Siły zbrojne
Marines ćwiczą zimową jazdę po Europie [FOTO]

W bazie Setermoen na północy Norwegii odbyło się taktyczne szkolenie kierowców, które polegało m.in. na kierowaniu pojazdami na oblodzonej nawierzchni.
W ćwiczeniach wzięli udział żołnierze II Marine Expeditionary Force z bazy Lejeune w Karolinie Północnej wraz z wydzielonymi żołnierzami 3. batalionu 2. pułku 2. dywizji piechoty morskiej z bazy na Hawajach, działającymi w ramach sił rotacyjnych Marines w Europie (Marine Rotational Force Europe), podległej Dowództwu Marines w Europie i Afryce (Marine Forces Europe and Africa).
obecnie liczebność Marines w Norwegii określa się na ok. 1200 żołnierzy i marynarzy. Większość przybyła na początku stycznia, w celu odbycia ćwiczeń z norweską armią w obszarze arktycznym, w niskiej temperaturze oraz w trudnych i górzystych warunkach.
Czytaj też: Arktyczna misja US Marines
Ostatnie szkolenie z użyciem pojazdów HMMWV było przeprowadzone na oblodzonej drodze. Służyło zwiększeniu zdolności kierowania pojazdami w trudnych i ciężkich warunkach, tak by utrzymać gotowość bojową, niezależnie od nich. Ćwiczenia odbywające się w Norwegii mają na celu podniesienie sprawności fizycznej, umiejętności prowadzenia walki zimowej oraz zdolności współpracy żołnierzy USMC, aby byli gotowi do działań u boku europejskich sojuszników.
Zwiększona obecność Amerykanów w tym rejonie wiąże się z odpowiedzią na wzrastającą rosyjską aktywność w Arktyce. Aktualna formuła obecności wojsk amerykańskich zakłada prowadzenie rotacyjnych ćwiczeń, które nie mają charakteru ciągłego, jednak uwzględniają również relatywnie częste szkolenia w zakresie większych jednostek, w tym wielkości batalionu lub większej.
Kacper Bakuła







CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!