Siły zbrojne

Krystalizacja wymogów dla następcy Black Hawka

Koncepcja następcy Black Hawka według firmy Bell - fot. Bell
Koncepcja następcy Black Hawka według firmy Bell - fot. Bell

4 grudnia br. pojawiły się nowe informacje dotyczące amerykańskich prac nad opracowaniem następcy dla obecnego "konia roboczego" floty śmigłowców - Sikorsky UH-60 Black Hawk.



W ramach programu FVL US Army chce, aby nowa konstrukcja, która ma wejść do służby po 2030 roku, charakteryzowała się prędkością dochodzącą do 170 węzłów (czyli ponad 315 km/h). Istnieje szansa, że wymóg ten zostanie podkręcony do 230 węzłów (czyli ponad 425 km/h) przy masie większej o 30% niż UH-60 Black Hawk.

Aby przetestować możliwe rozwiązania techniczne, planowane jest zamówienie demonstratorów technologii, które miałyby zacząć latać około 2017 roku. Wśród obecnie proponowanych rozwiązań wymienia się choćby układ zbliżony do samolotu transportowego pionowego startu i lądowania Bell/Boeing V-22 Osprey.

Zainteresowanie pracami wyrażają główni producenci wiropłatów w Stanach Zjednoczonych - Sikorsky, Boeing, Bell.

(ŁP)

Komentarze