Reklama

Siły zbrojne

Katastrofa saudyjskiego samolotu Hawk

Hawk w malowaniu Sił Powietrznych Arabii Saudyjskiej/ Fot. mod.gov.sa
Hawk w malowaniu Sił Powietrznych Arabii Saudyjskiej/ Fot. mod.gov.sa

W poniedziałek podczas wykonywania lotu treningowego rozbił się dwuosobowy samolot szkolno-treningowy BAE Hawk należący do sił powietrznych Arabii Saudyjskich. Załoga zginęła.

Jak podaje saudyjska agencja prasowa SAP, zdarzenie miało mieć miejsce w północno- zachodnim regionie kraju. Prowadzone jest postępowanie w celu wyjaśnienia okoliczności katastrofy. Według niepotwierdzonych informacji przedstawionych przez arabskojęzyczny portal sabq.org, do wypadku miało dojść ok. 100 km od miasta Tabuk. 

Obecnie Królewskie Siły Powietrzne Arabii Saudyjskiej użytkują samoloty Hawk-65 (w wersji 65 i 65A) oraz Hawk 165. Wykonują one zadania szkoleniowe oraz są przydzielone do zespołu akrobacyjnego "Saudi Hawks". 

Arabia Saudyjska zamówiła w roku 1985 20 samolotów Hawk , w roku 1994 kolejnych 30 w zmodyfikowanej wersji 65A (z nowym silnikiem Rolls Royce / Turbomeca Adour 871 w miejsce dotychczasowego Rolls-Royce / Turbomeca Adour 151). W roku 2012 Królewskie Saudyjskie Siły Powietrzne zakupiły kolejne 22 samoloty w wersji Hawk 165 (wartość kontraktu wyniosła 800 mln. USD). Są to samoloty Hawk zmodyfikowane do wersji AJT (Advanced Jet Trainer) - przebudowano w nich kabinę zastępując większość wskaźników analogowych czterema wyświetlaczami, zastosowano w nich nową szynę transmisji danych oraz nowy silnik Rolls-Royce / Turbomeca Adour 951. W roku 2015 nabywcy skorzystali z prawa opcji i zamówili kolejne 22 samoloty. Zgodnie z planami Hawki 165 mają w saudyjskim lotnictwie całkowicie zastąpić starsze wersje. Samoloty szkolno-treningowe we wszystkich wersjach rozmieszczone są w dywizjonach nr 21, 37, 79 i 88 w Bazie Króla Faisala w miejscowości Tabuk.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama