Reklama

Siły zbrojne

Flota natowskich tankowców we wstępnej gotowości

Airbus A330
Airbus A330
Autor. NATO Air Command/Twitter

Flota natowskich samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTTT jest we wstępnej gotowości – ogłosił sekretarz generalny NATO. Ogłoszono także, że 10 samolot przybędzie w 2026 roku - czytamy w komunikacie NATO.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

23 marca 2023 roku, sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg wziął udział razem z minister obrony Holandii Kajsą Ollongren, komisarz UE do spraw rynku wewnętrznego Thierry Breton, dyrektorem wykonawczym Europejskiej Agencji Obrony EDA (European Defence Agency) Jiří Šedivý oraz urzędnikami z pięciu innych narodów uczestniczących w projekcie: Belgii, Czech, Niemiec, Luksemburga i Norwegii w ceremonii ogłoszenia początkowej zdolności operacyjnej floty natowskich samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTTT (Multi-Role Tanker Transport) w bazie lotniczej Eindhoven w Holandii.

Jak przekazał szef NATO samoloty zapewnią możliwości tankowania w powietrzu, transportu oraz ewakuacji medycznej. Jak przypomniał Stoltenberg, część tych samolotów już brała udział w misjach, pomagają chronić wschodnią flankę NATO w postaci tankowania samolotów bojowych. Tylko w 2022 roku flota ta wykonała ponad 500 misji.

Reklama

Czytaj też

Samoloty te wspierały także ewakuację cywilów i uchodźców z Afganistanu, brały udział w ćwiczeniach na Indo-Pacyfiku wraz z Australią, a jeszcze w tym roku – jak przekazał Stoltenberg – samoloty zostaną wysłane na Bliski Wschód, by wesprzeć operacje przeciwko ISIS.

Siedem z dziesięciu tankowców MRTT, jest już w eksploatacji. Airbus dostarczył pierwszy MRTT do NATO w 2020 roku. Ósmy i dziewiąty samolot spodziewany jest w 2024 roku, a ostatni przybędzie w 2026 roku. Jak podkreśla się, samoloty te będą własnością Sojuszu i będzie eksploatowana bezpośrednio przez NATO.

Czytaj też

Tankowce Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet są kontrolowane z centrum operacyjnego NATO w Holandii. A kraje takie jak Belgia, Czechy, Norwegia, Niemcy, Luksemburg i Holandia mają wkład personalny do MMF.

Sojusz posiada również własną flotę 14 odrzutowców Boeing E-3 Sentry do wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej oraz trzy transportowce Boeing C-17.

A330 MRTT bazuje na popularnej konstrukcji komercyjnego Airbusa A330, co ułatwia jego eksploatację i obniża koszty obsługi. Samolot może zabrać na pokład 111 ton paliwa, 300 osób, 120 rannych na noszach lub 45 ton ładunku. W dowolnej konfiguracji powyższych opcji.

Reklama

Komentarze

    Reklama