy transporter opancerzony VBTP-MR Guarani uzbrojony w wieżę UT-30BR produkowaną przez Elbit Systems. Fot. Lúcia Sebe/Secom MG/Agencia Minas.

Hiszpańskojęzyczny serwis InfoDefensa poinformował o potencjalnym planie redukcji zamówionych przez brazylijskie ministerstwo obrony kołowych transporterów opancerzonych Guarani. Aktualnie mają trwać negocjacje w tej sprawie z producentem ich, czyli Iveco Defence Vehicles (IDV).

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny

Reklama

Z ogólnie zamówionych 1500 pojazdów w kilku wariantach ma nastąpić redukcja do 900 sztuk, spowodowana brakiem dostatecznych środków na inne programy zbrojeniowe. Jako jeden z nich został wymieniony zakup kołowych wozów wsparcia ogniowego/niszczycieli czołgów Centauro 2. Oznaczałoby to już drugie zmniejszenia zamówienia na Guarani 6×6 dla brazylijskich wojsk lądowych, których obecnie wyprodukować miano ponad 600. Pozostałe niecałe 300 sztuk mogłyby być produkowane przez najbliższe 5-6 lat przy niskim poziomie wydajności linii. Jednak nawet obniżenie zamówienia może nie dać wystarczających oszczędności. Co więcej, utrata w perspektywie dekady 600 nowoczesnych transporterów w wielu wariantach, będzie dużym wyhamowaniem procesu modernizacji technicznej armii brazylijskiej.

Czytaj też

Można spodziewać się ograniczeń czy nawet wstrzymania pozostałych programów, jak modernizacji części kołowych wozów wsparcia ogniowego EE-9, które to będzie właśnie zastępował nabywany Centauro II. Jak zaznaczał serwis Defense News w czerwcu zeszłego roku, około połowa pojazdów EE-9 ma być zmodernizowana, poprzez integrację nowych systemów kierowania ogniem, izraelskich ppk Spike-LR, ulepszony będzie też układ napędowy. Zatem mowa tutaj o około 200 pojazdach, które obecnie są już bardzo przestarzałe. Jeżeli zostanie podjęta decyzja o zrezygnowaniu z ich ulepszenia, jeszcze mocniej odbije się to na zdolnościach wojsk lądowych.

Reklama

Czytaj też

Guarani 6×6 to brazylijski kołowy transporter opancerzony opracowany i produkowany przez koncern Iveco Defence Vehicles w kooperacji z brazylijskim przemysłem zbrojeniowym na podstawie KTO Iveco SuperAV. Jego załoga składa się z dwóch osób (kierowcy i operatora uzbrojenia) i może przewozić do dziewięciu żołnierzy desantu. Napęd w postaci silnika wysokoprężnego Iveco Cursor 9 o mocy 383 KM z automatyczną skrzynią biegów zapewnia przy masie bazowej ok. 16,7 tony maksymalną prędkość do 110 km/h i maksymalny zasięg 600 km. Dodatkowo pojazd dysponuje także zdolnością do samodzielnego pływania z prędkością do 10 km/h, oraz przerzutu drogą powietrzną w wojskowych samolotach transportowych takich jak C-130 Hercules czy KC-390. Wóz występuje w wielu różnych wariantach, które mogą być dostosowane do wymagań zamawiającego.

Czytaj też

VBTP-M- Guarani. Fot: Andre Gustavo Stumpf Filho/wikipedia.com/CC BY 2.0
Reklama

Komentarze

    Reklama