- Analiza
- Wiadomości
- Ważne
Pierwsza blacha pod przyszłą fregatę ORP Wicher już pocięta [RELACJA]
W środę w PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni odbyło się uroczyste pierwsze palenie blach pod prototypową fregatę projektu 106 Miecznik. Po podniesieniu bandery otrzyma ona nazwę ORP Wicher. Wydarzenie to jest ważnym kamieniem milowym w historii tego programu.

Autor. Jarosław Ciślak / Defence24.pl
Z napisów na karcie wykroju i na pierwszym arkuszu palonej blachy wiadomo, iż prototyp będzie nazywał się ORP Wicher. Według nadal nieoficjalnych informacji kolejne jednostki seryjne otrzymają równie ważne dla historii nazwy czyli ORP Burza i ORP Huragan.
27 lipca 2021 roku w porcie wojennym w Gdyni minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak uroczyście zaakceptował podpisaną umowę na pozyskanie zdolności do rażenia celów morskich, powietrznych i lądowych przez pozyskanie trzech fregat kryptonim Miecznik. Zapowiedział przy tym, iż prototyp zostanie wodowany za 4 lata czyli w 2025 roku.

Autor. Jarosław Ciślak / Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak / Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak / Defence24.pl
Dopiero po podpisaniu umowy rozpoczęto prace nad wyłonieniem zagranicznego partnera i jego projektu. Wybór padł na brytyjską firmę Babcock i jej projekt ofertowy Arrowhead 140. Po dokonaniu tego wyboru nastąpiła długa faza powstawania polskiej fregaty opartej na brytyjskim wzorcu. Zatwierdzenie projektu kontraktowego przez zamawiającego umożliwiło 30 czerwca 2023 roku podpisanie aneksu nr 3 do wspomnianej umowy. Aneks ten dokładnie opisuje zadania postawione przed Konsorcjum PGZ-Miecznik. Obejmują one wybudowanie w pełni wyposażonego i uzbrojonego prototypu 106/1, wybudowanie dwóch platform 106/2 i 106/3 bez uzbrojenia i głównego wyposażenia radioelektronicznego oraz pozyskanie przez PGZ Stocznię Wojenną potencjału przemysłowego do budowy i późniejszej obsługi okrętów.
Zobacz też
Początkowa umowa opiewała na około 8 mld zł za trzy fregaty, po aneksie nr 3 jest to już wyższa suma, ale za jedną fregatę i dwie platformy. Zapewne kolejnymi aneksami do umowy w przyszłości cena ta ulegnie jeszcze zmianie np. gdy zamawiający zadecyduje o domówieniu pełnego uzbrojenia i wyposażenia dla obu jednostek seryjnych.
14 sierpnia firma Babcock poinformowała, iż sfinalizowała z Konsorcjum PGZ-Miecznik umowę licencyjną na wykorzystanie projektu Arrowhead 140. Dzięki tej umowie PGZ SW będzie mogła wybudować trzy fregaty Miecznik oparte na projekcie Arrowhead z uwzględnieniem indywidualnych modyfikacji na potrzeby naszej Marynarki Wojennej. W umowie zawarto opcję budowy kolejnych pięciu jednostek dla Marynarki Wojennej RP, jeśli pojawi się taka potrzeba. Umowa licencyjna gwarantuje prawa brytyjskiej firmie do dalszego poszukiwania klientów na podobne jednostki. Natomiast Konsorcjum PGZ-Miecznik nie ma praw do budowania okrętów opartych o polską wersję, bez zgody licencjodawcy. Cena pojedynczej licencji niestety nie jest znana.

Autor. Jarosław Ciślak / Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak / Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak / Defence24.pl
Strona polska samodzielnie wykonuje projekt techniczny, komputerowy model trójwymiarowy oraz projekt roboczy, który będzie podstawą do prac w metalu. Polska dokumentacja powstaje oczywiście na bazie oryginalnej brytyjskiej dokumentacji, a model z uwzględnieniem rozwiązań zastosowanych w brytyjskim modelu trójwymiarowym. Modelowanie i wykonywanie dokumentów roboczych rozpoczęto od sekcji dennych, które po zrobieniu będą stanowiły stępkę okrętu. Jej położenie obecnie jest planowane na I kwartał 2024 roku. Z punktu widzenia technicznego na pewno byłoby to realne jeszcze w 2023 roku, ale z kolejnym etapem budowy jakim jest stępka wiążą się kolejne płatności od zamawiającego.
Zobacz też
Wszystkie powyższe wydarzenia doprowadziły do tego, iż 16 sierpnia w obecności ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, dzień po Święcie WP rozpoczęto prace nad kadłubem prototypu. W związku z tym i z wydającym się pewnym finansowaniem jest to duży sukces. Dowieziono program szczęśliwie do etapu, w którym praktycznie niemożliwe jest jego wstrzymanie lub anulowanie.
Zdecydowanie należy się cieszyć z tego niewątpliwie bardzo ważnego i dobrego wydarzenia. Polska Marynarka Wojenna bardzo czeka na te jakże potrzebne fregaty. Pierwsze palenie blachy jest pozytywnym sygnałem na drodze do ich pozyskania.
Oczywiście należy również pamiętać o szybko upływającym czasie. Zapowiadane wodowanie na 2025 rok, według obecnego harmonogramu nastąpi dopiero w III kwartale 2026 roku. Ostateczne przekazanie prototypu po badaniach kwalifikacyjnych planowane jest dopiero w 2028-2030 roku, czyli dopiero 7-9 lat po podpisaniu umowy. Dlatego należy również bacznie przyglądać dalszym postępom prac w PGZ S.A. i PGZ Stoczni Wojennej.

Autor. Jarosław Ciślak / Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak / Defence24.pl

Autor. Jarosław Ciślak / Defence24.pl
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS