Reklama

Siły zbrojne

Kownacki: W poniedziałek rusza przetarg na 16 śmigłowców

Fot. Defence24
Fot. Defence24

Wiceszef MON Bartosz Kownacki zapowiedział, że w najbliższy poniedziałek ogłoszony ma zostać przetarg na zakup 16 śmigłowców dla Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej. Resort obrony ma też przygotowywać kolejne postępowanie, tym razem na zakup śmigłowców stricte transportowych.

"Będą następne postępowania na śmigłowce stricte transportowe, to będzie oddzielne postępowanie" - powiedział Kownacki w audycji "Śniadanie w Radiu Zet"..

 

Sprecyzował, że w przetarguktóry zostanie ogłoszony w poniedziałek, chodzi o 16 śmigłowców dla wojsk specjalnych, a także do zwalczania okrętów podwodnych.

 

Kownacki przypomniał, że poprzedni przetarg na zakup śmigłowców Caracal nie doszedł do skutku.

 

"Gdyby tamten przetarg był dobrze ułożony i gdyby tamten przetarg był konkurencyjny, gdybyśmy negocjowali nie tylko z firmą Airbus, ale również z innymi dostawcami, to być może to postępowanie nie zakończyłoby się tak, jak się zakończyło. Każdy kto prowadził jakiś interes w życiu wie, że jak ma jednego dostawcę to negocjacje z nim będą bardzo, bardzo trudne i takimi się okazały" - powiedział wiceszef MON.

 

"Problem tamtego postępowania polegał na tym, że wrzucono do jednego worka śmigłowce tanie i śmigłowce drogie. (...) Później przez lata byśmy przepłacali za kupowanie zwykłych śmigłowców transportowych, które są z założenia dużo tańsze od śmigłowców specjalistycznych" - dodał.

 

Wiceminister wyjaśnił, ze teraz resort obrony przyjął przy ogłaszaniu przetargów na śmigłowce zupełnie inną filozofię polegająca na tym, że oddzielnie ogłoszony będzie przetarg na śmigłowce specjalistyczne, a oddzielnie na śmigłowce transportowe.

 

Kownacki powiedział, że obecnie w Europie działają trzy firmy dysponujące śmigłowcami, które chce kupić polska armia. Są to należące do włoskiego koncernu Leonardo PZL Świdnik, do amerykańskiego Lockheed Martin PZL Mielec oraz Airbus Helicopters.

Czytaj więcej: Obrona Terytorialna będzie współpracować z aeroklubami. MON potwierdza

JW/PAP

Reklama
Reklama

Komentarze (31)

  1. io

    Kolejne opóźnienie w sprawie dla polskiej armii. O dwa tygodnie opóźni się składanie ofert na osiem maszyn dla wojsk specjalnych i kolejnych osiem dla sił morskich - nieoficjalnie dowiedział się reporter RMF

  2. bażant

    Jak się ochłonie i spojrzy na problem z pewnym dystansem to ta koncepcja nie jest do końca zła. I nie piszę tego z ironią. Przy mocno ograniczonych środkach kupno helikopterów to nie jest priorytet dla polskich sił zbrojnych. Musimy uzupełnić najbardziej dramatyczne braki (np ratownictwo morskie) i tyle. Zostawiając na boku dyskusje o Caracalach, Polski zwyczajnie nie stać na wydanie i to w krótkim czasie 10 mld zł na same helikoptery. Jaka to jest gigantyczna kwota, uzmysławia np ostatnia informacja o możliwości kupna przez PSA firmy Opel. Strony wyceniły Opla na około 2 mld dolarów czyli około 6 mld zł.

    1. Bunio

      Zapoznaj się z wynikami GM i Opla, to zrozumiesz czemu cena jest taka niska... Kupuje się firmę razem ze zobowiązaniami.

  3. Ryszard

    Po dziejszym komunikacie MON niby wszystko jasne... Postępowanie na 16 szt. dla MW to i tak con rok..

    1. Bunio

      Niby jasne, tylko zamiast przetargu zaproszenie do składania ofert. Tryb? Nieznany, warunki i przebieg - tajne. Utajnienie uzasadnione w sposób, delikatnie mówiąc, wątpliwy. Cóż tak krytycznego dla obronności kraju i tajnego może być w postępowaniu na garść śmigieł? Widocznie woda musi być mętna.

  4. jaro

    Ludzie helikoptery zostaly juz dawno wybrane przetar sie odbywa tylko dla zapewnienia zgodnosci proceduralnej. Wszystko zostanie rozpisane dokladnie pod to co zadecydowali. Po co te wszystki wywody, wybor jest prosyt dla specu BH a dla marynarki jesli to prawda to zapewne wybiora AW 101 chodzby z racji tego ze obydwa bazuja na tych samych silnikach a jesli chodzi o sprawe BH i ich standardu to zrozumcie wreszcie ze UH- 60 z FMS to helikopter ktory zostal do takiego standardu doposazony ze standardu odpowiadajacego dzisiejszemu BH 70i ktory jest sprzedawany na eksport bez wszelkich dodatkow i uzbrojenia, a wiec jesli Polska chce osiagnac standard ten sam co amerykanski to bedzie chciala UH-60 jesli wlasny to 70i plus wszelkiego rodzaju dozbrojenie i osprzet jaki sama wybierze i na koniec nie podniecajcie sie tak bardzo amerykanska wersja poniewaz jest on stwozona pod ich wymagania a polscy inzynierowie jak mi wiadomo po otzymaniu ich egzemplaza wprowadzili okolo 600 nowych poprawek i udogodnien aby maszyna mogla byc sprawniejsza. Naprawde zycze wszystkim troche wiecej optymizmu i wiary w podejmowanie decyzji przez ludzi do tego wybranych.

    1. dropik

      nikt sie nie podnieca. wszyscy wiedzą, że to kit za który ktoś kiedyś będzie odpowiadał.

    2. KrzysiekS

      jaro Czy się nie mylisz ? BH 2 silniki GE WA101 3 silniki RR

  5. Ryszard

    To jedyne zdanie w komunikacie MON o śmigłowcach dla WS .. jakby z innej bajki i nie na temat: ile? w jakim trybie?

  6. art

    inne kupią do specjalnych, inne do MW, a jeszcze inne do WL - a jeszcze będzie cała flota, Mi, Sokolow etc będziemy mieli "kolaż helikopterowy"...

    1. box

      Rozumiem ze jak będziesz miał firmę i potrzebował do niej 16 dostawczakow i 34 osobowki to kupisz 50 dostawczych żeby mieć jedna "tańsza" platformę?

  7. REAL

    Miało być 50 co to flota dla 1 województwa ?

    1. as

      16 specjalistycznych 50 transportowych wyraźny podział a nie te same dla wszystkich...

  8. Qba

    Miało być 50 ale z dostawami przez 8 lat. Będzie 16 w tym roku, a potem kolejne 20 i 20.

  9. jacek

    po co przetarg skoro wiadomo że będą Black Hawki? przecież szkoda nawet czasu...

    1. Qba

      Choćby po to by zbić cenę i uzyskać transfer technologii.

  10. prywaciaż

    Panie ministrze. Każdy kto prowadzi firmę wie, że jak się zamawia więcej na raz, to się płaci mniej. Poza tym każdy kto prowadzi firmę wie, że lepiej jest mieć jeden model sprzętu w parku maszynowym bo jest to tańsze w utrzymaniu (części, serwis, szkolenie, infrastruktura) niż pięć różnego rodzaju maszyn do różnych zadań.

    1. jaro

      Jestem bardzo ciekaw jak bys zmniejszyl koszty gdybys musial przewiezc wycieczke autokarowa skladajaca sie z 52 osob w wanie na 18 osob. Jezeli to Ci nie wystarczy to zapytam inaczej co z tego ze kupisz 20 furgonetek skoro oprusz przewozu materialow podejmujesz sie przewozu betonu to jak to sobie wyobrazasz ze co przewieziesz to w kanistrach.?

  11. Cobra

    Czyli ile w końcu będzie tych śmigłowców? 16 dla wojsk specjalnych i 16 dla MW.

    1. Qba

      8 CSAR + 8 SAR/ZOP. A potem 20 transportowych w odrębnym przetargu.

  12. m

    Żołnierze jednostek specjalnych postawią na swoim i kupiony zostanie BH. Po kilku latach okaże się, że dla celów MW te śmigłowce są mniej użyteczne od innych dostępnych. W dalszej perspektywie okaże się, że wobec braku możliwości nabycia NH90 "Caracal" był wyborem optymalnym, a jedynym prawdziwym problemem była zbyt wysoka cena. Oddzielne przetargi mogą ostatecznie pogrzebać ideę wspólnej platformy, która przecież nie oznaczała wprost jednego śmigłowca do wszystkich zadań, ale wspólnego producenta, zbliżoną awionikę, niektóre wspólne części, wspólna logistyka itd. Antoni Macierewicz zapewnia silne przywództwo w MON i z politycznego punktu widzenia dla swojego ugrupowania może być odpowiednim wyborem na to stanowisko, ale brak jest cywilnych fachowców. Zastępcą A. Macierewicza powinien zostać Romuald Szeremietiew, jako jeden z naprawdę nielicznych polityków posiadających wiedzę wojskową. Pomimo wszelkich zaszłości Jarosław Kaczyński powinien to poważnie rozważyć, ponieważ wyraźnie widać, że PMT kręci się w miejscu, zamiast postępować.

  13. Mate

    A w sumie to zapłacimy więcej niż za Caracale. A czekać będziemy kolejne lata. Airbus zaproponował 50 sztuk śmigłowców które nadawały się do każdej specyfikacji wojsk. Nowi przy korycie chcieli zabłysnąć z Antonio na czele i już obiecywał 2 sztuki black hawka przed świętami. Luty się kończy a teraz mydlą oczy dopiero przetargowe na 16 sztuk. Będzie większe dziadostwo niż bylo

    1. gość

      Wspólna platforma, ten pomysł był wielokrotnie krytykowany przez wojskowych specjalistów i nie tylko. Więc nie pisz proszę bredni, Caracal to przestarzały szrot, który nie zaspokoił by potrzeb naszej armii.

    2. Gall Anonim

      Przejdź się chłopie do najbliższej remizy PSP, albo na najbliższą komendę Policji i obejrzyj jakie tam mają samochody. A potem zastanów się dlaczego idea "wspólnej platformy co to nadaje się do wszystkiego" jakoś nie znalazła uznania u strażaków i policjantów (i wszelkich innych służb)? Może dlatego, że to "poroniony pomysł"?

    3. Franky

      Najdroższy w eksploatacji jest Caracal godzina lotu to ok 9 tyś. €, UH-60 ok 3 tyś. $. Caracal byłby idealny do zadań na morzu, dla specjalsów Battle-hawk, do transportu S70i. Tyle

  14. dropik

    Serio ? Śmigłowce ktore miały być zakupione w ramach Pilnej Potrzeby Operacyjnej jednak kupimy w przetargu ? i co , ile typów śmigłowców kupimy? dwa czy trzy? Nie da się nazwać tego inaczej jak totalny chaos.

    1. Qba

      Jeden typ w dwóch wersjach.

    2. autor

      Minister dużo mówił ale nie znał się w ogóle na procedurach, brak było podstaw do zastosowania PPO.

  15. Afgan

    Nie wiem, ale chyba nie nadążam za tym wszystkim. Miało być 16 śmigłowców (8 dla specu i 8 dla MW) w ramach pilnej potrzeby operacyjnej i śmigłowce te miały się znaleźć na wyposażeniu WP do końca tego roku. Mało tego już 2 miesiące temu mieliśmy mieć 2 pierwsze sztuki dla specu (prawdopodobnie miały to być mieleckie Black Hawk) i co teraz...............? Przetarg dotyczy kolejnych 16 śmigłowców, czy anulowano zakup w ramach pilnej potrzeby operacyjnej i postanowiono wyłonić te maszyny w przetargu? Jeżeli ma to być przetarg to jak długo on będzie trwał? Kilka miesięcy czy kilka lat? Zapowiada się dostawa grubo po roku 2020. Do tego czasu Mi-14 w MW się rozsypią. Co do Mi-8 i Mi-17, to można je co prawda zmodernizować w oparciu o rozwiązania ukraińskie i może w tą stronę należałoby zadziałać, skoro nowych maszyn jak nie było tak nie ma i nic nie wskazuje że w najbliższych 5 latach się pojawią. Na prawdę nie mogę zrozumieć w co pogrywa MON, ale informacje, które docierają do społeczeństwa to nic innego jak totalny BEŁKOT. Zresztą sami żołnierze nie bardzo się orientują w sytuacji co jest grane. Sprzęt się starzeje a wręcz sypie, potrzeby z biegiem czasu tylko narastają, nowe dostawy są potrzebne niemal "na wczoraj" a MON wszystko odwleka jak tylko się da. Czy ktoś wyjaśni o co tutaj chodzi? Mówi się, że jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze, ale te podobno są zagwarantowane, zatem ............o co chodzi?

    1. Qba

      Dostawa tych 16 ma być do końca tego roku.

    2. dropik

      Albo 1. Ktoś przekonał ministra, że za zakup w PPO ktoś pojdzie siedzieć za jakiś czas albo 2. wyszło że cena jaką sobie zaśpiewały koncerny była zbyt duża . Ponoć miały kosztować połowe tego co caracale.

  16. TomZ

    Jeśli już wybieramy śmigłowce dla marynarki od Sikorsky'ego, czy to nie powinny być czasem MH-60R i MH-60S, a nie UH-60M? Mam tylko nadzieję, że tych platform nie będzie zbyt dużo, bo na razie nawet przy wyborze jednej firmy wychodzi mi ich co najmniej 4-5.

    1. Qba

      Powinny ale te modele są objęte zakazem transferu technologii.

    2. dropik

      to mały smigłowiec szczególnie jesli chodzi o użucie w ratownictwie morskim

  17. Maho

    Jeśli kupią BH to pozostaje chyba jedynie podstawka bo FMS nie przejdzie w tak krótkim czasie jak planują. Dobrze myślę?

    1. Qba

      Źle bo ma być 8 w wersji CSAR i 8 SAR/ZOP.

    2. dropik

      skoro przeterg to nie FMS.

  18. giwera

    Niektórzy piszą jakby w życiu niczego nienogocjonowali. Kilku kontrahentów nie zawsze oznacza łatwiejsze rozmowy ale daje większe pole manewru. Proste?

    1. AdamP

      Serio? A z kim będą rozmawiać? Wstawią do warunków przetargu krótki czas dostawy, wspólną platformę i zostanie na placu tylko Sikorsky...

  19. Słowianin

    Kolejna wrzutka mająca przykryć smutny fakt, że nie ma ani kasy ani czasu? Potrzeby są przytłaczające i na wczoraj. Przy obecnym obciążeniu budżetu "socjalką" te symboliczne zakupy mają za zadanie podnieść morale i pokazać, że coś się robi. Poziom i tempo zakupów są żałosne i rozpaczliwe. Miotamy się jak ryba z wody wyrzucona na brzeg.

    1. skipper

      To było widać od początku.Dalsze rozczarowania w drodze

  20. wSQw

    Co tu gadać ?! :-D

  21. śledż bałtycki

    Bardzo zła wiadomość... Krytykować Caracale łatwo..ale opracować dobrze to widać ciężko. Miał być SPO i później decyzje, a tutaj, jest zakup czasowo całowicie nie trafiony... zakup chyba na "wspólnej platformie" co pokazuje, że to były bzdury z argumentem, że Caracale złe. Gdzie jest Narodowy Program Śmigłowcowy? Tylko Szczygło umiał coś opracować? Po nim PiS nie ma zdolności do pracowania takiego planu?

    1. anakonda

      przecież nigdy nikt nie mowił ze caracale sa złe tylko ze tamta transakcja była by zła i ze jeden do wszystkich zadan przeznaczony model smigłowca sie nie sprawdzi co jest akurat bardzo słuszne ,wiec o co kwenkasz?

  22. Czu

    Chaos trwa w najlepsze.. Jeden fakt jest bezsporny. Jedna platforma to wielka oszczednosc.. a wydaje sie ze bedziemy mieli ok.3 roznych heli. O ile w ogole!

    1. Gall Anonim

      WIELKIE oszczędności na tzw. jednej platformie to mit. Co z tego, że z jednej strony oszczędzamy na częściach zamiennych i obsłudze, skoro z innej strony płacimy DUŻO więcej za paliwo używając nie do końca optymalnych maszyn do każdego rodzaju operacji?

  23. pepe

    A co z SAR? Sytuacja w BLMW jest tragiczna tam jest potrzebny pilny zakup i to bez przetargu

    1. dropik

      wojsko zaczyna przyjmować anakondy z serwisu w Świdniku. Co prawda poprzednio nie przechodziły one odbiorów ze względu na znacznie większe drgania, ale teraz ponoć już to wojsku nie przeszkadza. Najwyżej się urwie śmigło lub ogon ale to dopiero za parę lat :P Takie kwiatki zaczynają wypływać.

  24. Stachu

    Ja już tutaj czegoś nie rozumiem... Po uwaleniu Caracali podobno miało zostać zamówione 16 śmigłowców dla Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej (8 dla WS i 8 dla MW). Podobno toczyły się już negocjacje z 4 producentami (Mielec/Świdnik/Airbus/Bell). W wyniku tych konsultacji kontrakt dla Wojsk Specjalnych najprawdopodobniej zdobył Mielec (stąd te 2 "szkoleniowe" Black Hawki). A teraz się okazuje że ta cała Pilna Potrzeba Modernizacyjna to był pic na wodę i żadnych konsultacji/negocjacji tak na prawdę nie było ...

    1. dropik

      to była zwykła ściema lub dostali takie oferty że ich powaliło. Z przecieków z Mon wynikało, że za 16 sztuk cena była na poziomie połowy kontraktu na caracale. Zapewne ok 4mld - same caracale bez dodatków i vatu kosztowały poniżej 8mld.

  25. As

    Czy informacja o rozpoczęciu przetargu coś wnosi? Nie. Ta procedura już kiedyś się zaczynała, rozstrzygała, była unieważniana jak to w kraju, który ani kasy, ani kompetencji.