Reklama

Siły zbrojne

Komisja Obrony Narodowej przyjęła projekt budżetu na 2015 r.

Fot. mjr R. Siemaszko/DPI MON.
Fot. mjr R. Siemaszko/DPI MON.

Sejmowa Komisja Obrony Narodowej przyjęła projekt budżetu na 2015 rok. Wydatki obronne wyniosą prawie 38,4 mld zł, jednak ponad 5,3 mld zł zostanie przeznaczonych na spłaty za myśliwce F-16. Bez uwzględnienia omawianej kwoty udział nakładów na obronę w PKB wyniesie 1,95 % PKB.

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej posłowie przyjęli projekt ustawy budżetowej na rok 2015 w zakresie obrony narodowej. Główna część wydatków na obronę będzie wynosiła 33,024 mld zł, co ma stanowić 1,95% PKB z bieżącego roku. Odrębne środki zostały przeznaczone na sfinansowanie wykupu odroczonych płatności wynikających z zakupu samolotów wielozadaniowych F-16. Ich wartość w przyszłym roku wyniesie 5,363 mld zł.

Według sekretarza stanu w MON Macieja Jankowskiego, łączny udział w PKB wydatków obronnych wyniesie 2,27 %. Przypomniał on również, że projekt budżetu przewiduje między innymi dotacje w kwocie około 1 mld zł, 7,4 mld zł na świadczenia (w tym 6,5 mld zł na emerytury) oraz nieco poniżej 8 mld zł wydatków osobowych. Wydatki majątkowe, bez uwzględnienia spłat za myśliwce F-16 wyniosą według przedłożonego przez Ministerstwo Finansów projektu budżetu około 8,4 mld zł.

Poseł Mariusz Antoni Kamiński zwrócił uwagę, że wydatki na spłaty za myśliwce F-16 nie powinny być wliczane do budżetu MON, gdyż są realizowane w ramach "zupełnie innych środków". Przypomniał on przy tym, że przepisy dotyczące modernizacji Sił Zbrojnych przewidują, iż finansowanie zakupu F-16 odbywa się spoza puli określonej jako 1,95 % PKB. Problematyka spłat za samoloty wielozadaniowe była poruszana na łamach Defence24.pl.

Wykup voucherów jest realizowany przez Ministerstwo Finansów zgodnie z programem „Wyposażenia Sił Zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe”. Zaliczanie wykupu tzw. voucherów B do wydatków obronnych daje łączną kwotę 38,387 mld zł. Z uwzględnieniem funduszy na zakup F-16 udział wydatków modernizacyjnych w budżecie MON wyniesie nawet 35,9%. W ramach ustawy o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych założono omawiany wskaźnik na poziomie nie mniejszym niż 20%. Wyłączenie wydatków na wykup voucherów B obniża poziom udziału wydatków modernizacyjnych do 25,5%.

Poseł Kamiński wyraził zadowolenie z wskaźnika udziału wydatków majątkowych w przyszłorocznym budżecie, zaznaczając, że w kolejnych latach powinno się dążyć do dalszego podwyższania udziału funduszy przeznaczanych na modernizację w nakładach na obronę. Poseł Waldemar Andzel stwierdził, że w obecnej sytuacji geopolitycznej pożądane jest zwiększenie wydatków obronnych do 3 % PKB. Poseł Michał Jach wyrażał z kolei wątpliwości odnośnie skuteczności realizacji przez MON programów modernizacyjnych.

W odpowiedzi sekretarz stanu w resorcie obrony Maciej Jankowski stwierdził, że istnieje pewna elastyczność przesuwania środków finansowych pomiędzy poszczególnymi projektami, przez co nie widzi on zagrożenia dla wykonania budżetu modernizacyjnego. W dyskusji poruszano również problemy związane z wydatkami na badania i rozwój. Obecny na spotkaniu dyrektor Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych płk rez. prof. dr hab. inż. Ryszard Szczepanik zaapelował o zwiększenie nakładów na badania, zaznaczając że potrzeba nie miliardów, lecz „dziesiątek milionów” złotych. Przypomniał on, że Instytut tworzy rozwiązania m.in. w zakresie systemów bezzałogowych i "cyberprzestrzeni" dla statków powietrznych.

Co dalej?

Komisja przyjęła projekt budżetu stosunkiem głosów 14 do 6. Zgodnie z jego treścią resort obrony otrzyma do dyspozycji środki największe w historii. Z drugiej jednak strony przebieg dyskusji budzi wiele wątpliwości co do możliwości wykonania budżetu. Biorąc pod uwagę sytuację geopolityczną i stan wyposażenia Sił Zbrojnych w perspektywie czasu pożądane jest co najmniej utrzymanie nominalnych nakładów na obronę na poziomie z bieżącego roku (z uwzględnieniem spłat za F-16 – łącznie ponad 38 mld zł), co pozwoliłoby na znaczące przyspieszenie procesu modernizacji i odtworzenie gotowości wojsk, a także odwrócenie skutków redukcji dokonywanych w ostatnich latach.

Reklama

Komentarze (14)

  1. Lach

    jak wlasciwie wykorzystac srodki ??? np... ogromny lotniskowiec Queen Elizabeth kosztowal szcunkowo 6 iliardow funtow , okolo 30 miliardow PLN ... ZUS doslal ponad 150 liliardow ... moglibysmy miec 5 takich ... niech jeszcze ktos mi powie ze ieniedzy nie ma, raczej woli, a to traci zdrada ... ciekawe ile Put-in ma swoich wtyczek w POlsce

  2. olo

    Izrael ma 15 miliardów $ budżet obronny. Widać że kiedy my dojdziemy do 2 % PKB przy obecnym wzroście PKB to nasz budżet będzie porównywalny. Czyli pieniedzy jak na tak stosunkowo małą armie mamy dość dużo. Kwestia tylko dobrego wykorzystania tych środków.

    1. okapoka

      Wątpie. Dolar dobrze stoi. Na początu 2014 był po 3zł. Budzet z 32mld wychodził ~10.5$mld. Teraz budżet jest 33mld a dolar po 3.5 czyli wychodzi że zostaje mon ma ~9,4$mld.

  3. kokon

    Połowa kwoty na emerytury i wypłaty no to teraz widac modernizacja idzie pełną parą,więcej na zbrojenie wydaje Watykan!Ręce opadają.

    1. nmk

      jak sie puszcza na emerytury w wieku 35 lat to tak potem jest........

  4. zxcv

    A z jakiej racji emerytury wypłacane są z budżetu MON a nie z ZUS-u??? Leśnie dziadki, generałowie i pułkownicy z LWP opływają w luksusach a budżet na tym cierpi...

    1. hehehehe

      tak bylo że emerytury wyplacal zus a nie mon ale reforme Buzka cofnieto do tego ksztaltu. Politykom latwiej bylo ukryc dziure w budzecie

    2. ghh

      bo mundurowi nie płacą składek ZUS !!!!! Nie ma ich w ZUS w ogóle.

  5. nikos

    Taaaa ... ciekawe ile w tym roku oddadzą z powrotem do budżetu. Za 2013 zmarnowali(oddali) ponad 10 mld. PLN w sytuacji OGROMNYCH potrzeb modernizacyjnych WP !!

    1. Wojmił

      nie tylko modernizacyjnych! wojsko ma także mało amunicji do tego uzbrojenia, które już posiada.. w innym miejscu była mowa o hełmach, że wiele jest starych stalowych orzeszków nadal w użyciu a tymczasem wojsko kupić nowych nawet nie potrafi... to oznacza głupotę urzędników, którzy nawet danych im pieniędzy nie potrafią wykorzystać...

    2. Azuxet

      Naucz się czytać że zrozumieniem artykuły... 10 mld od 2006 roku o ile się nie mylę, a nie w 2014. Chodź pytanie jest trafne

    3. jjj

      MON przez okres od 1990 stracil w sumie 20 mld zl...

  6. m

    Bo w ZUS nie ma pieniędzy. A nie ma nie tylko z uwagi na to, że instytucja ta jest, delikatnie mówiąc, średnio efektywna, ale też z uwagi na szereg rozwiązań prawnych obniżających wpływy: 1) zbyt dużo wyjątków: umowy o dzieło bez składki, fikcyjne jednoosobowe działalności gospodarcze z obniżonym ZUS - fakt ZUS to kontroluje, ale sama kontrola też kosztuje + efektywność średnia. DO tego powoduje to kompletne zakłócenie rynku pracy. 2) Wielkie grupy "świętych krów",które w ogóle do ZUS nie płacą, np. sędziowie (a zarobki wysokie) lub rolnicy (tu różnie, jak wiadomo, ale krezusi też się zdarzają+KRUS też jest finansowany ze Skarbu Państwa).

    1. jjj

      powiec krotko ludziom zafundowalismy najdrozszy system fiskalny urzednicy kosztuja nas 2x wiecej niz niemcow...tak bogatym narodem jestesmy...stac nas na takie marnotrastwo (sarkazm)

  7. hohlik

    hmmm chwalimy sie ze przeznaczamy 1,95% PKB a ja sie pytam jaka jest wykonalosc ??? nie wiecie 1,65% PKB reszte zabiera rzad...dziekuje i tyle mam do powiedzenia odnosnie modernizacji Armii... To jest sciema ze cos kupujemy

  8. Miki82

    Pewnie i tym razem kilka miliardów złotych wróci do ministra finansów, jako niewykorzystane środki. Szkoda tylko, że te pieniądze nie są zamrażane na kontach i wykorzystywane w innym czasie. Minister obrony nie protestuje, bo nie może, a rząd jest zadowolony. I w taki oto sposób utrzymany jest wymóg wydatków na obronę. Pytanie tylko kiedy się to wszystko odbije nam czkawką.

  9. Moshe Schwantz

    To i ja dołożę trzy grosze.... Panowie, nie obarczajcie tylko obecnej kliki za stan WP, nie wiem ile macie lat, ale ja już trochę widziałem. Wróćcie do literatury przedmiotu z początku lat 90-tych- to jest stan endemiczny nie tylko WP, ale i państwa, a zaczęło się ...od okrągłego stołu, przez L. Wałęsę, UW, SLD_SdrP i tak dalej, aż do dzisiaj. To nie czasy piłsudskiego, że za "zdradę" Bereza albo Rawicz, dzisiaj co możemy to bić pianę na takim portalu, jak DEFENCE - żeby Wam wyjaśnić sytuację, posłużę się przykładem kreatywnego księgowego P. Rostowskiego (zaznaczam info z drugiej ręki i żałuję, że sam tego nie widziałem i słyszałem). Rzeczony pan w odpowiedzi na pytanie dziennikarza, co by zrobił, gdyby Polsce groziło istotne niebezpieczeństwo stanem wojny, odrzekł niefrasobliwie, że w USA ma wpływową rodzinę(korzenie wiadomo jakie) i samolocikiem to szybciutko za ocean. Dodatkowo Pan R. na łamach paru czasopism (bo miał 5 minut PR-u) za ministrowania, nie bezpośrednio, ale dał do zrozumienia, że nie lubi Polaków i Polskę traktuje, jako tranzyt. A takich "Polonusów" w naszych rządach od 1989 do dnia dzisiejszego było od liku i będzie. Chyba wystarczy.

    1. szary

      W sumie racja. Prócz tego o Piłusudzkim. W końcu jak dziś już wiemy on również realizował plany jednego z zaborców. Polityka to brudna gra niezależnie od przekazu medialnego i nie wiadomo jak nadmuchanych idei o wolności, chwale i takich tam innych rzeczy które przychodzą zwykle pośmiertnie.

    2. z prawej flanki

      wystarczy dla przykładu przypomnieć sobie jak Pan Onyszkiewicz de facto i do spóły z pewnymi osobistościami w armii uwalili program Irydy ; aż miło...No i gdzie te alpha jety panie Onyszkiewicz?

  10. jang

    lwią część pieniędzy przeznacza się nadal na modernizację rent i emerytur dziarskich oficerów,którzy po trudach walk ze snem za biurkiem, przechodzą w wieku 50 lat na.....posady w urzędach wcześniej wymyślone za tym biurkiem walk i męczeństwa....

  11. Wojmił

    znowu jakaś komisja posiedziała i ustaliła fikcję, która nie dojdzie do skutku wskutek różnych proceduralnych głupot oraz durnoty urzędasów...

  12. sorbi

    W kwestii spłaty F-16 kłania się PO-wsko-PSL-owska szkoła kreatywnej księgowości Rostowskiego, za którą powinien siedzieć w pierdlu razem z Tuskiem.

  13. rozsądny

    To ja głosuję na posła Waldemara Andzela i 3%pkb na obronę.

  14. sorbi

    Kreatywnej księgowości Rostowskiego i manipulacji PO-wsko-PSL-owskiej watahy ciąg dalszy.

Reklama