Reklama
  • Wiadomości

Jaskółka dla Marynarki Wojennej [FOTO]

We wtorek w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbyło się uroczyste pierwsze palenie blach pod kolejny niszczyciel min projektu 258 Kormoran II. Okręt budowany jest pod stoczniowym numerem 258/4, w przyszłości otrzyma nazwę Jaskółka i numer taktyczny 604.

Pierwszy arkusz blachy przygotowany do cięcia na niszczyciel min o numerze budowy 258/4.
Pierwszy arkusz blachy przygotowany do cięcia na niszczyciel min o numerze budowy 258/4.
Autor. Remontowa Shipbuilding
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Pierwsze trzy zbudowane niszczyciele min projektu 258 czyli ORP Kormoran (601), ORP Albatros (602) oraz ORP Mewa (603) są już w służbie w 13.Dywizjonu Trałowców im. adm. floty Andrzeja Karwety w Gdyni, należącego do 8.Flotylli Obrony Wybrzeża im. wiceadm. Kazimierza Porębskiego w Świnoujściu. Podniesiono na nich bandery wojenne kolejno 28 listopada 2018 roku, 28 listopada 2022 roku i 14 lutego 2023 roku.

Obecnie konsorcjum Stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku z udziałem OBR CTM w Gdyni i PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni przystąpiła do budowy drugiej trójki okrętów, tym razem przeznaczonej dla 12.Wolińskiego Dywizjonu Trałowców w Świnoujściu, który również należy do 8.Flotylli Obrony Wybrzeża im. wiceadm. Kazimierza Porębskiego w Świnoujściu.

Reklama
Rozpoczęcie palenia pierwszego arkusza blachy na niszczyciel min o numerze budowy 258/4.
Rozpoczęcie palenia pierwszego arkusza blachy na niszczyciel min o numerze budowy 258/4.
Autor. Remontowa Shipbuilding
Reklama

Znane są już nazwy i terminarze budowy nowych okrętów. Jednostka 258/4 będzie nosiła nazwę Jaskółka (604), 258/5 nazwę Rybitwa (604), a 258/6 nazwę Czajka (606). Wszystkie nazwy okrętów czyli Jaskółka, Rybitwa i Czajka zostaną użyte w historii naszej MW już po raz czwarty. Nazwy te nosiły były przedwojenne trałowce niemieckiej produkcji typu FM oraz następnie całkowicie zbudowane w Polsce trałowce i wcielone do służby w latach 1935-1936. ORP Czajka i ORP Rybitwa przetrwały drugą wojnę światową i po jej zakończeniu powróciły do służby pod biało-czerwoną banderą.

Nazwę ORP Jaskółka, po raz trzeci wykorzystano, w dniu 5 kwietnia 1946 roku gdy otrzymał ją radziecki trałowiec redowy projektu 253Ł o radzieckim oznaczeniu T-231. Natomiast nazwy ORP Rybitwa i ORP Czajka, po raz trzeci użyto, dla trałowców bazowych projektu 206F, zbudowanych w Stoczni im. Komuny Paryskiej w Gdyni. Uroczystości podniesienia na nich bander odbyły się odpowiednio 15 kwietnia i 23 czerwca 1967 roku. Numery taktyczne 604, 605 i 606 wykorzystywane są raz drugi (wcześniej takie miały trałowce bazowe projektu 254M).

Reklama

Zobacz też

Reklama

Umowa na pierwszą jednostkę 258/1 z opcją na dwie kolejne została podpisana 23 września 2013 roku, z ceną 695,5 mln zł brutto za prototyp. Był on realizowany jako praca rozwojowa. Opcję na jednostki 258/2-3 wykorzystano podpisując 27 grudnia 2017 roku osobną na nie umowę. Początkowo opiewała ona na 1,186 mld zł brutto, a po aneksowaniu cena została podniesiona do 1,393 mld zł brutto. Jednostki 258/4-6 są obecnie budowane na mocy umowy z 26 czerwca 2022 roku. Ich cena wraz z pakietem logistycznym wynosi około 2,5 mld zł brutto.

Mewa wchodzi do Gdyni.
Mewa wchodzi do Gdyni.
Autor. Jarosław Ciślak/Defence24.pl

Harmonogram budowy tej serii został przyspieszony w stosunku do pierwotnych planów, a właściwie zapowiedzi i w efekcie tego mają zostać one przekazane MW do końca 2027 roku. Dla poszczególnych okrętów obecnie wygląda on następująco:

Reklama

„Jaskółka" (604) 258/4:

  • 28 marca 2023 roku odbyło się pierwsze cięcie blach;
  • w czerwcu 2023 roku planowane jest położenie stępki;
  • w czerwcu 2024 roku planowane jest wodowanie;
  • w lutym 2026 roku planowane są pierwsze próby morskie;
  • w lipcu 2026 roku planowane jest przekazanie MW.

„Rybitwa" (605) 258/5:

Reklama
  • w grudniu 2023 roku planowane jest pierwsze cięcie blach;
  • w marcu 2024 roku planowane jest położenie stępki;
  • w marcu 2025 roku planowane jest wodowanie;
  • w marcu 2027 roku planowane jest przekazanie MW.
Reklama

ORP „Czajka" (606) 258/6

  • w październiku 2024 roku planowane jest pierwsze cięcie blach;
  • w grudniu 2024 roku planowane jest położenie stępki;
  • w grudniu 2025 roku planowane jest wodowanie;
  • październiku 2027 roku planowane jest przekazanie MW.

Jednostki o numerach budowy 258/4-6 są obecnie budowane według tego samego projektu według którego zbudowano seryjne 258/2-3 i będą tak samo wyposażone. Oczywiście możliwe są drobne różnice w wyposażeniu wynikające np. w zmianach wprowadzonych w międzyczasie przez producentów, ale obecnie nie przewiduje się żadnych rewolucji. Rewolucją na pewno będzie dopiero kolejna generacja bezzałogowych nawodnych jednostek przeciwminowych Kijanka.

Reklama
Widok pierwszego palonego arkusza blach na monitorze automatycznej maszyny do cięcia blach.
Widok pierwszego palonego arkusza blach na monitorze automatycznej maszyny do cięcia blach.
Autor. Remontowa Shipbuilding
Reklama

Niszczyciel min projektu 258 przeznaczony jest do poszukiwania i zwalczania min morskich w rejonie Morza Bałtyckiego i Północnego. Kadłub jednostki wykonany został ze stali amagnetycznej. Ośmioma grodziami wodoszczelnymi podzielony jest na dziewięć przedziałów wodoszczelnych. Na pokładzie głównym kadłub płynie przechodzi w nadbudówkę, która zajmuje około połowy długości okrętu. Na dziobie i rufie pokład główny osłaniany jest częściowo pełnym nadburciem, konstrukcyjnie połączonym z kadłubem. Tylko w rejonie samego dziobu, nadburcie staje się coraz niższe. Tam dodatkowo znajduje się klasyczny reling.

Pokład główny nie jest ciągły, a w połowie długości okrętu jest on załamany. W ten sposób kadłub na rufie zajmuje siłownia, a na dziobie dwa pokłady (nie licząc pierwszego przedziału wodoszczelnego). W związku z tym w dziobowej części kadłuba okrętu znajduje się dodatkowy międzypokład. Również nadbudówka nie ma konstrukcji ciągłej. Rufowa część nadbudówki składa się z jednego pokładu, a dziobowa z dwóch. Górna kondygnację nadbudówki, na pokładzie nawigacyjnym, zajmuje m. in. sterówka. Na nadbudówce, na pokładzie namiarowym został postawiony maszt, który w zasadniczej części ma konstrukcję pełną. Również nadbudówka zamiast relingów posiada pełne osłony.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Kadłub i nadbudówka zostały zaprojektowane z widocznym celem, jakim ma być zmniejszenie skutecznego pola odbicia radiolokacyjnego. Wewnątrz znajdują się wszystkie pomieszczenia mieszkalne, służbowe i bojowe.  Kadłub ma 58,50 m długości maksymalnej, 55,58 m długości miedzy pionami, 10,30 m szerokości maksymalnej, a 9,75 m szerokości na wodnicy pływania. Wysokość do pokładu głównego (w części rufowej) wynosi 4,70 m, a wysokość do międzypokładu (w części dziobowej) wynosi 3,70 m. Wyporność standardowa okrętu wynosi około 850 t.

Napęd główny okrętu składa się z dwóch silników głównych MTU 8V396TE74L o mocy nominalnej 1000 kW każdy. Każdy silnik poprzez przekładnię napędza swój pędnik cykloidalny Voith Turbo 21 GH/160 o mocy 1000 kW każdy. Pędniki te zapewniają zarówno napęd jak i sterowanie okrętu. Do pomocy w manewrach i precyzyjnym dynamicznym utrzymaniu pozycji (DPI) służy dziobowy ster strumieniowy Schottel typu STT 170 AMAG o mocy 100 kW. Niezbędna na okręcie energię elektryczną zapewniają trzy zespoły prądotwórcze MTU 6R1600M20S, każdy o mocy 380 kVA. Etatowa załoga okrętu liczy około 45 osób.

Reklama
Uroczysta prezentacja świadectwa z pierwszego palenia blach sygnowanego przez, od prawej Polski Rejestr Statków, Agencję Uzbrojenia i Remontową Shipbuilding.
Uroczysta prezentacja świadectwa z pierwszego palenia blach sygnowanego przez, od prawej Polski Rejestr Statków, Agencję Uzbrojenia i Remontową Shipbuilding.
Autor. Remontowa Shipbuilding
Reklama

Ze względu na przeznaczenie najważniejszym wyposażeniem niszczyciela min są systemy wykrywania i niszczenia min. Do ich wykrywania służy podkadłubowa stacja hydrolokacyjna SHL-101/TM produkcji OBR CTM oraz pojazdy podwodne. Wyposażeniem seryjnych jednostek 258/2-6 są bezzałogowe pojazdy podwodne Saab DE Sarov, Kongsberg Hugin 1000 i Gavia. Dodatkowo Polska zakupiła dwie holowane stacje hydrolokacyjne z syntetyczną aperturą (SAS, Synthetic Aperture Sonar) Kraken Katfish 180. Dla niszczycieli min 258/2-3 i 258/4-6 zamówiono po jednym takim sonarze i demontowalnym urządzeniu do wodowania i podejmowania systemu (ALARS).

Każdy okręt ma natomiast urządzenia zasilania, odbioru i obróbki danych co umożliwia przygotowanie dowolnego okrętu do prowadzenie misji z sonarem Katfish 180. Na okręcie jest również komplet zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych jednorazowego użycia do identyfikacji i niszczenia min morskich Głuptak (opracowanych na Politechnice Gdańskiej). Pojazd Głuptak po zlokalizowaniu miny wybucha w jej pobliżu, niszcząc minę i siebie. Na rufie, w płaszczyźnie symetrii okrętu, znajduje się duży hydrauliczny żurawik Heila HLRM 35/5S, o składanym ramieniu. Służy on do wydawania za burtę i innych prac związanych z pojazdami i osprzętem przeciwminowym.

Reklama

Uzbrojenie niszczycieli min służy do samoobrony, szczególnie przeciwlotniczej. Na dziobie jednostki seryjne będą miały 35 mm armatę morską AM-35 wyprodukowaną przez PIT-Radwar. Razem z zintegrowaną głowicą śledzącą ZGS-35 i blokami kierowania ogniem tworzy ona okrętowy system uzbrojenia OSU-35K. System ten obecnie przechodzi próby i niedługo ma zostać wprowadzony na uzbrojenie Sił Zbrojnych RP. Wykonane są już dwa komplety na 258/2-3, a PGZ Stocznia Wojenna zamówiła już u producenta systemy na jednostki 258/4-6. Na okręcie są osobne stanowiska dla strzelców przenośnych przeciwlotniczych zestawów rakietowych Grom produkcji Zakładów Metalowych Mesko w Skarżysku-Kamiennej. Rakiety będą oni odpalać z wyrzutni naramiennych. Dwa takie stanowiska przewidziano na pokładzie nadbudówki w rufowej jej części. Uzbrojenie strzeleckie uzupełniają wielkokalibrowe karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm produkcji Zakładów Mechanicznych Tarnów na podstawie słupowej.

Duża część uzbrojenia i wyposażenia na jednostki 2584-6 została już zamówiona. W ramach wewnętrznego podziału prac w konsorcjum najwięcej przez Remontowa Shipbuilding. Od czwartej jednostki stocznia ta przejęła od OBR Centrum Techniki Morskiej zamawianie pojazdów podwodnych, czyli najważniejszych efektorów niszczycieli min.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama