Siły zbrojne
Kanada zamawia tankowce
Kanada zamówiła cztery nowe tankowce A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) oraz konwersję pięciu używanych A330-200 w celu wzmocnienia zdolności obronnych państwa – informuje Airbus w komunikacie.
Firma Airbus poinformowała w komunikacie, że Kanada zamówiła u Airbus Defence and Space dostawę czterech nowo zbudowanych samolotów A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) oraz konwersję pięciu używanych A330-200 w celu wzmocnienia zdolności obronnych państwa.
Wartość umowy to łącznie 3,6 mld dolarów kanadyjskich (ok. 2,7 mld USD lub 10,8 mld złotych), z czego 3 mld dolarów kanadyjskich zostało już zarezerwowane w budżecie jako finansowanie zamówienia podstawowego, a 0,6 mld CAD stanowi opcję. Nowe samoloty zastąpią używane do tej pory CC-150 Polaris w liczbie 5 sztuk. (A310 MRTT). Istniejąca flota CC-150 Polaris działa od ponad trzydziestu lat i zbliża się do końca swojego okresu eksploatacji. Kanadyjskie A310 MRTT służą do operacji tankowania w powietrzu, transportu sprzętu i ludzi, ewakuacji medycznych, a także przewozu urzędników rządowych.
Nowe samoloty A330-200 będą budowane na linii montażu końcowego A330 w Tuluzie. Konwersja do wariantu A330 MRTT odbywać się będzie w zakładzie w Getafe w Hiszpanii i ruszy w połowie 2025 r. Pierwszy MRTT zostanie dostarczony RCAF w 2027 r. Jak czytamy w komunikacie nowe samoloty zostaną „wyposażone w sztywny przewód paliwowy pod kadłubem i podskrzydłowe zasobniki z przewodami elastycznymi, środki cyberbezpieczeństwa i samoobrony. Każdy z nich można będzie zamienić w maszynę Medevac z pomocą zamówionych zestawów Airbus Medical Evacuation Kit, składających się z 2 stanowisk do intensywnej terapii i dodatkowych noszy dla pacjentów". Dodatkowo samolot zapewni Kanadzie w ramach North America through North American Aerospace Defense Command (NORAD), pozwoli na wzmocnienie kanadyjskiej obecności w Arktyce. Samolot będzie mógł tankować nie tylko obecne i przyszłe myśliwce Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych (RCAF), w tym F-35, ale także samoloty używane przez USA w ramach NORAD oraz przez partnerów z NATO.
Czytaj też
Zawarty kontrakt obejmuje pełen zestaw usług szkoleniowych, w tym dostawę pełnego symulatora lotu (FFS), do przygotowania i utrzymania gotowości załóg lotnictwa Sił Zbrojnych Kanady. Na początku lipca Departament Stanu USA wydał też zgodę na zakup przez Kanadę samolotów patrolowych P-8A Poseidon za 5,9 miliarda dolarów. Zakup Poseidonów ma na celu zastąpienie starzejącej się floty czternastu CP-140 Aurora Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych.
Czytaj też
A330 MRTT bazuje na popularnej konstrukcji komercyjnego Airbusa A330, co ułatwia jego eksploatację i obniża koszty obsługi. Samolot może zabrać na pokład 111 ton paliwa, 300 osób, 120 rannych na noszach lub 45 ton ładunku. W dowolnej konfiguracji powyższych opcji. 15 klientów wojskowych zamówiło dotychczas 76 egzemplarzy A330MRTT, samoloty te są m.in. eksploatowane w ramach wielonarodowego programu przez europejskich sojuszników. Maszyny te osiągnęły już ponad 270 000 godzin nalotu.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie