- Wiadomości
Mi-14 dłużej nad Bałtykiem. Rozpoczęto prace
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi rozpoczęły remont jednego z dwóch śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R służących obecnie w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej. Program ma objąć oba śmigłowce ratownicze i część maszyn do zwalczania okrętów podwodnych. Ma to wydłużyć okres eksploatacji Mi-14 o kolejne 4 lata w oczekiwaniu na zakup nowych śmigłowców morskich.

Remont realizowany przez WZL nr 1 obejmie docelowo oba śmigłowce Mi-14PŁ/R, które bez tak gruntownych działań należałoby niebawem wycofać z eksploatacji. Warto zaznaczyć, iż są to maszyny trzydziestoletnie, które w 2010 roku zostały przebudowane z wersji ZOP do wariantu ratowniczego. Było to niezbędne, ponieważ resurs posiadanych maszyn ratowniczych typu Mi-14PS został wyczerpany w związku z ich intensywną eksploatacją.
Czytaj też: Rok po rezygnacji z Caracali. Kiedy nowe śmigłowce dla wojska? [OPINIA]
Realizowane obecnie przez WZL nr 1 prace remontowe mające wydłużyć możliwość bezpiecznej eksploatacji zostały wcześniej zaplanowane i w pierwszej kolejności obejmą dwie maszyny poszukiwawczo-ratownicze (SAR) typu Mi-14PŁ/R. Następnie będą zrealizowane na sześciu lub siedmiu śmigłowcach w wersji zwalczania okrętów podwodnych typu Mi-14PŁ.
Wszystkie one muszą bowiem pozostać w służbie dłużej niż planowano, gdyż jeszcze nie wprowadzono następców. Ostateczna liczba maszyn które będą remontowane zależy od stanu technicznego poszczególnych egzemplarzy. O planach "reanimacji" floty polskich Mi-14 informowano na Defence24.pl w lipcu bieżącego roku.
Czytaj też: Marynarka Wojenna będzie „reanimować” śmigłowce
Po rezygnacji ze śmigłowców Caracal niezbędne jest utrzymanie maszyn w służbie do czasu realizacji dostaw śmigłowców ZOP z opcją SAR, które zostało zapoczątkowane w bieżącym roku. Podpisanie umowy planowano na koniec roku 2017, lecz prawdopodobnie wybór zapadnie dopiero w roku 2018.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS