Siły zbrojne
LOT z kontraktem na przewozy VIP. Dostawa Boeingów opóźniona
Inspektorat Uzbrojenia poinformował o decyzji udzielenia PLL LOT wartego 99 mln zł kontraktu dotyczącego dalszego czarteru dwóch samolotów Embraer ERJ-175 w konfiguracji do przewozów HEAD i VIP w roku 2021. Decyzja związana jest z opóźnieniem dostawy dwóch samolotów Boeing737-800/BBJ2 co najmniej do marca 2021 roku.
27 listopada 2020 roku zapadła decyzja o zawarciu przez Inspektorat Uzbrojenia umowy, dotyczącej „czarteru dwóch samolotów w konfiguracji wnętrza HEAD oraz posiadających charakterystyczne i rozpoznawalne malowanie godnie reprezentujące barwy Rzeczypospolitej Polskiej, wykorzystywanych przez Kancelarię Prezydenta RP, Marszałka Sejmu RP, Kancelarię Senatu RP, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów”. Oznacza to wydłużenie o kolejny rok umowy na czarter samolotów Embraer ERJ-175 do przewozu najważniejszych osób w państwie, zawartej, jak się wydawało po raz ostatni z PLL Lot S.A. w dniu 28 grudnia 2018 r.
PLL Lot realizowała tego typu zadania od roku 2013 roku i miał zakończyć je w bieżącym roku, dzięki zakupowi dwóch maszyn Gulfstream G550 oraz trzech samolotów Boeing 737-800, w tym dwóch w wersji specjalnej BBJ2 i jednego w konfiguracji pasażerskiej, który zostanie w przyszłości przebudowany. Ten ostatni został dostarczony już w 2017 roku i służył do szkolenia załóg, a obecnie realizuje przewozy HEAD. Kolejne maszyny miały pojawić się w Polsce 15 września i 15 listopada bieżącego roku, jednak jak czytamy w uzasadnieniu umowy z PLL LOT – „w związku ze skutkami pandemii COVID-19 spółka The Boeing Company poinformowała o niemożności dotrzymania ww. terminu dostaw określonego w umowie, deklarując realizację dostaw nie wcześniej niż w marcu 2021 roku.” Spowodowało to potrzebę zawarcia kolejnego kontraktu, który dotyczy okresu od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 roku dla dwóch maszyn Embraer ERJ-175.
Tego typu opcja wydłużenia umowy była zawarta w kontrakcie z 2018 i na tej podstawie Inspektorat uzbrojenia udzielił zamówienia o wartości 99 mln zł bez VAT. W uzasadnieniu pominięcia systemu konkurencyjnego czytamy:
Ze względu na brak możliwości dotrzymania ustawowych terminów przewidzianych dla trybów konkurencyjnych, jedynym rozwiązaniem jest udzielenie zamówienia dotychczasowemu Wykonawcy. Wykonuje on przedmiotową usługę od 2013 r. z wykorzystaniem samolotów specjalnie dostosowanych do przewozu VIP, dysponuje personelem posiadającym stosowne poświadczenia bezpieczeństwa osobowego oraz zapewnia stałą dostępność samolotów w porcie lotniczym w Warszawie. Udzielenie zamówienia dotychczasowemu Wykonawcy, pomimo upływu 5 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, pozwoli uniknąć trudności technicznych (w tym logistycznych i organizacyjnych) jakie może spowodować zmiana Wykonawcy.
W zaistniałej sytuacji faktycznie możliwości wyboru są mocno ograniczone i wybór PLL Lot staje się jedynym uzasadnionym logicznie praz ekonomicznie. Otwartą kwestią pozostaje to, czy dysponując dwoma samolotami Guflstream G550 i jednym Boeingiem 737-800 Ministerstwo Oborny Narodowej faktycznie potrzebuje dwóch maszyn Embraer ERJ-175, przeznaczonych do przewozu 80-100 osób na krótkich i średnich dystansach. Decyzja MON o zamówieniu usług od LOT wskazuje iż często delegacje są na tyle duże, że niewystarczający okazuje się samolot Gulfstream G550, mogący zabrać w polskiej konfiguracji do 16 osób.