- Wiadomości
- Ważne
Kiedy do Polski przyleci Saab ze Szwecji?
Agencja Uzbrojenia poinformowała na swoim koncie twitterowym o szacowanej cenie samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab 340 AEW, a także o terminie dostawy pierwszej maszyny tego typu.

Autor. Bene Riobó/Wikipedia/CC BY-SA 4.0
Podając cenę kontraktu Agencja Uzbrojenia w zasadzie potwierdziła informację podaną wcześniej na stronie producenta maszyn czyli firmy Saab . Zdaniem Agencji będzie ona równowartością 52 mln EUR, co zgadza się z podaną przez Szwedów informację o 600 mln koron szwedzkich. W obydwu przypadkach chodzi o mniej więcej 230 mln zł, czyli około 115 mln zł za samolot wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym.
#AgencjaUzbrojenia podpisała wczoraj umowę na dostawę 2 samolotów wczesnego ostrzegania 🇸🇪 #Saab 340 AEW o wartości ok. 52 mln EUR. Oczekiwana dostawa pierwszego egzemplarza na przełomie 2023 i 2024 roku. pic.twitter.com/xfM7Knt3Zv
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) July 26, 2023
Agencja poinformowała także, że pierwszy samolot zostanie dostarczony Polsce już na przełomie 2023 i 2024 roku. Wcześniej na koncie szefa MON Mariusza Błaszczaka pojawiła się informacja "rozpoczęciu realizacji kontraktu jeszcze w tym roku".
Zobacz też
O tym, że samoloty Saab 340 trafią do Polski w ramach pilnej potrzeby operacyjnej po raz pierwszy poinformowano podczas tegorocznej konferencji Defence24 DAY , choć sam zamiar pozyskania od Szwedów maszyn tej klasy szef MON Mariusz Błaszczak sygnalizował już wcześniej.
Wprowadzenie maszyn Saab 340 AEW&C będzie wzmocnieniem dla Sił Powietrznych, przynajmniej w krótkim terminie. Nawet nieco starsze samoloty, jakimi są Saab 340 AEW&C, dają możliwość wykrywania celów lecących na niskim pułapie (takich jak np. rakiety manewrujące) z odległości kilkuset kilometrów, podczas gdy dla radaru naziemnego ten zasięg wynosi mniej niż 50 km (dla obiektu lecącego na wysokości 100 m), i to w dobrych warunkach. Biorąc pod uwagę, że Polska w ogóle nie posiada maszyn tej klasy, stanowi to duży skok pod względem kontroli i bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej nad naszym krajem.
Saab 340 AEW&C są dzisiaj użytkowane także przez Tajlandię, a wcześniej używały ich Grecja oraz wspomniane Zjednoczone Emiraty Arabskie. Oprócz tego podobne systemy, tyle że na bazie samolotu Saab 2000, a nie modelu 340, wykorzystują również Pakistan (7 sztuk) i Arabia Saudyjska (2).
Poza samolotami wczesnego ostrzegania i dowodzenia Siły Powietrzne nie mają także samolotów rozpoznania radioelektronicznego ani tankowania powietrznego.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]