Siły zbrojne
Korea kupuje ponad 100 samobieżnych mostów pontonowych
Korea Południowa planuje pozyskać ponad 100 samobieżnych mostów M3 produkowanych przez General Dynamics European Land Systems (GDELS). Wartość kontraktu oszacowano na ok. 460 mln dolarów.
Informacja o pozyskaniu przez południowokoreańską armię samobieżnych mostów M3 została opublikowana na oficjalnym koncie wojska. Według niej kontrakt otrzymał rodzimy koncern Hanwha Defense, który dostarczy mosty razem z ich europejskim producentem GDELS. Dostarczany model M3K będzie dostosowany do potrzeb operacyjnych sił południowokoreańskich. Tym samym konsorcjum Hanwha-GDELS pokonało Hyundai Rotem oferujący turecki system AAAB (Armored Amphibious Assault Bridge) opracowany przez FNSS Savunma Sistemleri.
Czytaj też: Hanwha podejmuje współpracę z US Army
Według informacji Hanwha Defense będzie musiało dostarczyć dla armii w latach 2023-2027 łącznie 110 kołowych mostów pływających i systemów promowych. Kontrakt wyceniono na 458 milionów dolarów.
Korea Południowa będzie szóstym krajem obsługującym mosty M3 po Niemczech, Wielkiej Brytanii, Tajwanie, Singapurze i Indonezji. Mosty desantowe były z powodzeniem wykorzystywane w wielu sojuszniczych operacjach i manewrach, a także w ekstremalnych klimatach. Mosty tego typu zostały użyte przez połączone siły brytyjsko-niemieckie podczas ćwiczeń Anakonda 2016, dzięki czemu utworzono 350-metrowy most pozwalający uczestnikom manewrów przekroczyć Wisłę w rejonie Chełmna. Był to najdłuższy w historii most, przygotowany za pomocą systemu M3.
M3 zbudowany jest w oparciu o czterokołowy pojazd amfibijny i składa się z głównego elementu pływającego (z napędem, hydraulicznym żurawiem i elementami sterowania), dwóch bocznych elementów obracanych hydraulicznie i trzech ramp pokładowych. Kadłub i pływaki wykonane są z lekkiego stopu aluminium. Wszystkie cztery koła są sterowane (unoszone po wjeździe do wody). Przy wymiarach konstrukcji pojazdu 12,88 × 3,35 × 3,93 m (masa 25 300 kg) umożliwiają uzyskanie promienia skrętu 23,4 m i pokonywanie pochyleń do 60 proc.
Manewrowanie w wodzie uzyskano dzięki hydrodynamicznemu napędowi strugowodnemu. Trzy rampy długości 8,35 m są układane za pomocą żurawia pokładowego i służą do połączenia poszczególnych pojazdów lub jako wjazdy i wyjazdy. Umożliwiają one dopasowanie długości mostu do szerokości przeszkody wodnej bądź przez połączenie burta w burtę, bądź w pewnej odległości.
Z 8 amfibii M3 24 żołnierzy w ciągu 24 minut może zbudować most pływający długości 100 m o obciążeniu odpowiadającym MLC 70 (przerzut pojazdów o masie do ok. 63,5 t). Ten system przeprawowy może być obciążony do MLC 85 dla pojazdów gąsienicowych i do MLC 132 dla pojazdów kołowych.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie