Reklama
  • WIADOMOŚCI

Kadłub Wichra rośnie [FOTO]

Uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę projektu 106 Miecznik, czyli przyszłego ORP Burza, była pierwszą publiczną prezentacją zaawansowania prototypu, czyli przyszłej fregaty ORP Wicher. Fregata jest budowana w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.

Kadłub przyszłej fregaty ORP Wicher.
Kadłub przyszłej fregaty ORP Wicher.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Budowa prototypowej fregaty Wicher o numerze budowy 106/1 rozpoczęła się 16 sierpnia 2023 roku uroczystym pocięciem pierwszej blachy. Stępka pod prototyp została położona 31 stycznia 2025 roku. Obecnie wodowanie Wichra planowane jest na 12 sierpnia 2026 roku, a jego przekazanie Marynarce Wojennej na koniec 2029 roku.

Reklama

PGZ Stocznia Wojenna kończy proces poważnej modernizacji dotyczącej zarówno infrastruktury stoczniowej, jak i wyposażenia w park maszynowy. Od początku przy budowie Mieczników zakładany był udział partnerów stoczniowych. Początkowo w Konsorcjum PGZ-Miecznik oprócz PGZ S. A. i PGZ Stoczni Wojennej była jeszcze Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Jednak 14 czerwca 2023 roku Agencja Uzbrojenia została poinformowana o zmianie składu konsorcjum i wyjściu z niego stoczni Remontowa Shipbuilding S. A.

Obecnie nowym głównym podwykonawcą stoczniowym została stocznia Crist w Gdyni. Na prototyp nr 106/1 zbudowała ona blok dziobowy kadłuba. Został on 4 grudnia przetransportowany na drugą stronę gdyńskiego kanału portowego. Obecnie jest on łączony z zbudowanym tam przez PGZ Stocznię Wojenną blokiem śródokręcia i rufy kadłuba. Stocznia Crist przystąpiła do pierwszego palenia blach na prototypową fregatę nr 106/1 12 sierpnia 2024 roku. Sekcje nadbudówek na Wichra powstają obecnie w PGZ Stoczni Wojennej.

Daty budowy fregat projektu 106 Miecznik.
Daty budowy fregat projektu 106 Miecznik.
Autor. Zestawienie Jarosław Ciślak

27 lipca 2021 roku uroczyście zaakceptowano podpisaną umowę na pozyskanie zdolności do rażenia celów morskich, powietrznych i lądowych przez pozyskanie trzech fregat o kryptonimie Miecznik. Po podpisaniu umowy rozpoczęto prace nad wyłonieniem zagranicznego partnera i jego projektu. Wybór padł na brytyjską firmę Babcock i jej projekt ofertowy Arrowhead 140.

Kadłub Wichra.
Kadłub Wichra.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kadłub Wichra.
Kadłub Wichra.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kadłub Wichra.
Kadłub Wichra.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
W tym miejscu, w dużo późniejszym etapie budowy, zostanie zainstalowana stacja hydrolokacyjna w dziobowej opływce.
W tym miejscu, w dużo późniejszym etapie budowy, zostanie zainstalowana stacja hydrolokacyjna w dziobowej opływce.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Tunel w którym zostanie zainstalowany dziobowy ster strumieniowy.
Tunel w którym zostanie zainstalowany dziobowy ster strumieniowy.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Dziób fregaty Wicher z dobrze widoczną kluzą na kotwicę, w płaszczyźnie symetrii okrętu.
Dziób fregaty Wicher z dobrze widoczną kluzą na kotwicę, w płaszczyźnie symetrii okrętu.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Kadłub przyszłej fregaty ORP Wicher.
Kadłub przyszłej fregaty ORP Wicher.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl
Reklama
WIDEO: Stado Borsuków w WP | AW149 z polskiej linii | Defence24Week #140
Reklama