Reklama

Siły zbrojne

Rozbił się polski MiG-29. Pilot zginął

Fot. Jacek Siminski
Fot. Jacek Siminski

Samolot MiG-29 należący do 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego rozbił się w okolicach Pasłęka. Pilot zginął.

Maszyna rozbiła się w piątek o godzinie 1:57 w okolicach Pasłęka w województwie warmińsko-mazurskim. Pilot poniósł śmierć, pomimo katapultowania.

Jak podaje resort obrony, pilot katapultował się w okolicach miejscowości Sakówko (18 km od Malborka). Wrak samolotu odnaleziono natomiast ok. pół km od zabudowań. Po 2.30 lekarz pogotowia potwierdził zgon pilota.

Okoliczności wypadku bada Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. MON podkreśla, że rodzina zmarłego została powiadomiona o wypadku. Została objęta opieką psychologiczną.

Tragicznie zmarły pilot posiadał ponad 850 godzin wylatanych w powietrzu w tym ponad 600 godzin na MiG-29, na których pełnił dyżury bojowe. Wielokrotnie brał udział w krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach.

To pierwszy wypadek śmiertelny z udziałem polskiego MiG-29 i drugi zakończony rozbiciem samolotu. Inna maszyna tego typu uległa katastrofie 18 grudnia 2017 roku, pilot jednak przeżył.

Łącznie w służbie pozostaje ok. 30 MiGów-29. Pierwsze 12 samolotów tego typu trafiło do Polski na przełomie lat 80. i 90. Kolejne 10 zostało pozyskanych z Czech w grudniu 1995 roku (w zamian za śmigłowce W-3A Sokół). 26 września 2003 roku Republika Federalna Niemiec przekazała Polsce 22 egzemplarze MiGów-29 w cenie 1 euro za sztukę, wraz z uzbrojeniem i częściami zapasowymi. Część maszyn wycofano ze służby, i łącznie w linii znajduje się ok. 30 myśliwców.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (104)

  1. Kanarek

    Pytanie do specjalistów, co oznacza nierozwinięty spadochron przy ciele pilota? Co mogło zawieźć?

  2. DSA

    do świergot: czyli USA mają zasponsorować Izraelowi rosyjski sprzęt? Owszem sponsorują Izrael ale za te pieniądze Żydzi muszą kupić sprzęt amerykański i dostają zgodę na modernizację wg własnego uznania. Izrael dostał nasze MiGi 29 do testów w latach 90. Chodziło o sprawdzenie jakie są słabe strony ze względu na fakt użytkowania MiGów 29 przez Syrię.

  3. db+

    @anty... A skąd ten listopad 2014 na 2 eskadry Masterów? W 2014 (luty) to podpisano umowę na dostawy. 8 sztuk. I 8 jest- z rocznym poślizgiem (z winy dostawcy, nie naszej) ale jest. I latają intensywnie. A teraz w realizacji jest kolejne 8 sztuk. Kupowanie maszyn tej klasy w wersji uzbrojonej w naszych warunkach to marnowanie pieniędzy. Do walki ich nie wyślesz, a do treningu wystarczy zaawansowana symulacja (a taką mają).

  4. Gość

    Nikt już nie pamięta złotej ery naszego lotnictwa, gdy nasze fabryki budowały licencyjne myśliwce. Nikt już nie pamięta jak w owych czasach nie było miesiąca aby nie spadł jakiś odrzutowiec lub nawet więcej niż jeden. Ale fakt, wtedy było więcej maszyn i więcej się latało.

  5. ZZZ

    @zibi. Może fotel w trakcie katapultowania zahaczył o statecznik? Jest to możliwe. Ciekawe jest natomiast to, że ten Mig wygląda jakby go ktoś posadził na ziemi.

  6. Anty 50 C-cali przed 500+

    @gkjljkl- a co poWiesz po 4 latach na obiecywane dostawy 2 ESKADR Mastera? do listpoada ...2014!! startowali w przetargu LiFT - Rozbili przedseryjnego (po kraksie Irydy- przypominam \"koniec\"!) a i tak wygrali. 2-ga eskadra Uzbrojonego nie potrzebna. Senegalowi TAK, szturmowo-szkolne z Czech. No i mamy Migacze zawieszone. Zostaje 48 F-. Aa i Suszki22

  7. ŚWIERGOT

    MIG-29....to bardzo dobra maszyna ..to myśliwiec ...który apropo Izraelczycy chwalą sobie i pewnie chętnie by go od nas zakupili ..jako myśliwiec przechwytujący ..z banalnych powodów ekonomicznych i świetnych parametrów ... ich systemy typu F-15 które pełnią rolę między innymi myśliwców przewagi powietrznej..są skuteczne ale niewspółmiernie drogie w eksploatacji uwzględniając tzw koszt /efekt który jest 4,2 razy droższy w eksploatacji od Mig-29... ..natomiast F-16 to samolot wsparcia ..Izrael ma pomysł jak MIG-29 zmodernizować a brał pod uwagę nowy radar ,awionikę, własne uzbrojenie oraz zmodernizowane silniki...ale to Izrael... on pragmatycznie podchodzi do sprawy i wie co jest dobre a co tylko efekciarskie...dlatego polskie myśliwce Mig-29 często witały w Izraelu na tzw prezentacjach ,szkoleniach,by poznać parametry i taktykę walki i po nich Izrael zachwycił się tą maszyną .......a po modyfikacji w stylu Izraelskim jaki oni by go widzieli byłyby systemem z pierwszej ligi...ale to jest Izrael który ma środki od sponsora z Ameryki wspieranego przez potężną diasporę w kongresie USA ...bólem Polski jest to że nie ma zaplecza który mógłby modyfikować/modernizować apropo tą świetną maszynę ...Polska ma li tylko serwis ...więc nie dekapitujcie Mig-29....tylko dogadać sie z Izraelem

  8. dim

    Re: Mig-29. - czyli dziś Polacy nie moglibyście już startować i to z szansami powodzenia, do przetargu o remont rosyjskich samolotów. Przy tym z propozycją 600 tysięcy dolarów za coś, za co Rosjanie żądają miliona USD. I może o to właśnie chodzi ? w jednej i drugiej katastrofie ? A jeśliby tak było faktycznie, przykrywką dla operacji jasne, że winna być jakaś przyczyna trzecia, bardzo zręcznie sfabrykowana.

  9. dim

    @JSM - Pan się za daleko rozpędza, z użyciem słowa \"zakup\". Jeśli umówiono się, że nabytych zostanie dajmy na to 1000 karabinków, z opcją na dalszych 50.000, to słowo \"zakup\" nie obejmuje jeszcze owych 50.000. Zakup, to tylko to, za co zapłacono. Umownie, ale nie dosłownie, mogłoby to być także to, co dostarczono już, mimo uzgodnionej zapłaty ratalnej w dłuższym okresie czasu, w przyszłości. Ale nic więcej - to słowo nie jest z gumki do majtek.

  10. Szept

    A taka tu była krytyka Bułgarów że remontują silniki Mig-ów w Rosji. Jakoś bułgarskie Mig-i nie spadają.

  11. Ass

    Wbrew głosicielom jedynego słusznego kierunku zakupowego jest opcja zeby zamiast F16 których ekploatacja kosztuje krocie wylesingowac Gripena od Szwedów nawet w wersji C.

  12. JSM

    MiG 29 to bardzo dobra i skuteczna maszyna bojowa. 28 lat w służbie to nie jest żaden złom. Amerykanie używają samoloty po 40-50 lat a B-52 będą latać nawet do setki. Polski nie stać na to żeby po 30 latach zaniedbań w ciągu 2-3 lat kupić wszystko nowe. A tym co bredzą, że niczego się nie kupuje proponuję przeczytać zestawienie: W ciągu ostatnich 3 lat podpisano umowy na: modernizację czołgów Leopard 2A4, zakup 64 samobieżnych moździerzy Rak z wozami dowodzenia, zakup 96 armatohaubic Krab z wozami dowodzenia i amunicyjnymi, zakup 6 zestawów obrony przeciwlotniczej krótkiego zasięgu Pilica, zakup przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych Piorun, 430 wyrzutni i 1300 rakiet, zakup 79 zestawów przeciwlotniczych bardzo krótkiego zasięgu Poprad, zakup licencji na produkcję dronów Dragonfly dla WZL2 zakup 1000 szt dronów Warmate z osprzętem, Zakup dronów Fly Eye I RQ-21A BlackJack Zakup 118 pojazdów Wirus IV zakup 58 tys szt. karabinków Beryl i mini Beryl zakup 53 tys szt karabinków MSBS Grot, zakup 2.5 tys szt. karabinów maszynowych UKM-2000P, zakup rakiet dla F16 (JASSM-ER, AMRAAM, Sidewinder), zakup rakiet R-27R1 dla MiG-29 zakup 2 małych samolotów dla VIP - Gulfstream G550, zakup 3 średnich samolotów dla VIP - Boeing 737, zakup 2 okrętów niszczycieli min Kormoran, zakup okrętu Ratownik, zakup sześciu holowników dla Polskiej Marynarki Wojennej, utworzenie Wojsk Obrony Terytorialnej, umowa na zakup dodatkowych 4 samolotów M-346 Master (Bielik) z opcją na 4 kolejne, modernizacja myśliwców MiG-29 (IFF) zakup systemu obrony przeciwrakietowej Patriot... zakup 50 Polowych Kancelarii Kryptograficznych na samochodach

  13. zbibi

    na zdjęciach z katastrofy widać ubytek w górnej części lewego statecznika pionowego - zderzył się z czymś w powietrzu czy oberwał własnym fragmentem kadłuba przy zderzeniu z ziemią?

  14. Podporucznik wojsk kwatermistrzowskich

    Stare F-16 i Mig29 używajmy tylko do spokojnego patrolowania granic, a lotnictwu kupujmy najnowsze wersje Eurofightera - 1. będziemy mieli wspólny samoloz z zach. UE, 2. ułatwimy rozwój współpracy z przemysłem lotniczym i kosmicznym zach. UE, co obniży nam koszty Eurofightera, 3. oprocentowanie kredytów jest prawie zerowe, a więc tym bardziej dostalibyśmy te Eurofightery na bardzo dogodne raty.

  15. Olgierdo

    Kupmy wreszcie nowe F16V za te nasze ruskie złomy.

  16. Zbulwersowany podatnik

    I dla nich w dalszym ciągu podstawą egzystencji jest modernizacja starych i wyeksploatowanych maszyn, które stanowią zagrożenie dla życia i xdrowia ludzi. O ile PT91 czy BWP1 po prostu nie ruszy z miejsca i można go przetransportować o tyle Mi2, Mi24 czy Su24 spadnie... Życzę powodzenia i zdrowia pilotom tego szrotu znajdującego się na stanie Sił Zbrojnych RP.

  17. Czu

    Cześć Jego pamieci ! Niestety, sprzęt który mogliby by kupić nie zagłosuje..więc rozdawnictwo trwa w najlepsze a nasi żołnierze, piloci jeżdzą i pilotują złom. Kiedy ten naród oprzytomnieje ?

  18. Gts

    Tut, a co moze sie tam dziac? Konczy sie zywotnosc tych maszyn, czesci nie mamy skad wziac bo rosjanie ich nam nie sprxedadza wiec kolujemy je od panstw trzecich ktore z kolej koluje je za wodke od pracownikow ruskich fabryk wynoszacych je pod pazucha z kontenera - odpady. Jak nie zaczniemy uziemiac migow to beda gesciej spadac. A zeby je uziemiac to nie ma innej opcji jak isc prosto do Lockhheda i zamowic 3 eskadry F-16V. Nic innego nie wchodzi w gre, tylko ze trzeba miec jaja zeby pojsc do Jarka i powiedziec ze starczy juz moze tego rozdawania socjalu i produkowania kolejnych nierobow.

  19. Zorro

    Moze juz czas aby pozbyc soe ruskiego zlomu.Moj krewniak takze zginal

  20. gkjljkl

    skandaliczne jest zarządzanie Polską Armią i po trzech latach można powiedzieć, że jest tylko gorzej...

  21. Po

    Teraz kolej na F16.

  22. Wojak

    Patrzę na to wszystko od wewnątrz i widzę że nasza armia nieważne czy PiS Czy PO jest coraz gorzej brak mundurów od pięciu lat żołnierze nie dostają umundurowania co tu mówić o samolotach okrętach śmigłowcach jak nie ma butów mundurów plecaków i tym podobne

  23. Robert

    do czasu ustalenia przyczyn katastrofy nic konkretnego powiedzieć nie można. Komentarze w rodzaju: \" latający złom, starocie\" lub jakieś odniesienia polityczne dowodzą tylko ignorancji. Lotnictwo USA eksploatuje samoloty B-52 mające ponad pół wieku ....

  24. Stg44

    Niech spoczywa w spokoju. Szczere wyrazy współczucia dla najbliższych.

  25. Efik

    Zacząć już kupować nowe maszyny jak nie super hornety czy f-15 to chociaż nowe F-16V za te złomy. Za PO mówili że polski pilot poleci nawet na drzwiach od stodoły i PIS nic z tym nie zrobił nadal część pilotów lata na drzwiach od stodoły (suki i migi) szkoda życia ludzkiego.

Reklama