Reklama

Siły zbrojne

Kanada zamawia tankowce

A330 MRTT w barwach kanadyjskich
A330 MRTT w barwach kanadyjskich
Autor. Airbus

Kanada zamówiła cztery nowe tankowce A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) oraz konwersję pięciu używanych A330-200 w celu wzmocnienia zdolności obronnych państwa – informuje Airbus w komunikacie.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Firma Airbus poinformowała w komunikacie, że Kanada zamówiła u Airbus Defence and Space dostawę czterech nowo zbudowanych samolotów A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) oraz konwersję pięciu używanych A330-200 w celu wzmocnienia zdolności obronnych państwa.

Specyfikacja samolotu A330 MRTT dla Kanady
Specyfikacja samolotu A330 MRTT dla Kanady
Autor. Airbus

Wartość umowy to łącznie 3,6 mld dolarów kanadyjskich (ok. 2,7 mld USD lub 10,8 mld złotych), z czego 3 mld dolarów kanadyjskich zostało już zarezerwowane w budżecie jako finansowanie zamówienia podstawowego, a 0,6 mld CAD stanowi opcję. Nowe samoloty zastąpią używane do tej pory CC-150 Polaris w liczbie 5 sztuk. (A310 MRTT). Istniejąca flota CC-150 Polaris działa od ponad trzydziestu lat i zbliża się do końca swojego okresu eksploatacji. Kanadyjskie A310 MRTT służą do operacji tankowania w powietrzu, transportu sprzętu i ludzi, ewakuacji medycznych, a także przewozu urzędników rządowych.

Reklama

Nowe samoloty A330-200 będą budowane na linii montażu końcowego A330 w Tuluzie. Konwersja do wariantu A330 MRTT odbywać się będzie w zakładzie w Getafe w Hiszpanii i ruszy w połowie 2025 r. Pierwszy MRTT zostanie dostarczony RCAF w 2027 r. Jak czytamy w komunikacie nowe samoloty zostaną „wyposażone w sztywny przewód paliwowy pod kadłubem i podskrzydłowe zasobniki z przewodami elastycznymi, środki cyberbezpieczeństwa i samoobrony. Każdy z nich można będzie zamienić w maszynę Medevac z pomocą zamówionych zestawów Airbus Medical Evacuation Kit, składających się z 2 stanowisk do intensywnej terapii i dodatkowych noszy dla pacjentów". Dodatkowo samolot zapewni Kanadzie w ramach North America through North American Aerospace Defense Command (NORAD), pozwoli na wzmocnienie kanadyjskiej obecności w Arktyce. Samolot będzie mógł tankować nie tylko obecne i przyszłe myśliwce Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych (RCAF), w tym F-35, ale także samoloty używane przez USA w ramach NORAD oraz przez partnerów z NATO.

Czytaj też

Zawarty kontrakt obejmuje pełen zestaw usług szkoleniowych, w tym dostawę pełnego symulatora lotu (FFS), do przygotowania i utrzymania gotowości załóg lotnictwa Sił Zbrojnych Kanady. Na początku lipca Departament Stanu USA wydał też zgodę na zakup przez Kanadę samolotów patrolowych P-8A Poseidon za 5,9 miliarda dolarów. Zakup Poseidonów ma na celu zastąpienie starzejącej się floty czternastu CP-140 Aurora Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych.

Czytaj też

A330 MRTT bazuje na popularnej konstrukcji komercyjnego Airbusa A330, co ułatwia jego eksploatację i obniża koszty obsługi. Samolot może zabrać na pokład 111 ton paliwa, 300 osób, 120 rannych na noszach lub 45 ton ładunku. W dowolnej konfiguracji powyższych opcji. 15 klientów wojskowych zamówiło dotychczas 76 egzemplarzy A330MRTT, samoloty te są m.in. eksploatowane w ramach wielonarodowego programu przez europejskich sojuszników. Maszyny te osiągnęły już ponad 270 000 godzin nalotu.

Czytaj też

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama