- Wiadomości
Koreańsko-indonezyjski myśliwiec poleci w 2020 roku
Indonezją i Korea Południowa oczekują osiągnięcia wkrótce porozumienia w sprawie przejścia do drugiej fazy opracowywania wspólnego myśliwca KFX/IFX. Ma być to najlepszy przykład strategicznego partnerstwa między tymi azjatyckimi krajami. Pierwszy prototyp KFX/IFX powinien wznieść się w powietrze za 6 lat.

List intencyjny w sprawie wspólnej budowy nowego wielozadaniowego samolotu myśliwskiego został podpisany przez przedstawicieli Korei Południowej i Indonezji 9 marca 2009 roku, a umowa w tej sprawie została parafowana w 2012 roku. Trzy fazy rozwoju KFX/IFX obejmują rozwój technologii, rozwój mechaniki i procesu wytwarzania oraz wspólną produkcję i marketing. Faza pierwsza została przeprowadzona w grudniu 2012 roku, kiedy wielu indonezyjskich inżynierów z firmy PT Dirgantara Indonesia i oficerów sił powietrznych poleciało do Korei Południowej w celu przedyskutowania z partnerami wielu kwestii związanych z fazą pierwszą rozwoju KFX/IFX.
W kwestii kosztów Indonezja ma zapłacić 20% wartego $5 mld projektu. Pozostałe koszty wezmą na siebie Koreańczycy: 60% rząd Korei Południowej i 20% przyszły producent samoloty Korea Aerospace Industries. Cena jednego myśliwca szacowany jest obecnie na ponad $50 mln. Co szczególnie ważne dla strony koreańskiej oba kraje poza realizowanym programem KFX/IFX będą w ramach nawiązanej współpracy wymieniać się informacjami na temat systemów uzbrojenia i produktów obronnych w celu znalezienia przyszłych możliwości nawiązania współpracy także w innych dziedzinach. Niewykluczone, że po zakończeniu programu KFX/IFX oba kraje stworzą przedsiębiorstwo obronne na zasadach joint venture.
Myśliwiec KFX/IFX ma być jednomiejscowym, dwusilnikowym samolotem myśliwskim o cechach obniżonej wykrywalności. Możliwości maszyny mają być większe niż obecnie używanych przez Indonezję i Koreę Południową F-16 ale mniejsze niż amerykańskich F-35A, których Korea Południowa zamówiła na razie 40 sztuk. Nowy myśliwiec ma wznieść się w powietrze w 2020 roku i być gotowy do wejścia do służby 3 do 5 lat później. Korea Południowa planuję zamówić 120 samolotów, a Indonezja 80 myśliwców. KFX/IFX będą zastępować F-16 oraz starsze maszyny pamiętające czasy wojny w Wietnamie: F-5 używane przez lotnictwo obu krajów oraz południowokoreańskie F-4E Phantom.
Andrzej Hładij
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS